آخرین خبر :

فریاد « خیرآباد» باز برخاست مرهمی بر زخم « فرزان »

اعتراضات مردمی نسبت به اجرای طرح فرزان و بیان مشکلاتشان در حوزه خدماتی جشنواره آب و جارو که با هدف احیای آداب و رسوم محلی و افزایش مشارکت اجتماعی برگزار شده بود را به حاشیه کشاند چون اهالی دیگر طاقت شان طاق شده است. مسئولان شهرداری پس از شنیدن این دغدغه ها خبر خوبی را از مراحل تملک خانه های محله فرزان به ساکنان دادند و این وعده که نشستی برای بررسی بیشتر مشکلات این طرح برگزار می کنند.
حاشیه پررنگ تر از متن
در این مراسم که جمعی از اهالی ساکن در منطقه خیر آباد حضور داشتند بعد از اتمام صحبت های مسئولان فرصت را غنیمت شمرده و به بیان درد دلهایشان پرداختند. یکی از اهالی این محله نسبت به نبود سطل زباله در این کوچه ها معترض شد و گفت: سالهاست که مردم بخاطر اجرای طرح فرزان در گرد و خاک زندگی می کنند و بغیر از این مشکل در املاک تملک شده که رها شده اند شاهد حضور معتادانی هستیم که سرنگ های تزریقیشان در مسیر بازی فرزندانمان زمین را پر کرده است.
یکی دیگر از ساکنان این محله که ملکش در مسیر تعریض قرار گرفته و نسبت به شرایط شهرداری در تملک این اراضی معترض است نیز به خبرنگار ما گفت: ۱۴ سال است که مردم این شرایط را تحمل می کنند و املاک تملیکی به پارکینگی برای مردم تبدیل شده که آرامش را از اهالی سلب کرده است.
وی با بیان اینکه مردم تا چه مدت زمان دیگری باید این شرایط را تحمل کنند، افزود: مردم ساکن در این محدوده مشکلات فراوانی دارند.
راه و شهرسازی، شهرداری را همراهی کند
شهرداری بیرجند در گفت وگو با خبرنگار ما و در پاسخ به دغدغه های اهالی ساکن در منطقه خیرآباد گفت: بافت های فرسوده در شهرهای مختلف مشکلات عدیده ای دارند که دولت برای اصلاح بافت های فرسوده و بازآفرینی آنها برنامه ریزی کرده و اعتباراتی را اختصاص می دهد که مجموعه شهرداری هم در کنار دولت خواهد بود.
جاوید بازآفرینی بافت های فرسوده را هزینه بر عنوان کرد و با اشاره به اینکه تلاش داریم بخشی از مشکلات اهالی این منطقه را در سال جاری مرتفع کنیم، افزود: شرکت عمران و مسکن سازان تعهداتی برای تملک و بهسازی معابر این محدوده داشته که انتظار می رود به این تعهدات عمل کند تا شهرداری بتواند نسبت به آسفالت معابر مشکل دار اقدام کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت در تمامی شهرها اعتباراتی را به بافت های ناکارآمد اختصاص می دهد انتظار داریم راه و شهرسازی ما را در بهسازی و اصلاح معابر این مناطق همراهی کند.
تملک اراضی در روزهای پایانی
وی در پاسخ به دیگر مشکل مطرح شده توسط اهالی که نبود سطل زباله در کوچه هاست، گفت: سیاست شهرداری ارائه خدمات شهری به تمام نقاط شهر است و در هر مکانی که نیاز باشد بی درنگ نصب خواهد شد.
شهردار بیرجند در مورد آخرین وضعیت تملک املاک در طرح فرزان نیز اینگونه پاسخ داد که این پروژه روزهای آخر خود را می گذراند.شهردار بیرجند هم چنین به اهالی ساکن در محله خیرآباد قول مساعد داد ظرف چند روز آینده جلسه ای را برگزار و مشکلات مردم را در زمینه های مختلف بررسی و راهکار ارائه دهد .معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز به خبرنگار ما گفت: چون کوچه های محله خیر آباد کم عرض است امکان تردد ماشین مکانیزه جمع آوری زباله وجود ندارد بنابراین ماشین های کوچک مانند نیسان را برای جمع آوری در نظر گرفته ایم که مردم می توانند از سطل های زباله در نظر گرفته شده در کوچه ها استفاده کنند.
شرکت عمران به تعهداتش عمل کند
رئیس شورای شهر بیرجند نیز در حاشیه این مراسم به امروز خراسان جنوبی گفت: شرکت عمران و مسکن سازان بعنوان متولی طرح فرزان تعهداتی داشته که باید به آنها عمل می کرده و نباید این اراضی به این شکل رها می شدند چرا که شهرداری نمی تواند خدمات خوبی به مردم ارائه دهد.
دکتر تقی زاده با تاکید براینکه مردم ساکن در این محدوده خواسته های بحقی دارند، افزود: تا زمانی که مالکان اراضی خریداری شده به تعهدات خود عمل نکنند مشکلات موجود پابرجا خواهد بود و شهرداری هم نخواهد توانست به وظیفه خودش که آسفالت و تنظیف معابر است عمل کند .
جلوی رانت خواری را می گیریم
وی در پاسخ به اعتراض برخی از صاحبان املاک نسبت به نرخ کارشناسی شده و تقاضا برای افزایش نرخ ها گفت: اگر شرکت عمران و مسکن سازان با مالکی بیش از نرخ کارشناشی در سال های گذشته قراردادی انعقاد کرده موضوع را پیگیری و از طریق دادستانی ورود پیدا خواهیم کرد .وی افزود: از حق و حقوق شهرداری و دولت دفاع می کنیم و از طرف دیگر تلاش می کنیم به مالکان برای تهیه ملک کمک کنیم .
مسئول شرکت عمران و مسکن سازان خراسان جنوبی نیز به امروز خراسان جنوبی در پاسخ به اعتراضات صورت گرفته گفت: تأمین مالی طرح فرزان از سه طریق فروش اوراق، تأمین مالی از طرف شرکت عمران و بهسازی شهری وابسته به وزارت راه و شهرسازی و اخذ وام و تسهیلات و فاینانس بوده است که تاکنون نزدیک به ۱۰۰ پلاک از محل اعتبارات دولتی خریداری شده است.
کمیلی دوست با بیان اینکه رقم کمی از محل فروش اوراق مشارکت داشته ایم، افزود: دیگر راه های دریافت اعتبار مالی برای طرح فرزان که اختصاص تسهیلات و فاینانس بوده و نیاز به تاییدیه از شورای شهر و شهرداری داشته متأسفانه با وجود مکاتبات فراوان در سال های گذشته به جواب نرسیده است .
وی با اشاره به اینکه همه عوامل در کنار هم باید دست به دست هم می دادند تا این طرح اجرایی می شد، ادامه داد: این که یک شرکت را جلو بیندازند و بگویند به تنهایی کار کن نمی شود.
وی با بیان اینکه قرارداد ما در سال ۹۲ به اتمام رسیده و ما بعنوان یک کارگزار خواستار تعیین تکلیف هستیم، گفت: املاک تملیکی چون متعلق به دولت بوده ما وظیفه داشتیم تخریب کنیم و شن ریزی داشته باشیم که این اقدام هم صورت گرفته است .وی راه حل موقت رفع مشکل این محله را در قطعه های کوچک، قیر ریزی و در قطعات بزرگ تر و قابل تجمیع، تعریف کردن یک طرح دانست و افزود: این پیشنهاد به راه و شهرسازی داده شده است.
شهردار بیرجند در ابتدای این مراسم بار دیگر از بیرجند بعنوان شهر تمیز یاد کرد و با بیان اینکه تمیزی در این شهر به فرهنگ تبدیل شده، گفت: ماهنامه شهرداری بیرجند به نام شهر تمیز نامگذاری شده و ما تلاش داریم این مساله را به عنوان برندی برای شهر تبدیل کنیم .محمد علی جاوید با اشاره به برگزاری همایش بیرجند شهر تمیز در سال جاری با حضور شهرداران مراکز استان ها و رؤسای شوراهای اسلامی از سراسر کشور افزود: برای حفظ این عنوان به مشارکت شهروندان نیاز داریم که سنت حسنه آب و جارو از جمله سنت های قدیمی شهر بیرجند است که ما تلاش داریم آن را احیا کنیم .
وی از تفکیک زباله های پسماند خشک در مبدأ بعنوان یکی دیگر از برنامه های شهرداری برای حفظ تمیزی در شهر یاد کرد .
رئیس شرکت عمران و مسکن سازان خراسان جنوبی نیز در این مراسم پیشنهاد داد جشنواره آب و جارو بعنوان میراث معنوی مردم بیرجند به ثبت برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*