علمی

از سوی رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران مطرح شد

بیمارانی که مجاز به روزه‌داری نیستند

خبرگزاری فارس: بیمارانی که مجاز به روزه‌داری نیستند

رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران در مورد بیمارانی که مجاز به روزه‌داری نیستند توضیحاتی ارائه داد.

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در مورد ماه مبارک رمضان و اینکه چه بیمارانی می‌توانند روزه بگیرند، گفت: افرادی که دچار خونریزی حاد دستگاه گوارش بوده یا دچار سکته جدید قلبی و مغزی شده و مبتلا به سرطان و در حین درمان هستند، نباید روزه بگیرند.

رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران افزود: بیماران گرفتار دیابت و فشار خون غیرقابل کنترل نیز نباید روزه بگیرند و افرادی که سابقه زخم معده، مشکل قلبی یا کلیوی داشته‌اند باید در این زمینه حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

خسرونیا خاطرنشان کرد: در صورتی که پزشک وضعیت جسمانی فرد را بررسی کرد و مشخص شد از لحاظ جسمانی روزه‌داری برای فرد مناسب نیست بیمار نباید روزه بگیرد.

وی در مورد بیماران مبتلا به دیابت گفت: فرد مبتلا به دیابت مراقب باشد تا ناگهان مقدار زیادی قند از طریق مواد غذایی وارد بدن خود نکند که به افزایش ناگهانی قند خون پس از افطار دچار شود.

رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران اضافه کرد: افراد دیابتی برای روزه‌داری حتما باید با  پزشک خود مشورت کنند چرا که میزان قند خون این افراد و شرایط جسمانیشان متفاوت است همچنین توصیه می‌شود با یک متخصص تغذیه در رابطه با نوع تغذیه هنگام افطار نیز مشورت کنند.

خسرونیا در مورد بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید گفت: این بیماران می توانند داروی خود را پس از افطار و یا در سحر با مشورت پزشک مصرف کنند و معمولا روزه‌داری برای آنها منعی ندارد.

نتایج یک پژوهش دانشگاهی حاکیست

امکان تسکین درد آرتروز زانو با ژل زنجبیل

زنجبیل

پژوهشگران دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد با انجام مطالعه‌ای دریافتند که استفاده‌ موضعی ژل زنجبیل، درد ناشی از آرتروز زانو را تسکین می‌دهد و تاثیری مشابه ژل پیروکسیکام دارد.

به گزارش ایسنا، غضروف یک بافت سخت و در عین حال قابل انعطاف است که در انتهای استخوان‌ها قرار دارد. درون مفصل و بین دو سر استخوان از مایعی غلیظ و لزج پر شده است که سبب لیز شدن غضروف‌ها می‌گردد. این مایع مفصلی مانع از اصطکاک غضروف‌ها شده و حرکت استخوان‌ها را آسان می‌کند. در صورتی که این غضروف‌ها دچار ساییدگی و تخریب شوند، باعث بیماری استئوآرتریت یا آرتروز می‌شود.

آرتروز یا ساییدگی مفصل از شایع‌ترین دردهای مفصل زانو است. این بیماری سبب درد، کاهش دامنه‌ حرکت مفصل و ایجاد مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. بالا رفتن سن، افزایش وزن، کم تحرکی، ضعیف بودن عضلات، وارد کردن فشار زیاد به زانو و پوشیدن کفش‌های نامناسب از عواملی هستند که باعث ایجاد استئوآرتریت می‌شوند.

اصلی‌ترین شکایت این بیماران درد است و پیشرفت بیماری درد را مقاوم‌تر می‌کند. بنابراین یکی از اهداف درمان آرتروز معطوف به کاهش درد است. یکی از مسکن‌های رایج برای کاهش درد زانو، ژل موضعی پیروکسیکام است.

گیاه زنجبیل از دیرباز برای درمان بیماری‌های متعددی همچون سرماخوردگی، تهوع، ناراحتی‌های گوارشی، اختلالات تنفسی، میگرن و … مورد استفاده بوده است. مطالعات قبلی اثر ضد درد و ضد التهابی این گیاه را تایید کرده‌اند. با این حال گفته شده که مصرف خوراکی این گیاه می‌تواند موجب مشکلات گوارشی شود.

اغلب مسکن‌هایی که برای بیماری آرتروز تجویز می‌شوند در طولانی مدت عوارض جانبی متعددی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل عباس عبدلی تفتی، استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید صدوقی یزد و جمعی از همکارانش در دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد، مطالعه‌ای را طراحی کردند و در آن تاثیر ژل زنجبیل و ژل پیروکسیکام را در کاهش زانو درد ناشی از استئوآرتریت مقایسه کردند.

 

یافته‌های این مطالعه نشان داد که استفاده از زنجبیل به صورت ژل در کاهش درد، خشکی صبحگاهی و همچنین دامنه حرکتی زانوی بیماران دارای استئوآرتریت اثر قابل قبولی دارد و تفاوت قابل توجهی با ژل پیروکسیکام ندارد. تاثیر ژل پیروکسیکام نسبت به زنجبیل کمی بهتر بود که ممکن است به دلیل جذب پوستی کمتر ژل زنجبیل و یا کم بودن دوز آن باشد. همچنین ممکن است برای اثربخشی بهتر، طول درمان را افزایش داد.

۳ توصیه برای پیشگیری از بوی بد دهان

دهان

بوی بد دهان آزار دهنده است به خصوص زمانیکه فرد قادر به رفع آن نیست.

به گزارش ایسنا، بوی بد دهان می‌تواند از عوامل جزئی یا جدی ناشی شود که شامل موارد زیر است:

باکتری‌های دهان: مطالعات نشان می‌دهد شایع‌ترین دلیل بوی بد دهان انباشت پلاک‌های باکتریایی دهان از جمله در بخش‌هایی همچون دندان، لثه و حتی زبان است.

در حالیکه عدم رعایت بهداشت می‌تواند فاکتور بروز این وضعیت باشد یک عامل رایج خشکی دهان است که فضای خوبی را برای باکتری‌ها فراهم می‌سازد. به همین دلیل است که بیشتر افراد هنگام صبح از بوی بد دهان شکایت می‌کنند زیرا هنگام خواب تولید بزاق کم است.

بیماری و مصرف دارو: در حالیکه این عامل نسبت به دلیل ذکر شده پیشین کمتر شایع است می‌تواند عامل تاثیرگذار باشد. همچنین بوی بد دهان می‌تواند نشانه مشکلات ریوی باشد.

در عین حال بوی بد دهان یکی از نشانه‌های احتمالی دیابت، عفونت دستگاه تنفسی و رفلاکس مزمن است. همچنین در برخی موارد عوارض جانبی داروها می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود.

مواد الکلی، تنباکو و رژیم غذایی: استعمال سیگار و مصرف الکل هم عامل بوی بد دهان است. در حالیکه الکل موجب از دست رفتن آب بدن می‌شود استعمال سیگار نه تنها موجب خشکی دهان می‌شود بلکه میزان ترکیب‌های تولید کننده بو در بدن را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، کارشناسان معتقدند رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا عادت به حذف وعده غذایی می‌تواند از جمله عوامل احتمالی در ایجاد بوی بد دهان باشد.

به گزارش سایت مدیکال دیلی، همچنین اعمال تغییرات کوچکی در سبک زندگی می‌تواند بوی بد دهان را کاهش دهد که از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت بهداشت دهان: عادت به مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز، استفاده از نخ دندان و شست و شو دهنده‌های آنتی باکتریال از جمله نکات مهم است. رعایت این موارد بخصوص در افرادی که در معرض بوی بد دهان هستند حائز اهمیت تر است. همچنین توصیه می‌شود افراد به طور مرتب به دندان پزشک مراجعه کنند. علاوه بر این، بهتر است پس از بهبود بیماری، مسواک تعویض شود.

حفظ آب بدن: در طول روز مصرف آب کافی ضروری است و باید از مصرف نوشیدنی‌هایی همچون نوشابه که به دندان آسیب می‌زند خودداری کرد. میوه و سبزیجات همچون سیب و هویج مانند مسواک طبیعی عمل کرده و غذاهای مانده بین دندان‌ها را خارج می‌کند.

درمان‌های خانگی: جویدن برگ تازه نعناع کمک کننده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*