در همایش گرامیداشت هفته سلامت عنوان شد: ارتقای بسیاری از شاخص های سلامت با اجرای طرح تحول سلامت تلاش عده ای برای زیرسؤال بردن دستاوردهای طرح تحول سلامت

به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه همایش گرامیداشت این هفته با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرحند، جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی و هم چنین  فعالان در  شبکه بهداشت از شهرستان های مختلف استان برگزار و از حامیان، مدیران و خادمین سلامت در خراسان جنوبی تجلیل به عمل آمد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم به ارائه گزارش عملکرد دانشگاه در بازه زمانی ۴ سال گذشته پرداخت و گفت: در مدت اجرای طرح تحول سلامت در خراسان جنوبی شاهد ارتقای بسیاری از شاخص های سلامت بوده ایم ولی عده ای مغرضانه و یا غیر مغرضانه آن را زیر سؤال می برند. دکتر کاظم قائمی افزود: ممکن است ضعف هایی هم در اجرای طرح وجود داشته باشد اما نکات مثبت و کارهای انجام شده هم باید دیده شود.
وی در ادامه با بیان اینکه تعداد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ۷۱۳ دانشجو در سال ۹۲ به هزار و ۲۶۲دانشجو در مقاطع مختلف در سال ۹۶ افزایش یافته گفت: در سه سال گذشته در توسعه دکترای حرفه‌ ای و تحصیلات تکمیلی ۸۰ درصد رشد داشتیم چرا که در سال ۹۲ رتبه ۱۶ را در قبولی دستیاری در کشور کسب کرده ایم  که این رتبه در سال ۹۶ به ۲ رسیده است. وی به برگزاری همایش سی‌امین سالگرد تأسیس دانشگاه علوم پزشکی و نکوداشت استاد فروزانفر در سال ۹۵اشاره کرد و ادامه داد : در نقاط محروم استان ۲ هزار و ۳۰۰ ویزیت رایگان از بیماران تخصصی مغز و اعصاب انجام شده که ۱۱ بیمار نیاز به عمل جراحی مغز و ستون فقرات داشته‌ اند.
وی به حضور دانشگاه در مراسم اربعین حسینی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دو اکیپ بهداشتی و درمانی ۳۳ نفره در این مراسم به کاظمین اعزام شدند که در مدت  ۱۰ روز استقرارشان به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در طول روز خدمات ارائه کرده اند.

فعال بودن ۱۴ بیمارستان در خراسان جنوبی
وی با بیان اینکه طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تعداد تخت‌های فعال بیمارستان‌های استان از ۷۹۹ تخت به هزار و ۵۲ تخت رسیده افزود: در حال حاضر ۱۴ بیمارستان در استان فعال است که این آمار در سال ۹۲ ، ۸ مورد بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به فعالیت دو پایگاه اورژانس هوایی در استان اشاره کرد و با بیان اینکه در هیچ استانی دو پایگاه هوایی وجود ندارد، ادامه داد:  در حال حاضر ۲ اورژانس هوایی یکی در بیرجند و دیگری در طبس فعال است که با ۲۱۸ سورتی پرواز ۳۱۳ بیمار را خدمات رسانی کرده اند.

جذب فوق تخصص نازایی برای مرکز ناباروری استان
در سال جاری
دکتر قائمی به راه اندازی مرکز ناباروری در استان و صرف هزینه ۳ میلیارد تومانی برای آن اشاره کرد و بیان داشت: نبود فوق تخصص نازایی یکی از کمبودهای این مرکز است که در سال جدید با جذب این نیرو از تمام ظرفیت آن استفاده خواهد شد. معاون بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی بیرجند نیزدر این همایش به ارائه گزارش عملکرد این حوزه در ۴سال گذشته پرداخت و با اشاره به شعار جهانی بهداشت در سال جاری به نام پوشش همگانی سلامت برای همه گفت: در اغلب کشورهای جهان نظام سلامت خدمات کاملی را ارائه نمی دهد چرا که نیمی از مردم دنیا از خدمات سلامت بهره نبرده اند و حدود ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا به دلیل پرداخت های درمانی به فقر دچار می‌شوند.

فعالیت ۶۷ مرکزخدمات جامع روستایی
در خراسان جنوبی
دکتر مهدی زاده با بیان اینکه در طول سال های اخیر برای ارتقای سطح سلامت در کشور تلاش زیادی صورت گرفته، افزود: در خراسان جنوبی طی سال های اخیر در بخش عمرانی تعداد ۴۵ واحد بهداشتی درمانی افتتاح و تعداد ۱۷ مرکز خدمات جامع سلامت ساخت و ساز آنها به اتمام رسیده است. وی به تفاهم نامه سه جانبه با استانداری ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و وزارت خانه برای احداث ۱۰۱ واحد بهداشتی در خراسان جنوبی در سال ۹۵ اشاره کرد و ادامه داد : در سال گذشته این پروژه ها در حال اجرا بوده که امید است با حمایت مالی استانداری در سال جاری تکمیل شود. وی به افزایش بیتوته مراکز خدمات جامع سلامت روستایی از  ۶۱ خانه به ۶۷ مورد اشاره کرد و از فعالیت  ۴واحد آزمایشگاهی در این مراکز خبر داد و گفت: مراکز نمونه گیری آزمایشات از ۲۷ مورد در سال ۹۲ به ۴۷ مورد در سال۹۶ افزایش یافته است. وی به افزایش تعداد پزشکان از ۹۸  به ۱۳۵ نفر از سال ۹۲ تاکنون اشاره کرد و افزود: در این مدت تعداد ماماها در استان از ۸۷ به ۱۱۱ نفر افزایش پیدا کرده است.

بیش از ۳۸۶ هزار نفر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده
معاون بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی بیرجند از تحت پوشش بودن ۳۸۶ هزار و ۲۹۵ نفر از جمعیت روستایی در برنامه پزشک خانواده روستایی خبر داد. مهدی زاده با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیتی که برای پزشک خانواده برنامه ریزی شده بودند را تحت پوشش قرار داده ایم، افزود: ۲۵ درصد جمعیت به دلیل داشتن دو دفترچه حذف خواهند شد و این تهدید جدی برای روستائیان خواهد بود چرا که از ۳۸۶ هزار نفری که تحت پوشش پزشک خانواده هستند احتمال دارد ۹۴ هزار نفر حذف شوند که سعی داریم این تعداد را حذف نکنند.

تکمیل پرونده الکترونیکی سلامت ۶۵ درصد جمعیت استان
وی با اشاره به اینکه تا پایان  سال گذشته ۶۵ درصد جمعیت استان پرونده الکترونیک آنها تکمیل شده گفت: مهم ترین شاخص ارزیابی بهداشت مرگ و میر است که این شاخص در استان کاهش چشمگیری داشته و در کاهش مرگ نوزادان از میانگین کشوری پایین تر هستیم.
جانشین معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان نیز در این مراسم به روند تدوین برنامه جامع  سلامت استان اشاره کرد و گفت: در این برنامه نیم رخ سلامت استان با ۱۸۴ شاخص تدوین شده است. حاجی آبادی با بیان اینکه در تدوین این برنامه رتبه سوم کشور را کسب کرده ایم،  افزود: ۵ اولویت مهم استان در این برنامه مشخص و به دستگاه های اجرایی ارسال شده است.
در این همایش از منتخبین مراکز بهداشت شهرستان های استان، منتخبین اعضای هیات علمی، مدیران منتخب نظام سلامت، سازمان و شورای اسلامی حامی سلامت در استان تجلیل به عمل آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*