تجمعی در اعتراض به ثبات قیمت نان در مقابل استانداری داد نانواها

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir
«هزینه واحدهای صنفی پخت نان(نانوایی ها ) از پرداخت حق و حقوق کارگر گرفته تا هزینه آب و برق و اجاره بالا رفته ولی ، قیمت نان از سال ۹۱ ریالی بالا نرفته است.» چکیده جملاتی که دیروز نانوایان را به تجمع وادار کرده بود همین اعتراض به ثبات قیمت نان است. آنها مقابل استانداری جمع شده بودند و خواستار پاسخگویی مسئولان بودند.
یکی از نانواهای بیرجندی علت حضورش در این تجمع را پایین بودن نرخ نان و بالا بودن هزینه های جانبی عنوان کرد و به خبرنگار ما گفت: تاکنون از راه های مختلفی نارضایتی و مشکلات خودمان را به گوش مسئولان رسانده ایم اما نتیجه ای نداشته است.
او ادامه داد: درآمد نانوایی ها پاسخگوی حقوق کارگران و هزینه های خرید خمیر مایه، نمک، آب، برق و گاز نیست و اکثرا از جیب هزینه می کنند.
عضو اتحادیه نانوایان بیرجند و نماینده معترضین در این تجمع نیز به خبرنگار ما گفت: از سال ۹۱ قیمت نان ثابت بوده و این در حالی است که بطور مثال خمیر مایه از کیسه ای ۴۵ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان و قیمت هر کیسه نمک نیز از ۱۵۰۰ تومان به ۶۵۰۰ تومان رسیده است .
علی پور به افزایش سالانه حق بیمه کارگران اشاره کرد و با بیان اینکه در سال جاری به بیمه هر کارگر ۴۰ هزار تومان اضافه شده است ، افزود: در گذشته در هر دوره ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان هزینه برق پرداخت می کردیم که الان به ۲۰۰ هزار تومان و هزینه گاز مصرفی نیز از ۱۶۰ هزار تومان به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.
او ادامه داد: از دو سه سال پیش صاحبان نانوایی ها نتوانسته اند حقوق کارگران را افزایش دهند و این مسأله بر کیفیت کار و در نتیجه کیفیت نان تأثیر مستقیمی داشته است.
او اوضاع فعلی نانواداران را تأسف بار عنوان کرد و گفت: در گذشته ۱۵ الی ۲۰ کیسه نان در روز به هر نانوایی داده می شد که الان با همین تعداد کارگر و هزینه جانبی به ۶ الی ۷ کیسه کاهش یافته است .
این عضو اتحادیه نانوایان بیرجند با بیان اینکه سود هر کیسه نان ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان است، افزود: نانوادار مجبور است از این درآمد هم هزینه کارگر و هم هزینه های جانبی را بپردازد که در نهایت در هر کیسه دو سه هزار تومان بیشتر برایش باقی نمی ماند و مجبور است برای تأمین هزینه ها از جیب هزینه کند یا خانه اش را بفروشد و یا تسهیلات بگیرد .
علی پور ادامه داد: در گذشته که هر کیسه آرد ۴۵۰تومان در اختیار نانوا قرار می گرفت واقعا حضور در این حرفه به صرفه بود ولی الان که کیسه ای ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان به نانوا فروخته می شود و قیمت نان تغییری نمی کند فعالیت در این صنف چیزی جز ضرر و زیان نیست.
او با بکار بردن این عبارت که مشکلات فعلی زندگی نانواداران را فلج کرده و در صورت رسیدگی نکردن مسئولان این تجمعات هم چنان ادامه خواهد داشت، گفت: پیشنهاد داده ایم برای جبران هزینه ها یا قیمت نان در تمامی نانوایی ها یکسان سازی شود و یا اینکه قیمت آرد دولتی کاهش پیدا کند.
رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با تایید مشکلات مطرح شده توسط نانواداران بیرجندی گفت: از سال ۹۱ هیچ تغییری در قیمت نان نداشته ایم و این در حالی است که سایر هزینه ها افزایش چندین برابری داشته است .
مرادی به افزایش قابل توجه تعداد نانوایی ها از سال۹۱ تاکنون اشاره کرد و افزود: اگر دولت سالانه به تناسب تورم دو الی سه درصد قیمت نان را افزایش می داد فشار فعلی بر این قشر متحمل نمی شد.
وی ادامه داد: در برخی از استان ها نانواها برای جبران ضرر و زیانشان وزن چانه را کم کرده اند. این اقدام یکی از پیشنهادهای ما هم بوده ولی با جرات می گویم که تاکنون نانوایی های ما کم فروشی نداشته اند.
وی خواستار یکسان سازی نرخ نان در تمامی نانوایی ها شد و گفت: در مجموع ۲۴۰ نانوایی یارانه پز و آزادپز در بیرجند و حومه فعالیت دارند .
به گزارش امروز خراسان جنوبی، مسئولان به تجمع کنندگان اعلام کردند که جلسه ای با حضور مسئولان صنعت، معدن و تجارت، نماینده نانوایی ها ، نماینده فرمانداری و استانداری برگزار و پیشنهادهای نانوایان تا پایان هفته بررسی و در جلسه کارگروه آرد و نان استان مطرح خواهدشد و تا ۲۶ اردیبهشت ماه نیز نتیجه به معترضان اعلام می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*