اخبار علمی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف برخی از غذاها را برای افطار کودکان و نوجوانان در حال رشد مناسب دانست.

 شیر برنج حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۱۲، پروتئین، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، سدیم، پتاسیم، کربوهیدرات و قند لاکتوز است.

 

 

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: تشخیص پوکی استخوان با تراشه‌های ناخن روشی غیرتهاجمی و کم ‏هزینه است که در آینده جایگزین تست سنجش تراکم استخوان می‌شود.

استفاده از تراشه‌های ناخن در تشخیص ابتلا به بیماری پوکی استخوان به عنوان جایگزینی برای تست سنجش تراکم استخوان ( BMD ) که روش معمول تشخیص این بیماری محسوب می‌شود، توسط محققان واحد علوم و تحقیقات بررسی شد.
طناز تعصب محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در این باره گفت: بیماری پوکی استخوان معضلی در بهداشت عمومی است که با افزایش سن متوسط جامعه، روز به روز بیشتر می‌شود. این بیماری بخصوص در میان خانم‌ها بیش از آقایان شیوع پیدا می‌کند.

وی افزود: در تست سنجش تراکم استخوان ( BMD ) که در حال حاضر قطعی‏‌ترین روش برای تشخیص پوکی استخوان است، علاوه بر هزینه بالا، فرد ملزم به دریافت اشعه ایکس است که خود می‏‌تواند موجب خطر و عارضه جسمی شود. بر همین اساس تحقیقی از سوی محققان واحد علوم و تحقیقات انجام شد که در آن اصل بر ارائه روشی غیرتهاجمی، کم ‏هزینه و کم ‏خطر برای تشخیص زودهنگام بیماری پوکی استخوان قرار داده شد.

تعصب با اشاره به اینکه در این تحقیق با استفاده از تراشه‌های ناخن دست و پا، اقدام به بررسی ابتلاء یا عدم ابتلاء فرد مورد آزمایش به بیماری پوکی استخوان شده است، افزود: این تحقیق بر اساس مقایسه بین نتایج حاصل از بررسی تراشه‌های ناخن دو گروه کنترل، شامل خانم‌های ۲۰ تا ۳۰ سال و گروه بیمار، خانم‌های ۴۰ تا ۶۰ سال که ابتلاء آن‌ها به پوکی استخوان قطعی بود انجام گرفت.

وی ادامه داد: تفاوت بین نمودار افراد غیرمتبلا و مبتلا به پوکی استخوان حاصل از آزمایش‌ها، نشان داد که این روش می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش معمول باشد. اما با توجه به اینکه جامعه آماری این تحقیق تنها شامل افراد معدودی آن هم تنها از میان خانم‌ها بوده است، در حال حاضر نمی‌توان از این روش به عنوان روشی قطعی در تشخیص ابتلاء به بیماری پوکی استخوان یاد کرد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر از این روش می‌توان به عنوان یک پیش آزمایش برای تشخیص افراد مشکوک به بیماری پوکی استخوان استفاده کرد و در صورت تشخیص بیماری، آنگاه با روش BMD اقدام به بررسی قطعی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان از این روش به عنوان یک روش جایگزین در تشخیص بیماری پوکی استخوان استفاده کرد، لازم است تا نمونه‌های بیشتری از میان خانم‌ها و آقایان مورد ارزیابی قرار گیرند. همچنین ساخت دستگاهی برای پودر کردن ناخن در محیطی کاملاً بهداشتی و طراحی نرم‌افزاری که بتواند به‌صورت خودکار نمودار حاصل از نتایج آزمایش را ارائه دهد، می‌تواند در افزایش قطعیت نتایج حاصل از این روش کمک کند.

 

 

 

 

پیشگیری از بیماری‌های گوارشی با هندوانه

در فصول گرم سال، یکی از محبوبترین میوه‌ها هندوانه است؛ این میوه خوش طعم  از خانواده کدوییان بوده و سرشار از ویتامین‌های A و C  است.

حدود ۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است، به همین دلیل  هندوانه یکی از خوراکی‌های مفید در درمان سنگ کلیه است، همچنین می‌توانید در ماه رمضان از هندوانه برای تامین آب مورد نیاز بدن استفاده کنید.

مصرف هندوانه دمای بدن را کاهش می‌دهد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی نظیر سرطان روده و یرقان را به طور چشمگیری کاهش دهد. اما چگونه می‌توان یک هندوانه شیرین را تشخیص داد؟

یکی از راه‌های تشخیص یک هندوانه شیرین، وجود لکه‌های زرد رنگ در قسمت تحتانی هندوانه است که نشان می‌دهد  این میوه مدت زمان کافی برای رسیدن را طی کرده و به خوبی رسیده است.

راه‌های فرار از مزاحمت حشرات/ علت زانو درد در جوانی چیست/ علائم یک باکتری کشنده/

خطر استفاده از حشره کش‌ها

پشه و مگس مهمانان ناخوانده فصل تابستان هستند که معمولا با گرم شدن هوا سر و کله شان پیدا می‌شود.، یکی از راه‌های خلاص شدن از حشرات استفاده از یک قوطی سرکه‌ای است، برای این کار یک قوطی حاوی سرکه را در جایی که حشرات وجود دارند قرار دهید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. بوی سرکه حشرات را به درون قوطی جذب می‌کند. مطمئن باشید حشرات از سوراخ‌های درب قوطی باز نمی‌گردند.

استفاده از توری پنجره، تاریک کردن محیط و استفاده از اسپری آب پاش  از راه‌های دیگر دفع حشرات هستند.

بهتر است بدانید که استفاده بیش از حد از حشره کش‌ها، مسمومیت با حشره کش را به همراه دارد. این مسمومیت در ابتدا علائم شبیه سرماخوردگی دارد، اما می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و بیماری‌های قلبی و عروقی  شود.

راه‌های فرار از مزاحمت حشرات/ علت زانو درد در جوانی چیست/ علائم یک باکتری کشنده/

 

 

دستگاه تشخیص سرطان

دولت انگلیس قصد دارد با سرمایه گذاری سنگین بر روی فناوری هوش مصنوعی زمینه را برای استفاده از این فناوری به منظور مقابله با بیماری های خطرناکی همچون سرطان فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، ترزا می نخست وزیر انگلیس روز گذشته اعلام کرده که متعهد به سرمایه گذاری چندمیلیون پوندی برای گسترش تحقیقات حوزه هوش مصنوعی است تا تشخیص و شناسایی افراد مبتلا به بیماری سرطان در همان مراحل اولیه ممکن شود و در نتیجه مقابله با این بیماری مرگبار به صورت موثرتری صورت بگیرد.

با استفاده از چنین فناوری می توان موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان را کاهش داد. بر اساس بررسی ها تا سال ۲۰۳۳ سالانه بیش از ۲۲ هزار نفر به علت ابتلا به سرطان جان خود را در انگلیس از دست خواهند داد.

در صورت استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای شناسایی سریع افراد مبتلا به سرطان می توان عمر این افراد را حداقل تا ۵ سال افزایش داد.

یکی از ملزومات کاربرد هوش مصنوعی در این حوزه جمع آوری اطلاعات ژنتیکی و پزشکی میلیونها انگلیسی است و لذا حفظ امنیت و حریم شخصی نیز از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است. البته انتظار می رود برخی افراد و گروه ها با اجرای چنین طرحی به دلایل اخلاقی و امنیتی مخالفت کنند.

تاثیرات مخرب کم خواب بر روی مغز

دانشمندان در تحقیقات تازه خود به این نتیجه رسیدند که بدخوابی و مشکلات خوابیدن حتی اگر به مدت یک شب نیز باشد امکان ابتلا به آلزایمر دراشخاص را افزایش می‌دهد.یکی از مهم‌ترین فوائد خوابیدن به موقع پس از یک روز سخت و طاقت فرسا از بین بردن سمومی است که با فعالیت‌های مغزی درکانون سیستم عصبی ما انباشته شده اند.

خبرگزاری علم و فناوری به نقل از businessinsider دانشمندان در تحقیقات تازه خود به این نتیجه رسیدند  که بدخوابی و مشکلات خوابیدن  حتی اگر  به مدت یک شب نیز باشد امکان ابتلا به  آلزایمر دراشخاص را افزایش می‌دهد.یکی از مهم‌ترین فوائد خوابیدن به موقع پس از یک روز سخت و طاقت فرسا از بین بردن سمومی است که با فعالیت‌های مغزی درکانون  سیستم عصبی ما انباشته شده اند.

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهند که بدخوابی و هرگونه اختلال در خواب طبیعی و استاندارد که فعالیتهای زیستی بدن را محدود می کند و از دفع پروتئین که خود سبب رفع آلزایمر می شود جلوگیری کرده و تاثیرات جبران ناپذیر بر  بدن انسان می‌گذارد.

 

 

 

 

 

 

رژیم غذایی کم و مصرف بیش از حد فست فودها منجر به ناباروری می شود

یافته های جدید در تولید مثل بشر نشان می دهد که بارداری برای زنانی که مصرف بیش از حد مواد غذایی ناخواسته (فست فودها) و نه میوه به اندازه کافی دارند، به تاخیر می افتد، همچنین احتمال بارداشدن در طی یک سال کاهش می یابد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، به نقل ازنیوز مدیکال، یافته های جدید در تولید مثل بشر نشان می دهد که بارداری  برای زنانی که مصرف بیش از حد مواد غذایی ناخواسته (فست فودها) و نه میوه به اندازه کافی دارند، به تاخیر می افتد، همچنین احتمال بارداشدن در طی یک سال  کاهش می یابد.

محققان موسسه تحقیقاتی رابینسون در دانشگاه آدلاید، ۵۵۹۰ زن در انگلستان، ایرلند، نیوزیلند و استرالیا را درباره عادات غذایی خود مصاحبه کردند. ماماها از اینها سوالاتی در مراجعه اولیه آنها قبل از داشتن زایمان پرسیدند.

پروفسور کلر رابرتز، پژوهشگر استودیو لویود کاکس، از موسسه تحقیقاتی رابینسون، که این مطالعه را هدایت کرد، می گوید: «یافته ها نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی با کیفیت خوب شامل میوه و کاهش مصرف فست فودها باعث افزایش باروری و کاهش زمان لازم  برای باردار شدن می شود. “

زنان که کمتر از یک تا سه بار در ماه میوه می خورند نسبت به زنانی که سه بار در روز در طی یک ماه قبل از تخمک گذاری میوه می خورند، دو هفته بیشتر طول می کشد تا باردار شوند.
همچنین مشخص شده است که افرادی که غذای فست فودها را چهار بار یا بیشتر در هفته مصرف می کنند تقریبا یک ماه دیگر طول می کشد تا باردار شوند.  ۲۲۰۴ زوج که در مطالعه شرکت کردند در عرض یک ماه باردار شدند در حالی که ۲۲۰۴ نفر، به علت مصرف فست فودها بیش از یک سال نابارور بودند.

احتمال ابتلا به ناباروری در زنان، ۸ تا ۱۶ درصد برای مصرف مواد غذایی ناخواسته ۴ بار یا بیشتر (فست فودها) در هفته،  و ۸ تا ۱۲ درصد برای افرادی که مصرف میوه خود را نادیده گرفته بودند، افزایش یافت.
ما توصیه می کنیم که زنانی که می خواهند باردار شوند باید میزان مصرف غذای خود را در مقایسه با توصیه های رژیم غذایی بارداری تطبیق دهند. داده های ما نشان می دهد که مصرف مکرر فست فود زمان بارداری را به تاخیر می اندازد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*