آخرین خبر :

۳۰ هزار سقف لرزان در استان

هنوز حدود ۳۰ هزار واحد مسکن روستایی در استان مقاوم سازی نشده است و در مقابل حوادث از استحکام کافی برخوردار نیست. با این حال تاکنون۶۲هزار واحد ساختمانی مقاوم سازی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی روز گذشته در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان از شناسایی ۸۸ هزار و ۸۰۰ واحد روستایی که نیاز به نوسازی دارند خبر داد و گفت: از این تعداد واحد مسکونی از سال گذشته تاکنون حدود ۶۲ هزار واحد مقاوم سازی شده است اما ۲۹ تا ۳۰ هزار واحد در روستاها وجود دارد که هنوز از استحکام کافی برخوردار نیستند.
وی با اشاره به طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی که تسهیلات ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی با بازپرداخت های بلندمدت در اختیار مالکان قرار می دهد. اعلام کرد: طرح های گوناگونی نیز وجود دارد که روستاییان می توانند از تسهیلات بلاعوض برای ساخت و مقاوم سازی واحد مسکونس خود استفاده کنند.
به گفته وی برای طرح بهسازی مبلغی که برای استان در نظر گرفته شده ۳۲۶ میلیارد تومان است که روستائیان می توانند با مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان های خود هر چه زودتر برای دریافت مبلغ تسهیلات مشخص شده جهت مقاوم سازی اقدام کنند.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تا پایان سال ۹۶ تعداد ۶۵ هزار و ۴۶۶ جلد سند مالکیت شهری و روستایی ثبت شده است.
علی اصغر آسمانی مقدم اظهار کرد: مطابق سرشماری سال ۹۵ تعداد کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۹۱۸ روستا بوده که در ۸۶۲ روستا طرح هادی تهیه شده است.وی با بیان اینکه در ۸۷ روستا بازنگری طرح هادی نیز انجام شده است، افزود: برای ۷۲ روستای زیر ۲۰خانوار استان نیز طرح هادی تهیه شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون جهت بازنگری و تهیه طرح های هادی در روستاهای استان ۹ میلیارد و ۵۹۶ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.وی با اشاره به اینکه از مجموع روستاهای دارای طرح هادی در ۴۸۱ روستا اجرای طرح هادی شروع شده است، گفت: برای اجرایی شدن طرح هادی تاکنون اعتباری بالغ بر ۷۷ میلیارد و ۱۸ میلیون تومان هزینه شده است.
آسمانی مقدم با بیان اینکه از محل اعتبارات بند ب ماده ۲۶ برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال ۹۶ حدود ۱۳ میلیارد و ۸۸۵ میلیون تومان اعتبار جهت تهیه، بازنگری و اجرای طرح هادی ۱۹ روستای جدید و ۱۵۷ روستای ناتمام در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: از اعتبار در نظر گرفته شده برای این روستاها تاکنون پنج میلیارد و ۷۲ میلیون تومان تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: از محل اعتبارات ملی قانون بودجه سال گذشته نیز مبلغ یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان با تخصیص ۱۰۰ درصدی جهت بازنگری و تهیه طرح شش روستا و اجرای طرح هادی ۱۰ روستای جدید و ۱۷ روستای ناتمام در نظر گرفته شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای بافت با ارزش در چهار روستای فورگ، خور، نای بند و چنشت، اظهار داشت: جهت اجرای بهسازی بافت با ارزش در این روستاها دو میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان اعتبار تا پایان سال ۹۵ هزینه شده است.وی با بیان اینکه بهسازی روستای هدف گردشگری کریمو از سال ۹۳ آغاز و تاکنون ۴۹۵ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است، افزود: از محل قیر رایگان موضوع بندی قانون بودجه مقدار ۲۸ هزار و ۱۳۹ تن قیر معادل ۱۷ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان دریافت و در ۱۶۳ روستا اجرای آسفالت انجام شده است.
آسمانی مقدم با اشاره به اینکه طی سال گذشته نیز ۱۰ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان سهمیه قیر رایگان به استان تخصیص داده شده است، گفت: تاکنون شش هزار و ۶۶۵ تن قیر معادل هشت میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان برای ۱۲۷ روستا معرفی نامه صادر و اجرای آسفالت انجام خواهد شد.وی ادامه داد: مقدار سهمیه قیر رایگان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کل کشور طی سال ۹۷ نیز ۶۸۰ هزار تن خواهد بود.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶ تعداد ۶۵ هزار و ۴۶۶ جلد سند مالکیت شهری و روستایی صادر شده است، عنوان کرد: از مجموع اسناد صادر شده ۱۱ هزار و ۹۲۴ جلد مربوط به قبل از تفکیک استان و تعداد ۵۲ هزار و ۵۴۲ جلد مربوط به بعد از تشکیل استان بوده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد دو هزار و ۶۸۰ جلد سند مالکیت صادر شده است، بیان کرد: از مجموع اسناد صادره در سال گذشته تعداد ۸۲۰ جلد مربوط به سند شهری و تعداد یک هزار و ۸۶۰ جلد مربوط به سند روستایی بوده است.
تهیه طرح هادی ۳۰ روستا در سال جاری
آسمانی مقدم با بیان اینکه از ابتدای تفکیک استان تا کنون چهار هزار و ۶۷۳ هکتار زمین برای روستائیان تأمین شده است، اظهار داشت: ۱۶ هزار و ۸۶۵ قطعه زمین نیز در این مدت به روستائیان واگذار شده است.وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مبلغ حاصل از فروش اراضی بابت طراحی و آماده سازی اولیه، کمک به تهیه و اجرای طرح هادی و پروژه های عمران روستایی می شود، افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تاکنون مبلغ شش میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان جهت تملک اراضی و تنظیم سند، تهیه طرح هادی، و بازنگری و تفکیک اراضی ۱۳۹ روستا و بهسازی ۱۳۴روستا هزینه کرده است.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه تهیه طرح هادی ۳۰ روستا در سال ۹۷ در دستور کار است، گفت: تفکیک اراضی روستایی در حدود ۱۰۰ هکتار، بازنگری طرح هادی ۲۰ روستا، اجرای طرح هادی ۲۰ روستای جدی و ۵۰ روستای ناتمام در صورت تصویب و تخصیص اعتبار در سال جاری انجام خواهد شد.وی با اشاره به اینکه کل واحدهای بازسازی شده در حوادث از سال ۸۴ تاکنون چهار هزار و ۱۹۵ واحد بوده است، عنوان کرد: یک هزار و ۷۳۴ واحد نیز از سال ۸۴ تاکنون آواربرداری شده است. آسمانی مقدم با بیان اینکه دو هزار و ۸۶۰ واحد از ابتدای تقسیم استان ساخته و واگذار شده است، افزود: در حال حاضر ۳۴۸ واحد در حال واگذاری و ۶۰۸واحد در حال اجرا است.
وی با اشاره به اینکه پروژه های شروع شده در سال گذشته تعداد ۸۵ واحد بوده است، گفت: پیش بینی شروع جدید در بودجه سال ۹۷ نیز تعداد ۶۱ واحد است.
روستائیان را باید بیشتر تکریم کنیم
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ذخایر ارزشمند فرهنگی ما در روستاها نهفته است، گفت: روستاها یکی از سنگرهایی است که همه مردم و مسئولان باید از آن دفاع کنند. این قشر را باید بیشتر از این ها تکریم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، اظهار کرد: مسکن یکی از ضروریات زندگی هر انسانی است.
وی با بیان اینکه نظام دولت را نسبت به تأمین مسکن شهروندان موظف کرده است، افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افتخار اولین دستور امام راحل به عنوان حساب ۱۰۰ برای پشتیبانی از این قانون بوده است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر شهروندی زمانی احساس تعلق به کشور خواهد داشت که در چهاردیواری و مسکن متعلق به خودش زندگی کند، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به شهروند ایرانی، اسلامی وظیفه قانونی دارد.وی با بیان اینکه روستاهای استان خراسان جنوبی به دلیل کویر بودن و کمبود نزولات آسمانی مشکلات زیادی دارند و باید مورد توجه بیشتری واقع شوند، عنوان کرد: در زمین هایی که قرار است بنیاد مسکن به روستائیان واگذار کند باید با سعه صدر بیشتری عمل شود.حجت الاسلام والمسلمین عبادی با اشاره به اینکه روستائیان به مسکن روستایی نیاز دارند نه مسکن های شهری، اظهار داشت: مستحکم سازی واحدهای مسکونی مسئله بسیار مهمی است که باید در دستور کار بنیاد مسکن قرار گیرد. وی با بیان اینکه باید شرایط مطلوبی را برای روستائیان که با شرایط سخت و در نقاط مرزی زندگی می کنند فراهم کرد، افزود: شرایط اقتصادی روستائیان برای پیگیری اسناد مالکیت شان فراهم نیست لذا بنیاد مسکن باید در خصوص تأمین سند مالکیت روستائیان پیگیری های لازم را داشته باشد.نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: به رغم اینکه اجرای طرح هادی مسئله ارزشمندی است اما امروزه روستائیان به دلجویی های بیشتری نیاز دارند.
وی با اشاره به اینکه ذخایر ارزشمند فرهنگی ما در روستاها نهفته است، گفت: روستاها یکی از سنگرهایی است که همه مردم و مسئولان باید از آن دفاع کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*