گلایه استاندار از اجرای غیرمهندسی برخی پروژه ها درخراسان جنوبی این المهندسین المتخصص؟! هشدار استاندار به ادارات: کالای خارجی نخرید

استاندار خراسان جنوبی گفت: بنابر ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور و بخشنامه های وزارت کشور، هیچ دستگاهی حق خرید کالاهای غیرایرانی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود را ندارد در غیر این صورت برخوردهای سختی در پی خواهد داشت.
مدیران مکلف به خرید کالاهای ایرانی
مروج الشریعه که در اولین جلسه شورای اداری استان در سال حمایت از کالای ایرانی در محل شرکت کویرتایر بیرجند سخن می گفت، افزود: فرمانداران نیز مکلف به اجرای این بخشنامه و نظارت بر اجرای آن توسط دستگاه های شهرستانی هستند و هیچ قصور و تخلفی حتی سهوی در این زمینه پذیرفتنی نیست. هرچند که حمایت از کالای ایرانی نیاز به فرهنگسازی مردمی نیز دارد و همه در راستای تحقق آن مسئولیت داریم. ضمن اینکه تولیدکنندگان داخلی هم باید کیفیت تولیدات خود را در رقابت با تولیدات خارجی ارتقا بخشند.
ضرورت برخورد جدی با قاچاق کالا
وی با بیان اینکه زیبنده هیچ دستگاه اجرایی در استان نیست که با وجود تولید تایرهای با کیفیت در شرکت کویرتایر از تایرهای دیگر برای خودروهای خود استفاده کند، اظهار کرد: دولت و مجلس هم باید مشوق ها و تسهیلات لازم را برای حمایت از کالای ایرانی و توسعه بازار خرید برای این کالاها فراهم کنند. استاندار ضرورت مبارزه جدی با قاچاق کالا و تأکید مقام معظم رهبری را در این باره یادآور شد و گفت: فرمانداران در این راستا نسبت به برگزاری جلسات در مبارزه با قاچاق کالا اهتمام بیشتری داشته باشند.
درخواست برای برپایی نمایشگاه مشترک با استان
وی حضور تولیدکنندگان استان در نمایشگاه نوروزگاه ایران در مشهد که با هدف معرفی این تولیدات و استفاده از ظرفیت بازار بین المللی شهر مشهد مقدس صورت گرفت را بسیار مثمر ثمر دانست و اضافه کرد: در همین نمایشگاه، رئیس نمایشگاه های بین المللی اتحادیه اروپا مستقر در ایتالیا درخواست برپایی نمایشگاه مشترکی با خراسان جنوبی را مطرح کرد.
لزوم جایگزینی فرآوری به جای خام فروشی
مروج الشریعه با ذکر اینکه سیاست های اقتصادی و اشتغالزایی دولت در سال ۹۶ به مراتب جدی تر و بهتر در سال ۹۷ پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: اعضای شورای اداری استان بدانند که تحقق این سیاست ها به عملکرد تک تک دستگاه ها برمی گردد و همه بدون استثنا در راستای رونق تولید و اشتغال مسئولیم. وی بر لزوم برنامه ریزی برای جایگزینی فرآوری به جای خام فروشی در قالب ایجاد کارگاه های کوچک دو سه نفره تأکید کرد و گفت: بنابر تصمیم کارگروه اشتغال استان، دعوت از فرمانداران به جلسات کاگروه با هدف طرح مشکلات و موانع موجود و ارائه راهکار برای رفع آنها در دستور کار قرار گرفته است و این جدا از بحث سفرهای شهرستانی است.
دستگاه های اجرایی در خصوص پروژه ها بازخواست می شوند
استاندار با بیان اینکه از دستگاه های اجرایی استانی و شهرستانی در خصوص پروژه های موجود بازخواست خواهد شد، از اجرای غیر مهندسی و غیر فنی برخی پروژه ها در استان انتقاد کرد و با طرح سوال «این المهندسین المتخصص؟!» (کجایند مهندسین متخصص) افزود: برخی پروژه های شهری به لحاظ فنی و مهندسی مشکل دارد و باید گفت که مهندسین شهری، شورای شهر و شهرداری کجا بوده اند؟ چرا باید در کنار دروازه یک زمین فوتبال، سرویس بهداشتی احداث گردد؟ جای تأسف است که برای اجرای پروژه راهسازی بین شهری، مدام پیمانکاران را خلع ید می کنیم!… مروج الشریعه همچنین گفت: ما ذره ای از توسعه صنعت گردشگری استان و استفاده از پتانسیل های این صنعت کوتاه نمی آییم و با تمام وجود صنعت گردشگری استان را حمایت خواهیم کرد.
۳ میلیون بازدید از اماکن تاریخی استان
به گفته وی در طول ایام تعطیلات نوروزی امسال، یک میلیون و ۵۵۴ هزار گردشگر از مراکز اقامتی استان استفاده کردند و یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان کالای سوغات استان به گردشگران حاضر در استان عرضه شد و ۳ میلیون و ۸۰۱ مورد بازدید از اماکن دیدنی خراسان جنوبی انجام گرفت.
وی با گلایه از کسانی که عنوان می کنند دولت در تحقق شعار سال در بحث اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نمره قبولی کسب نکرده، گفت: این افراد معلوم نیست با چه خط کشی اندازه گیری کرده و به این نتیجه رسیده اند زیرا ما فقط در یک بخش ۲۵۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال با نرخ زیر ۱۴ درصد در استان پرداخت کرده ایم و لذا به این دوستان می گوییم بهتر است با ایجاد امید و نشاط در جامعه، به جذب سرمایه گذاران بیشتر کمک کنید.
دانشگاه بیرجند میزبان بزرگترین کنفرانس ملی ژئوپلتیک کشور
وی از تشکیل کمیته هماهنگی بررسی و رفع مسایل حقوقی استان خبر داد و افزود: بزرگترین کنفرانس ملی از سوی انجمن ژئوپلتیک کشور با همت دانشگاه بیرجند و کمک استانداری، هفته آینده برگزار خواهد شد که بسیار پر بار خواهد بود و بهترین مقالات علمی به این کنفرانس ارائه شده است.وی دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها و شهرداری ها را موظف به فراهم کردن شرایط فیزیکی ساختمان هایشان برای تسهیل در تردد جانبازان و معلولان و به کارگیری این قشر در قالب ۳ درصد سهمیه استخدام معلولین کرد.
پرکردن پست های خالی با به کارگیری جوانان و بانوان
مروج الشریعه در ادامه گفت: در آخرین روزهای سال گذشته مجلس شورای اسلامی طرح تأمین سوغات و هدایای دستگاه های اجرایی با خرید تولیدات داخلی را تصویب کرد و دستگاه های استانی و شهرستانی در این راستا باید نیازهای خود را از محل تولیدات داخلی استان از لاستیک های شرکت کویرتایر گرفته تا تولیدات صنایع دستی به ویژه تولیدات معلولان تأمین کند، در غیر این صورت باید پاسخگو باشند.
استاندار در پایان بر لزوم پرکردن پست های خالی دستگاه های اجرایی به ویژه پست های مدیریتی با استفاده از جوانان و بانوان و کارشناسان مربوطه تأکید و مدیران دستگاه های اجرایی را موظف به پیگیری جدی این مهم کرد. مروج الشریعه از مهندس زینلی مدیرعامل شرکت کویرتایر و دکتر زردست مدیرآزمایشگاه شفا به عنوان کارآفرینان برتر استان تجلیل کرد.
تولید ۴۵ درصد تایر خودروسازی کشور در کویرتایر
مدیرعامل شرکت کویرتایر نیز در این جلسه با بیان اینکه این شرکت در اواخر سال ۶۶ با سرمایه اولیه یک میلیون ریال تأسیس شد، گفت: عملیات اجرایی کارخانه کویرتایر نیز با موافقت اصولی وزارت صنایع وقت با ظرفیت اسمی ۲۵ تن و نیم از نیمه دوم سال ۷۰ در زمینی به مساحت ۱۱۲ هکتار در شهرستان بیرجند آغاز شد و سرانجام در نوزدهم مهرماه سال۷۷ با صرف ۳۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و ارزبری ۸۴میلیون دلار به بهره برداری رسید.
زینلی افزود: شرکت کویرتایر در حال حاضر به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان بیش از ۲۷ درصد تایر سواری تولیدی کشور را به لحاظ وزنی و بیش از ۲۶ درصد از تایر سواری تولیدی کشور را به لحاظ تعداد تولید می کند. ضمن اینکه ۴۰ تا ۴۵ درصد سهم تایر مورد نیاز خودروسازان کشور نیز در این شرکت تولید می شود.
ارزش فروش کویرتایر در سال برابر با ۱۵ درصد صنعت تایر کشور
به گفته وی، کویرتایر برای اولین بار در کشور موفق به ساخت دستگاه استیل لاستیک برای تولید بلت و همچنین پرس های پخت تایر شده که این دستاورد نه تنها تأمین کننده نیاز این شرکت است بلکه می تواند نیاز سایر تولید کنندگان تایر کشور را نیز تأمین کند. علاوه براین شرکت برای اولین بار در کشور با تبدیل ماشین های ساخت و پرس های پخت تایر باری به سواری در زمینه بهره وری از ماشین آلات به افتخار دیگری دست یافت.
وی با بیان اینکه ارزش فروش شرکت کویرتایر در سال برابر با ۱۵ درصد کل صنعت تایر کشور است، اظهار کرد: جمع آوری سرمایه های اندک و انجام کارهای بزرگ در دستور کار این شرکت بوده و توانسته سرمایه خود را از ۱۰۰ هزار تومان اولیه به ۷۰ میلیارد تومان برساند.
رکوردهای مختلف شرکت کویرتایر در صنعت کشور
مدیرعامل شرکت کویرتایر از اشتغال مستقیم ۱۰۶۸ نفر، ۴۹۵ نیروی پیمانکار و اشتغال غیر مستقیم بیش از ۵۶۰۰ نفر در این شرکت خبر داد و گفت: کویرتایر اولین تولید کننده تایر بدون تیوپ و تایر سبز در کشور است که تایر سبز تولیدی این شرکت سازگار با محیط زیست بوده و با ۲۰ درصد کار بیشتر و ۱۰ درصد وزن کمتر، مزایای فراوانی دارد.
زینلی با اشاره به اینکه کویرتایر رکورددار صرفه جویی گاز، برق و آب طی ۱۷ سال متوالی است، افزود: قیمت ارزش افزوده در شرکت کویرتایر براساس هر متر مکعب آب ۲۴ برابر بخش صنعت و ۴۰۰ برابر بخش کشاورزی است و در سال ۱۷۰ میلیون متر مکعب کاهش مصرف آب داریم. علاوه براینها رکورددار رشد نرخ فروش در صنعت تایر کشور و رکورددار بالاترین سود خالص در صنعت تایر ایران هستیم و ۱۲ سایز تایر جدید طراحی و تولید می کنیم.
با واردات کالای خارجی با کیفیت مخالف نیستیم
وی با ذکر اینکه کویرتایر با تکیه برمنابع خود و عدم وابستگی به تسهیلات ، کمترین هزینه های مالی را در صنعت تایر به خود اختصاص داده، گفت: متوسط درآمد و نقدینگی جامعه و مردم از شرکت کویرتایر به جز هزینه های مربوط به ساخت و ساز ماهیانه بیش از ۷۴۷۱۳ میلیون ریال می باشد. ضمن اینکه متوسط درآمد ماهیانه دولت نیز از زمان تأسیس این شرکت بیش از ۲۷۲۲۳ میلیون ریال است. همچنین در سال ۹۴ بیش از ۳۵ درصد و در سال ۹۵ بیش از ۱۳درصد درآمدهای مالیاتی استان از محل پرداخت های این شرکت بوده است. زینلی در پایان با ذکر اینکه ما با واردات کالاهای با کیفیت خارجی مخالف نیستیم، افزود: مشکل ما با قاچاق کالاهای بی کیفیت خارجی است.
حضور ۲ میلیون گردشگرنوروزی در طبس
فرماندار شهرستان طبس نیز در این جلسه با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی امسال بالغ بر ۲ میلیون نفر از اماکن گردشگری و مذهبی این شهرستان دیدن کرده اند، گفت: شهرستان طبس ظرفیت هایی دارد که می تواند کمک حال استان باشد و ما برای اجرای طرح های مختلف که در حقیقت به کل استان تعلق دارد، آمادگی کامل داریم.
طلایی مقدم به آغاز مجدد فعالیت نیروگاه زغال سنگ طبس اشاره کرد و با ذکر اینکه تست نهایی پروژه کک سازی این شهرستان نیز در حال انجام می باشد، اظهار امیدواری کرد: به زودی شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.
به معلولین اعتماد کنید و نتیجه اش را ببینید
الهام پدید از مشاوران استاندار نیز با گلایه از فراهم نبودن شرایط فیزیکی برای حضور معلولین در ساختمان دستگاه های اجرایی و ادارات ، گفت: در استانی زندگی می کنیم که سطح معلولیت در آن بدلیل فراوانی حوادث جاده ای خیلی بالاست و من خودم در یک حادثه رانندگی در یکی از جاده های استان دچار معلولیت شدم و عنوان می کنم که اگر معلولین را در سطح جامعه نمی بینید به دلیل فراهم نبودن شرایط برای حضور آنهاست.وی با بیان اینکه به معلولین میدان بدهید تا ببینید چه می کنند، افزود: به معلولین اعتماد کنید و مطمئن باشید که پاسخ این اعتمادتان را خواهید گرفت.
شترداران نیازمند حمایت
زهرا محمدی یکی دیگر از مشاوران استاندار با بیان اینکه پرورش دهنده شتر شیری هستم، به وجود ۲۹ هزار نفر شتر شیری در استان اشاره کرد و شرایط را برای فعالیت واحدهای تولیدی نوپا بسیار سخت دانست و افزود: من هر روز شیر شتر تولیدی را ۸۰ کیلومتر تا مرکز استان حمل می کنم و با مشکلات زیادی روبرو هستم در حالی که همه استان های کشور ظرفیت پرورش شتر را ندارند و این محصول استراتژیک و ویژه استان های کویری است. وی با بیان اینکه هر کیلو شیر شتر در اروپا ۲۰ دلار به فروش می رسد، اظهار کرد: شیر، گوشت و حتی پوست شتر در صورت فرآوری قابل عرضه است اما متأسفانه شترداران ما به مراکز فروش دسترسی ندارند. ضمن اینکه باید شترداران را از شیوه های سنتی به شیوه صنعتی هدایت کنیم و ما نیاز به حمایت داریم. وی تصریح کرد: البته من با اعطای وام مخالفم و خواستار خرید تضمینی هستم که این کار را نیز همان بخش خصوصی انجام می دهد و تنها به مجوز نیاز دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*