وضعیت آب بحرانی است آب حفاظتی

از آنجا که موضوع کم آبی و خشکسالی کشور طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و رفته رفته در حال بحرانی شدن است، دولتمردان برای حل بحران دست به اقدامات حفاظتی زده اند، حالا کار به جایی رسیده است که علاوه بر شورای حفاظت آب در استانی مانند خراسان جنوبی که غیر علنی برگزار می شود و بدون حضور خبرنگاران صبح روز چهارشنبه۲۲فروردین۹۷ مجلس شورای اسلامی نیز بر خلاف روزهای علنی خود، جلسه‌اش را با حضور وزیر نیرو و جهاد کشاورزی به صورت غیرعلنی برگزار کرد تا نمایندگان بدون هیچ منع و صلاح‌دیدی، در جریان گزارش دولت درباره شرایط خشکسالی کشور قرار بگیرند.
این اولین باری نیست که در استانی مانند خراسان جنوبی که در بحران کم آبی هر روز نسبت به روز گذشته بیشتر فرو می رود جلسه مهمی مانند شورای حفاظت آب غیر علنی برگزار می شود، چرا که سال گذشته نیز این شورا بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
پرس و جوهای خبرنگار ما از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان این پاسخ را در پی داشت که در این جلسات موارد فنی و مهندسی مطرح می شود که جنبه خبری نداشته و نمی توان برای اجتماع آنها را مطرح کرد.
حمیدیان با اشاره به اینکه همه مسائل اجتماعی باید به اطلاع عموم مردم برسد، ادامه می دهد : در این جلسات مسائلی مطرح می شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد بر این اساس اگر به نتیجه رسیدیم و نیاز بود جنبه اجتماعی آن مطرح شود خبرنگاران را در جریان قرار خواهیم داد.
البته یکی از کارمندان روابط عمومی استانداری نیز با اشاره به اینکه موضوع آب بسیار اهمیت دارد و نمی توان هر مسئله ای را که نیاز به بررسی دارد به مطبوعات انتقال داد و باعث تشویش اذهان عمومی شد. این تصمیم را برای غیرعلنی بودن شورا به صلاح دانست.
به گفته وی خبر از طریق سایت استانداری منتشر و جای نگرانی ندارد، خبری که در سایت استانداری در آنچه در شورای حفاظت آب گذشته است نیز روز چهارشنبه بدین شرح روی پرتال قرار گرفت: «بهره برداری از منابع آب های استان با توجه به ارزش اقتصادی آب و محصولات تولیدی باید بسیار سنجیده باشد، استاندار خراسان جنوبی که در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: اصلاح الگوی مصرف آب در حوزه کشاورزی و نیز جلوگیری از هدررفت منابع آبی در حوزه های آب و فاضلاب باید جزو مهمترین برنامه ها در سال جاری در دستگاه های تخصصی باشد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری، استاندار خراسان جنوبی، ادامه داد: دستگاه های اجرایی ذی ربط برنامه های افق ۱۴۲۰ و بلندمدت خود را در حوزه های مربوطه در جلسه آینده شورای حفاظت از منابع آب استان ارائه نمایند. دکتر مروج الشریعه، اصلاح الگوی کشت در استان را به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به کشت برخی محصولات کشاورزی و جالیزی که نیاز به مصرف آب فراوان دارند، جایگزین کردن این محصولات با محصولات کم آب بر و اقتصادی تر باید در برنامه های سال جدید دستگاه های تخصصی قرار گیرد. مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از قنوات استان تأمین می گردد، افزود: می توان با مدیریت مناسب قنوات از طریق لایروبی ، تجهیز و… بگونه ای برنامه ریزی کرد تا آب قنوات در استان به نحو بهینه تری مورد استفاده قرار گیرد. مروج الشریعه، موضوع تأمین آب در استان را اولویت اول استان دانست و تصریح کرد: نمی توان با اجرای برنامه های روزمره و عادی مشکلات موجود را مرتفع ساخت؛ بنابراین مسئولین ذی ربط باید فکری اساسی و برنامه ای جامع و کاربردی با توجه به امکانات و منابع موجود ارائه نمایند تا بتوان با استفاده از ظرفیت های کشوری و استانی این معضل را تا حدودی مرتفع نمود. استاندار خراسان جنوبی به خشکسالی های چندین ساله در استان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به استمرار احتمالی خشکسالی ها طی سنوات آتی در استان ، باید سیاست گذاری مناسبی در این حوزه به انجام برسد.
مروج الشریعه، شرایط فعلی آب در استان را بحرانی توصیف کرد و ادامه داد: شورای حفاظت از منابع آب فرصتی است که به کارگروه ملی آب در کشور در حوزه های کشاورزی، شرب، صنعت و… پیشنهادات کاربردی و مدل های بهینه مصرف آب را ارائه نماید. مقام عالی دولت در استان، مدیریت منابع آب موجود در استان را مورد تأکید جدی قرار داد و یادآورشد: باید تلاش کنیم تا با کاهش میزان صرف آب، سطح تولید محصولات مختلف کاسته نشود که این امر نیازمند کاری علمی، زیربنایی و استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا در این زمینه است. مروج الشریعه، با بیان اینکه حق بهره برداری از منابع آبی در کشور و استان نیازمند بازتعریفی مجدد است، گفت: با توجه به کمبود منابع آب و لزوم بهره گیری مناسب از این ظرفیت خدادادی باید بگونه ای برنامه ریزی کنیم تا ضمن رعایت حرمت مالکیت شخصی افراد، و منافع عمومی جامعه در نوع بهره برداری از منابع آبی نیز مورد توجه باشد.
استاندار خراسان جنوبی، ادامه داد: دستگاه های اجرایی ذی ربط باید تا پایان خرداد ماه سال جاری برنامه های کاربردی خود را در زمینه های کاهش مصرف، اصلاح الگوی مصرف و نیز جلوگیری از هدررفت منابع آبی ارائه نمایند تا بتوان در فرصت باقی مانده تا پایان سال این برنامه ها را پیگیری و اجرایی نمود. مروج الشریعه، استفاده از منابع مالی بانک های خارجی و یا نمایندگی های مؤسسات مالی خارجی در کشور را برای کمک به موضوع آب مورد تأکید قرار داد و افزود: کمیته ای به ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان برای استفاده از مدل های مناسب در خصوص استفاده از منابع مالی موجود در بانک ها و مؤسسات مالی خارجی تشکیل خواهد شد. وی با اشاره به اینکه برای جلسه آتی شورای حفاظت از منابع آب ، گزارش جامعی از آخرین وضعیت سدهای استان ارائه گردد، افزود: بخش اعظمی از نیاز آبی استان از طریق سدها تامین می گردد از این رو ضروری است که آخرین وضعیت سدهای موجود، سدهای در دست مطالعه و… آماده و برنامه ریزی به منظور استفاده حداکثری از این سدها به انجام برسد.
مقام عالی دولت در استان، ادامه داد: با توجه به بالا بودن میزان تبخیر در استان ، لازم است از آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه جلوگیری از تبخیر آب در سدهای استان به منظور افزایش بهره برداری از منابع آبی در اختیار به انجام برسد.
مروج الشریعه، استفاده از آب های ژرف را یکی از راه های رفع معضل بی آبی در استان مورد تأکید قرار داد و افزود: باید برنامه ای جامع و کامل برای استفاده از منابع آبی موجود در آب های ژرف آماده داشته باشیم تا در صورت به نتیجه رسیدن مطالعات بتوان به بهترین نحو از آنها استفاده کرد. وی جداسازی آب شرب و فضای سبز در شهرهای استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: شهرداران استان موظفند در خصوص جداسازی آب شرب از فضای سبز اقدامات و برنامه ریزی های لازم را صورت دهند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقدامات اداری و برخوردهای متناسب صورت گیرد.»
هرچند عدم حضور خبرنگاران به دلیل فنی بودن موضوع جلسه بوده است، اما این فنی بودن در هیج کجای این خبر به چشم نمی خورد. همان سخنانی که همیشه درباره آب در استان گفته شده است دوباره تأکید شده تا شاید در سال ۹۷ جان خراسان جنوبی کمی بالا بیاید. البته علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پس از اتمام جلسه غیرعلنی و استقرار خبرنگاران و رسانه ها در جایگاه مخصوص خود، به تشریح کلیت جلسه غیرعلنی با وزرای نیرو و جهادکشاورزی پرداخت و گفت که این جلسه برای بررسی بحران آب در کشور بوده است. رئیس قوه قانون گذاری در این باره تصریح کرد: «این جلسه نشان داد با توجه به گرم شدن هوا و کاهش باران باید تصمیمات مهمی در خصوص استفاده بهینه از آب در بخش های کشاورزی و صنعتی گرفته شود، ضمن آنکه باید ساماندهی روشن تری در این زمینه داشته باشیم.»
رئیس مجلس با اشاره به تشکیل کارگروهی در این راستا خاطرنشان کرد: «با توجه به اهمیت این مسئله، کارگروهی نیز در دولت تشکیل شده است و کمیسیون‌های مربوطه در مجلس مستمراً در جریان پیشرفت کارها قرار خواهند گرفت تا ان‌شاءا… در آینده این مسئله برای کشاورزان و عموم مردم مشکلی ایجاد نکند.»
البته سوال اینجاست که وقتی موضوع کم آبی تا این حد جدی و بحرانی است چرا به جای برگزار شدن علنی جلسه آن تا مردم در جریان حقیقت ماجرای کم آبی قرار بگیرند و در مصرف آن صرفه جویی کنند، به صورت غیرعلنی برگزار می شود؟ مگر چه نکته امنیتی قرار است مطرح شود که مردم نسبت به آن نامحرمند؟
نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «امروز خراسان جنوبی» به این پرسش پاسخ داد: «به دلیل حساسیت و نگران کننده بودن بحث کم آبی، اول نمایندگان مردم باید درباره مسئله توجیه شوند تا بتوانند به مرور در قالب مصاحبه ها شرایط را در آرامش برای مردم توضیح دهند و به حقیقت ماجرا درباره بحران کم آبی پی ببرند. امیرحسنخانی در تشریح جلسه غیرعلنی صبح چهارشنبه مجلس گفت: «آنچه مسلم است اینکه همه می دانیم که ایران کشور کم آبی است ولی نکته قابل توجه این است که امسال کم بارش ترین سال را طی ۵۰ سال گذشته داشته ایم. تشکیل وزارتخانه آب به کمیسیون مشترک ارجاع شد ،این نماینده با اعلام این خبر که قرار است متولی آب از سایر وزارتخانه های مرتبط جدا شود،گفت: این موضوع باعث شد که ساختار جدیدی در دولت شکل بگیرد. مثلا وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی در قالب ساختاری جدید تعریف شوند تا وقتی گفته می شود موضوع «آب» همه آنها در یک وزارتخانه جمع شده باشند. او تأکید کرد مدتی است در خراسان جنوبی برخی از روستاها حتی آب آشامیدن ندارند.بر اساس گزارش های خانه ملت ، نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس تأکید دارد که به هیچ عنوان قرار به ورود به موضوع سهمیه بندی آب در کشور نیست و نباید به بحث سهمیه‌بندی پرداخته شود، ولی تأکید دارد: «قرار است موضوع ساماندهی آب در کمیته پیگیری شود تا مشخص شود در هر حوزه به چه میزان آب نیاز داریم. »

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*