آخرین خبر :

مغفول ماندن بیش از ۹۰ رشته ورزش بومی در خراسان جنوبی استعدادهای نهفته در روستاها

تا همین یکی دو دهه پیش که خبری از رایانه و انواع بازی‌های کامپیوتر نبود، هفت‌سنگ، الاکلنگ، گرگم به هوا، عمو زنجیرباف و وسطی از جمله بازی‌هایی بود که نه‌فقط اوقات فراغت کودکان را پرمی‌کرد، بلکه به دلیل انجام آنها در هوای آزاد، داشتن تحرک زیاد و گروهی بودن، نشاط و سلامت را به کودکان هدیه می‌کرد و تمرینی برای شکل گرفتن روابط اجتماعی و ایجاد روحیه تعاون و همکاری بود. در جامعه ماشینی امروز تنها راه برطرف کردن مشکلات ناشی از کم تحرکی توجه به بازی های بومی و محلی و احیای سرمایه های عظیم محلی بعنوان بخشی عظیم از گنجینه های فرهنگی است و باید ضمن اهتمام ویژه به این بازی ها، آن ها را در بین جامعه ترویج دهیم.
رئیس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان در گفت و گوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی گفت: با توجه به پیشینه فرهنگی بازی های بومی ترویج آنها نقش به سزایی در سلامت خانواده ها خواهد داشت. «شفیعی» با بیان اینکه در استان بیش از ۱۰۲ رشته بومی و محلی داریم، عنوان کرد: شاید فقط ۱۰ مورد آن شناخته شده باشد و بیش از ۹۰ بازی دیگر به دست فراموشی سپرده شده است و اصلا کار نمی شود. وی دلیل این مغفول ماندن را بی توجهی به آنها دانست و افزود: باید تلاش کنیم تا دوباره بتوان آنها را احیا کرد. به گفتۀ وی از رشته هایی که در اکثر استان ها مسابقاتی برای آنها اجرا می شود می توان به هفت سنگ، دال پلان، چوب کشی، کشتی، طناب کشی، زو، خسو خسو و تیر و کمان سنتی اشاره کرد.
اولویت مطالعه و شناسایی
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز به احیای بازی های بومی و محلی تأکید بسیاری دارند، گفت: این امر نشان دهنده اهمیت این موضوع در سطح کلان کشور است. «شفیعی» تصریح کرد: اولین اولویتی که در هیئت مورد توجه است مطالعه و شناسایی انواع رشته های ورزشی بومی و محلی در تمام نقاط استان می باشد. وی ادامه داد: باید با بررسی مشخص شود که کدام یک از مناطق در این زمینه ها فعال و نیمه فعال هستند و تا چه حد می توان روی آن کار کرد. او خاطر نشان کرد: این طرح را از سال پیش شروع کردیم ولی به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم انجام دهیم ولی امسال بودجه ای برای این موضوع در نظر گرفته شده است. به گفتۀ وی با انجام این مطالعات بانک اطلاعات جامع و کاملی از بازی های بومی و محلی در استان خواهیم داشت و بر اساس آن می توان برنامه ریزی های درستی نیز انجام داد.
اختصاص ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده به ورزش
رئیس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان عنوان کرد: اعتبارات اگر خوب باشد تمام هیئت های ورزشی می توانند کارهای خیلی خوبی ارائه کنند. «شفیعی» تصریح کرد: چند وقتی می شود که با تصویب مجلس ۲۷ صدم درصد از کل ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیر ساخت های ورزش بویژه در حوزه معلولین و جانبازان اختصاص می دهند. به گفتۀ وی این مبلغ در ردیف های مربوط به وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش در بودجه سنواتی پیش بینی و پس از مبادله موافقت نامه در اختیار این وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد. او ادامه داد: هیئت ما هم با توجه به فعالیت روستاها در زمینه ورزش های بومی و محلی اعتبار می دهد، هر چند با وجود این کمک ها با توجه به عقب افتادگی که ما در زمینه ورزش داریم حتی به میانگین کشوری هم نمی رسیم. وی دلیل این موضوع را ضعف در زیرساخت ها دانست و اضافه کرد: به هر جهت حرکتی شروع شده است و امیدواریم ادامه داشته باشد تا بتوانیم کاری حداقل کم انجام دهیم.
رتبه ۵ کشوری استان در بازی های بومی و محلی
این مقام مسئول با بیان اینکه در ۲ سال گذشته توانسته ایم مقام پنجم کشوری را در ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی داشته باشیم، عنوان کرد: این موضوع خیلی مهمی است چراکه حتی از برخی استان هایی که لبریز از اعتبارات هستند هم پیشی گرفته ایم. «شفیعی» افزود: مقام های کشوری و منطقه ای زیادی کسب کرده ایم که جزو مقام های اول تا سوم بوده اند و با وجود اعتبارات اندک دلیل آن خودباوری و اشتیاق خود ورزشکاران بوده است. وی با اشاره به اینکه حتی ۲ بانو معرفی شده به اردوی تیم ملی هستند، بیان کرد: باید اعتبارات از شهرها به سمت روستاها سرازیر شود چراکه بیشترین استعدادها در این مناطق نهفته هستند که با کمی توجه می توان این پتانسیل ها را از بالقوه به بالفعل رسانده و با شناسایی و معرفی آنها جایگاه خود را در کشور به سطح های بالاتری برسانیم. او در حوزه داوران و مربیان هم گفت: ۵۰ داور و ۴۵ مربی در اواخر سال ۹۶ در دوره های آموزشی شرکت کرده اند و در این زمینه خوشبختانه مشکلی نداریم. به گفتۀ وی برای اعزام تیم ها به مسابقات کشوری مشکلات اعتباراتی زیادی وجود دارد، به دلیل اینکه فقط برای شرکت کردن در مسابقات حداقل ۱۰ میلیون تومان نیاز است و این جدا از هزینه های ایاب و ذهاب و خوراک می باشد.
نیاز به فرهنگ سازی داریم
رئیس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان بیان کرد: بیشتر از ورزش هایی مانند فوتبال در جامعه صحبت می شود و کسی به ورزش های بومی اهمیت چندانی نمی دهد که جای تأسف دارد چون این بازی ها ریشه در فرهنگ و سنت های ما دارد. «شفیعی» دلیل این موضوع را نبود خودباوری دانست و افزود: در روستاها این نوع بازی ها را بی ارزش و بی اهمیت می دانند و به همین دلیل برای ترویج و حفظ آن کاری انجام نمی دهند. او تأکید کرد: برای گسترش این ورزش ها نیاز به فرهنگ سازی و اعتبارات مناسب داریم. وی خاطر نشان کرد: باید زیرساخت های مناسبی برای بازی های بومی و محلی در روستاها در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه ۴۰ درصد از جمعیت استان را روستانشینان تشکیل می دهند از اهمیت زیادی برخوردار است. به گفتۀ وی می توان در این بخش از کمک خیرین بهره برد و همچنین باید تیم های منتخبی را تشکیل دهیم تا در مسابقات کشوری با آمادگی کامل شرکت کنند.
استقبال زیاد، کار کم
این مقام مسئول با بیان اینکه استقبال مردم هر ساله نسبت به قبل افزایش پیدا می کند، گفت: ولی با این وجود هر کاری که در حد توان ما بوده را انجام داده ایم اما به نسبت استقبال مردم خیلی کم است. «شفیعی» استقبال زیاد مردم را به دلیل اهمیتی دانست که مسئولان به این بازی ها می دهند و بیان کرد: تا وقتی اهمیت داده نشود به آن ها توجهی هم نمی شود ولی از زمانی که توجه ها بیشتر شده است مردم هم وارد گود شده اند. وی تصریح کرد: مردمی که در شهر هم هستند به بازی های بومی و محلی علاقه خاصی نشان داده اند و در مسابقات شرکت می کنند و حتی این موضوع مورد توجه توریست ها هم قرار گرفته است و به همین دلایل نیاز به رسیدگی بیشتری دارد تا بتوان توقعات مردم را برطرف کرد. او دلیل این کم کاری های موجود را اعتبار اندک عنوان کرد و افزود: با اعتباراتی که به این هیئت داده می شود نمی توان کار خاصی انجام داد.
تجهیز ۶۶ خانه ورزش روستایی
رئیس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان گفت: حال که مردم پای کار آمده اند ما هم باید با برنامه مناسب و درست وارد شویم تا بتوانیم به جایگاه مناسب دست پیدا کنیم. «شفیعی» تصریح کرد: در راستای توسعه این ورزش ها در روستاها با وجود محدودیت هایی که داریم از طریق همان اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری قرار است حدود ۶۶ خانه ورزش روستایی را در شهرستان ها تجهیز کنیم. وی تجهیزات را از قبیل میز شطرنج، پینگ پنگ، دارت، طناب، توپ و لباس عنوان کرد و ادامه داد: این اقلام اولیه هستند که در حد خیلی محدود تامین خواهد شد. او اشاره کرد: برای اینکه بتوانیم به میانگین کشوری برسیم باید حدود ۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد و این درحالی است که در تمام سال ۹۶ کل بودجه دریافتی به ۳۰۰ میلیون تومان نرسید. به گفتۀ وی اکثر هزینه هایی که در این هیئت می شود توسط خیرین بوده و هیچ یک از اعضای هیئت برای کاری که انجام می دهند پولی دریافت نمی کنند.
بیش از ۳۰ برنامه فرهنگی و ورزشی در ایام عید در استان
این مقام مسئول با بیان اینکه در ایام عید بیش از ۳۰ برنامه فرهنگی و ورزشی در استان برگزار شده، گفت: ایام عید زمان مناسبی برای برگزاری جشنواره ها و بازی های بومی و محلی در راستای احیای این رشته ها و معرفی آن به نسل جدید بود که توانستیم قدم خوبی در این زمینه برداریم. «شفیعی» از تخصیص اعتبار جهت برگزاری جشنواره ها و بازی های بومی و محلی از طرف دفتر امور اجتماعی استانداری خبر داد و افزود: پس از واریز این اعتبار به حساب اداره کل ورزش و جوانان استان و شهرستان ها نسبت به برگزاری این جشنواره ها اقدام شده است. وی تأکید کرد: ورزش های سنتی این استان که تکیه بر وفاق ملی و مذهبی است و با آداب و سنن ایرانی و اسلامی عجین شده، مورد حمایت قرار گرفته و در جهت معرفی آن کارهای ارزشمندی انجام شده است. به گفتۀ وی در سال جدید نیز تقویم هیئت استان با مشورت و همکاری ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها و هیئت های شهرستانی و اداره کل ورزش و جوانان استان تدوین شده است که برگزاری چندین جشنواره استانی و دو جشنواره کشوری در دستور کار هیئت استان قرار دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*