مرگ ۱۱ نفر در نوروز جاده های استان داغ نوروز ۸ درجه افتاد

تعطیلات نوروزی امسال استان به کام ۸ خانواده تلخ شد اما تعداد فوت شدگان در سوانح جاده ای نوروز نسبت به سال قبل ۸ درصد کمتر شد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان از مرگ ۱۱ نفر براثر تصادفات برون شهری در طی زمان اجرای طرح ترافیکی نوروز امسال خبر داد.
سرهنگ حسین رضایی در نشست خبری روز گذشته خود گفت: از ابتدای اجرای طرح ترافیکی نوروز امسال تا ساعت ۲۴ روز چهاردهم فروردین ماه تعداد ۱۵۳ فقره تصادف شامل ۲۴ فقره تصادف خسارتی، ۱۱۸ فقره تصادف جرحی و ۱۱ فقره تصادف فوتی در جاده های استان رخ داده که ۲۵۳ نفر مجروح و ۱۱ نفر کشته برجای گذاشته است.
کاهش ۸ درصدی تلفات جاده ای استان
به گفته وی، در طول اجرای طرح ترافیکی نوروزی در سال ۹۳ تعداد ۳۶ نفر در تصادفات جاده ای استان جان باخته بودند که این رقم در سال ۹۴ به ۱۶ نفر، در سال ۹۵ به ۱۳ نفر و در سال ۹۶ به ۱۲ نفر کاهش یافت و امسال نیز ۱۱ نفر در تصادفات برون شهری استان در طول اجرای طرح ترافیکی نوروز کشته شدند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته و تمام تلاش ما براین است که روند رو به کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات برون شهری استان ادامه یابد و یا حداقل حفظ شود.
آمار بیشترین و کمترین مرگ جاده ای
سرهنگ رضایی با بیان اینکه براساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، تعداد ترددها در استان در طول اجرای طرح ترافیکی نوروز امسال ۵/۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و خراسان جنوبی پذیرای مسافرین از ۱۸ استان کشور بوده، افزود: در مجموع تعداد کل تصادفات جاده ای استان یک درصد و تعداد مجروحین ۱۰ درصد افزایش داشته و شهرستان نهبندان با افزایش ۱۰۰ درصدی تصادفات فوتی و افزایش ۶۷ درصدی تصادفات جرحی و در مجموع افزایش ۵۵ درصدی کل تصادفات، بیشترین آمار را در حوادث جاده ای در بین شهرستان های استان داشته است. وی اضافه کرد: شهرستان طبس با کاهش ۱۰۰ درصدی تعداد متوفیان و کاهش ۴۴ درصدی مجروحان و شهرستان فردوس با کاهش ۱۰۰ درصدی تعداد متوفیان و کاهش ۲۱ درصدی تعداد مجروحان کمترین آمارها را در حوادث جاده ای به خود اختصاص دادند.
رئیس پلیس راه استان با اشاره به اینکه در این مدت ۱۱ نفر در ۱۱ فقره تصادف فوتی برون شهری در استان جان باختند، اظهار کرد: این آمار نشان می دهد که تصادف شدید با تلفات بیش از یک نفر در سطح جاده های استان رخ نداده است.
۱۶ تا ۲۰ ساعات اوج تلفات جاده ای
وی همچنین گفت: ۴۵ درصد تصادفات منجر به فوت در بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ داده که ۹۱ درصد مربوط به خودروهای سواری و ۹ درصد مربوط به موتورسیکلت ها بوده است. ضمن اینکه ۷۳ نفر از متوفیان در صحنه حادثه و ۲۷ درصد در حین انتقال به بیمارستان و یا در بیمارستان جان خود را از دست داده اند. علاوه براین ۲۰ درصد متوفیان در روز ۲۸ اسفند ماه سال گذشته و ۲۰ درصد در روز دهم فروردین ماه امسال جان باخته اند.
به گفته سرهنگ رضایی ۳۶ درصد تصادفات منجر به فوت به علت عدم توجه به جلو، ۲۷ درصد به دلیل انحراف و تجاوز به چپ و ۳۶ درصد بر اثر تخطی از سرعت مطمئنه به وقوع پیوسته است.
بیشترین تصادفات فوتی در محورهای نهبندان- بیرجند و قاین –گناباد
وی افزود: ۴۶ درصد متوفیان مربوط به حوادث حوزه پلیس راه نهبندان- بیرجند و ۲۷ درصد مربوط به حوادث حوزه پلیس راه قاین- گناباد می باشند. ضمن اینکه ۳۶ درصد تصادفات فوتی در محورهای اصلی و ۴۶ درصد در محورهای فرعی و روستایی رخ داده است.
وی پر تصادف ترین روزها در طی اجرای طرح ترافیکی نوروز امسال را ۲۷ و ۲۸ اسفندماه ۹۶ و ۷ و ۱۰ فروردین ۹۷ ذکر کرد و گفت: ۵۰ درصد تصادفات در جاده های اصلی، ۴۰ درصد در جاده های روستایی و ۱۰ درصد در جاده های فرعی رخ داد و ۵۳ درصد کل تصادفات را واژگونی وسایل نقلیه تشکیل می دهد.
امان از بی توجهی به جلو
رئیس پلیس راه استان ادامه داد: در مجموع تصادفات استان در طول اجرای طرح ترافیکی نوروز امسال علت ۴۵ درصد تصادفات عدم توجه به جلو بوده و انحراف به چپ ۸ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه ۲۶ درصد و عدم رعایت حق تقدم ۱۱ درصد تصادفات را باعث شده است.
صدور ۳۶ هزار برگ جریمه
وی با بیان اینکه خودروهای سواری در ۶۹ درصد و موتورسیکلت ها در ۱۹ درصد تصادفات مقصر حادثه شناخته شده اند، افزود: در طول اجرای طرح ترافیکی نوروز ۹۷ در مجموع تعداد ۳۶ هزار و ۲۹۶ برگ جریمه در سطح جاده های استان برای متخلفین صادر شد که مبلغ ریالی آنها ۱۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون و ۹۷۰ هزار ریال بوده است و بیشترین جرایم نیز مربوط به ۱۳ فروردین با تعداد ۲۳۲۶ برگ جریمه می باشد.
کمترین انتقاد مردمی از عملکرد پلیس راه استان
سرهنگ رضایی از توقیف ۲۹۵ دستگاه وسیله نقلیه از جمله ۱۰۹ دستگاه موتورسیکلت از متخلفین در طول اجرای طرح ترافیکی نوروز امسال خبر داد و با بیان اینکه از مجموع ۱۶۳ مورد تست اعتیاد اخذ شده از رانندگان حرفه ای ۴۹ مورد مثبت بوده که به محرومیت ۶ ماهه متخلفین از رانندگی منجر شد، اظهار کرد: امسال کمترین میزان انتقاد مردمی از عملکرد پلیس راه استان را شاهد بودیم و در طول اجرای طرح نوروزی ۳۳ مورد تقدیر، ۸۹ مورد انتقاد ، ۳ مورد درخواست و ۲ مورد شکایت از عملکرد پلیس راه استان در سامانه ۱۹۷ به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*