آخرین خبر :

فروش بدون مجوز کما در خراسان جنوبی ممنوع است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: افرادی که قصد فروش گیاه کما را دارند باید از اداره کل منابع طبیعی مجوز بگیرند و امسال به دلیل خشکسالی های حاکم بر استان در این زمینه مجوزی صادر نشده است.

علیرضا نصرآبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت کما از مراتع برای مصرف افراد محلی حداکثر تا پنج کیلوگرم مجاز بوده و فروش آن در بازار شهرها و روستاهای استان ممنوع است.
‘کما بوته ای سرسبز است که اواسط اسفند و اوایل فصل بهار در مناطق بیابانی به صورت خودرو می روید. این گیاه که ساقه و برگ آن سبز و چرب است، مصارف خوراکی و دارویی دارد.’
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به ۱۹ سال خشکسالی در استان، برداشت غیرمجاز کما از مراتع توسط گشت های مراقبتی تحت کنترل و نظارت است و ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با تمامی افرادی که نسبت به برداشت غیرمجاز این گیاه اقدام کنند در مراتع و محورهای مواصلاتی استان برخورد می کنند.
وی تصریح کرد: برخورد با فروشندگان این گیاه در بازار مرکز استان از حیطه نظارت و برخورد اداره کل منابع طبیعی خارج است و با توجه به اینکه بیشتر مراتع خراسان جنوبی دارای پوشش گیاهی فقیر است باید بیش از گذشته مراقب پوشش گیاهی باشیم.
نصرآبادی افزود: هر بوته از کما، حاصل جوانه مولد گل آن است که در صورت برداشت سال ‌ها طول می‌کشد تا دوباره احیا شود و بذر خاصی برای کاشت ندارد لذا افراد محلی از کندن این گیاه با ریشه خودداری کنند.

*کما برای گوارش مفید است
پژوهشگر گیاهان دارویی در بیرجند هم گفت: کما برای گوارش و حذف انگل‌های روده‌ای مفید است و مصرف آن حملات صرع را کاهش می‌دهد.
محسن پویان افزود: در کشورهای صنعتی از صمغ این گیاه، کپسول ضد ویروس برای آنفلوآنزای خوکی ساخته‌اند.
وی گفت: اگر جوانه گل در کما از بین برود، حداقل ۶ سال طول می ‌کشد تا این گیاه برای باری دیگر در زمین رشد کند.
این گیاه استفاده دارویی فراوانی دارد و در بهار و پای ریشه آن نوعی قارچ غیرسمی می روید که بین مردم محلی به «سماروق» معروف است و از خیلی قارچ های پرورشی بزرگتر و خوشمزه تر است.
کما بوی خاصی دارد که بعضی افراد آن را خوشبو خطاب می کنند و بعضی دیگر از بوی آن بیزارند و وقتی دام از این گیاه استفاده کند، شیر و ماست عطر کما می دهد و بسیار مقوی است.
تعدادی از مردم خراسان جنوبی این گیاه را در تعطیلات نوروز برداشت و در تهیه انواع خورشت و پلو از آن استفاده می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*