سرمقاله/مثلث آمریکا ، فرانسه و انگلیس حمله ای ملوسانه به سوریه …!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
سال گذشته هم حمله ای موشکی به سوریه اما محدود انجام شد، ولی روز گذشته گستره بیشتری از حملات موشکی انجام پذیرفت و سه هدف با بیشتر از صد موشک کروز مورد حمله قرار گرفت.
موج تبلیغاتی آمریکا و رسانه های وابسته جو بسیار سنگینی را در منطقه به وجود آورد که همگان را در انتظار حملات گسترده سه کشور نگاه داشته بود اما واقعیتی که رخ نمود به غیر از این بود.
سال گذشته روسیه کاملا در جریان حملات موشکی آمریکا قرار داشت و هماهنگی لازم بوجود آمده بود اما در جریان حملات اخیر با روسیه هماهنگی نشده بود.
در هر حال آنچه که اتفاق افتاد را نمیتوان به راحتی تجزیه و تحلیل کرد چرا که نمی شود بدون دستیابی به واقعیات و شفاف شدن شرایط، اظهار نظری قاطع کرد.
آنچه که واضح است اینکه نمی توان تمام دنیا را در سه کشور خلاصه کرد و منتظر نشست که هرچه آنان می گویند عین واقعیت باشد و میلیاردها نفر فقط نظاره گر باشند و کار کشورها تنها صدور بیانیه باشد آن هم با ادبیاتی متفاوت، آمریکا اینک خویش را در مکانی از قدرت می بیند که به راحتی می تواند نسخه بپیچد برای سایر کشورها، خصوصا کشورهایی که سعی در استقلال عمل و استقلال فکری دارند همواره از منظر آمریکاییان کشورهایی سرکش و محور شرارت و تروریسم هستند و اوست که فقط می داند دموکراسی مفهومش چیست و روش زندگی چگونه است. شاید لازم باشد که در شرایط پیچیده کنونی سعی در ترمیم روابط کشورمان با کشورهای همسایه کنیم و دست به تنش زدایی کنیم و بیشتر از شعارهای معمول سعی در عملیاتی کردن تعامل نماییم.
عربستان سعودی سخت زخم خورده شکست هایش در سوریه و لبنان و عراق است و شاهزاده نابالغ اش خویش را بطور کامل در مغازله عاشقانه های غربیان و حتی رژیم صهیونیستی غرق نموده و افسار به دست قدرتمندان داده تا بازهم چون همیشه دوشیده شود، عربستان بسیار علاقه دارد که لیدر کشورهای عربی شناخته شود.
نگاهی دقیق و حفظ انسجام و همبستگی ملی که بسیار مهم و در عین حال شکننده می نماید را باید در دستور کار قرار داد، سوریه تکیه گاهی دارد از جنس پوتین که دارد در آن کشور تک تازی می کند و برای مردم سوریه واز سوی آنان تصمیم سازی و تصمیم گیری می کند، هنوز آنقدر دچار دمانس فکری نشده ایم که حضور نظامی روسیه در افغانستان را به دست فراموشی بسپاریم. روسیه با برگ سوریه دارد خویش را کم کم از سایه خارج می کند، همانگونه که آمریکاییان در افغانستان نیامدند که بروند، روس ها هم همین نقش را در سوریه دارند .
شرایط ما نباید به تصمیمات روسیه گره بخورد، ما نیز در سوریه منافعی داریم که باید از آن مراقبت کنیم، سیاست جهان پیچیده ای است که نیاز به تعامل و خویشتن داری و درعین حال مراقبه و قاطعیت دارد.
آمریکا و همراهانش و روسیه هریک سعی می کنند خویش را برنده این جنگ کوچک و محدود کنند، در باد تبلیغات آنان نخوابیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*