سرمقاله/جنگ آب ، جنگ دلار، دلاربرنده…!!!

امروز خراسان جنوبی- محمدراعی فرد
قوم و قبیله عجیبی هستیم ما ایرانی ها !
گاه با مویزی گرمی مان می کند و گاه باغوره ای سردی مان، تیمی بزرگ از اساتید بزرگ جامعه شناس، مردم شناس و روانشناس اجتماعی لازم است که مارا وفرهنگ مان را و شخصیت حقیقی و حقوقی مان را ببرند به زیر موجی ازسوال و به دنبال چرایی های بسیار از کنش ها و رفتارهای انفرادی و گروهی مان باشند!!
چرا ما نتوانستیم در طول هزاران سال و یا خیلی نزدیکتر و در عمر یکصد ساله انقلاب مشروطیت، جامعه مان را باز آفرینی کنیم ؟!!
چرا نتوانستیم کشورمان را چون آلمان و ژاپن الگوی سایر کشورها قرار دهیم ؟!!
آلمانی های سپیدروی و بلوند و ژاپنی های چشم بادامی نه دارای دو سر و چهار چشم و ده دست بودند و نه از کرات دیگر به زمین گسیل شدند، آنان هسته مرکزی را کشف و پروراندند که ما آن را زیر خروارها خاک جهل و خودخواهی دفن کردیم!!
آنان به هم پیوستگی اجتماعی و جمع اندیشی و خردجمعی و منافع ملی و اجتماعی را در طی نسل ها پروراندند و تبدیل اش کردند به شراب طهورایی و از دل خویش و از درون فکر جمعی سیستمی را آفریدند که منجر به بازتولید مدیران و کارگزاران شان شد در قالب قانون و احزاب و شد آن فرهنگی که دوباره متولدشان کرد!!
قصد برتخریب خودمان نیست اما مگر می شود واقعیت هارا پنهان کرد و سرمان را بی جهت گرم کنیم و خودمان را گول بزنیم ؟!!
کدام یک از ما ودرخانواده مان آموخته ایم که منافع جمعی ارجح است به منافع فردی ؟!! کدام یک از ما آموخته ایم که حیات جامعه یعنی قانون مداری و گردن گذاشتن به آن؟!! کدام یک از ما آموخته ایم که ضابطه را ارجح بدانیم بر رابطه؟!! کدام یک از ما آموخته ایم دروغ و ریا و تهمت و غیبت، لجنزارهایی هستند که چون باتلاق مارا درخود غرق خواهند کرد؟!!
تمامی مسئولین، مدیران، بزرگان وکوچکترها چه قبل و چه بعد از انقلاب از درون همین طرز تفکر و فرهنگ و باور متولد شدند و مصدر کار…!!!
خیابان فردوسی تهران ، شعب خاصی از بانک ها در کلان شهرها را در دوهفته قبل دیدید و دیدیم آن صف های طولانی و بلبشو بازار ارز را ، دیدیم مافیای پیش و پس پرده دلار را!! دیدیم تشنگی مردم را برای یک مشت دلار و فاتحه خواندن به ارزش پول ملی !!
آیا طلیعه جنگ آب را در کشورمان دیده اید؟ اصفهان را دیده اید؟ یزد را چطور؟ زاهدان بی آب را که با یک گردباد دچار تنش آبی شد؟ هیچکس در صف استفاده بهینه از آبی که حیات کشور به آن وصل است نمی ایستد و دلالی هم نمی کند، در صف تشکیل نشده بحران نابود کننده آب هیچ مافیایی نیست!!!
ما چنین قوم و قبیله ای هستیم که دلار با نقش جرج واشنگتن را می بینیم و برچشممان می گذاریم اما رگ در حال قطع شدن حیات مان را نمی بینیم و خود در حال قطع کردن آنیم !!
ما چنین قوم و قبیله ای هستیم که فریاد دلسوزان را نمی شنویم و نمی خواهیم بفهمیم که تا چند سال آینده جنگ خونین آب در کشور آغاز خواهد شد جنگی که پیش پرده اش را داریم می بینیم !!
جنگ بین دلار و آب ادامه دارد و قهرمان پیروزاش دلار آمریکاست !! بخندیم بر ارزش پول ملی مان و به استهزایش گیریم ، هورا دلار …!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*