زجر تولیدکنندگان از بی ثباتی ارز دولت برای تولیدکنندگان چاره اندیشی کند

نوسانات شدید ارزی در  ماه های اخیر علاوه بر اینکه در سطح جامعه تلاطم هایی را بوجود آورده فشار مضاعفی را بر تولیدکننده وارد کرده و علاوه بر افزایش کلیه نهاده های تولید موجب عدم تصمیم گیری و برنامه ریزی برای تولیدکنندگان در اثر شوک های ارزی شده است. بالا‌بودن قیمت مواد اولیه در روزهای گذشته، مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان بویژه  صنایع تکمیلی به‌وجود آورده و حتی آنها را به مرحله تعطیلی کشانده  است .
مدیر عامل یک شرکت تولیدی که از سال ۱۰ سال گذشته وارد عرصه تولید در استان شده و توانسته جزو صادرکنندگان برتر استان طی سنوات گذشته باشد در گفت وگو با امروز خراسان جنوبی نامگذاری سال بنام حمایت از کالای ایرانی را بسیار مناسب دانست ولی این حمایت را نه تنها در استان بلکه در بسیاری از نقاط کشور در حد شعار عنوان کرد نه در عرصه عمل .وی که مدیران استانی در جلسات مختلف از او بعنوان یک مدیر صنعتی نمونه در استان یاد کرده اند این بار بر خلاف مصاحبه های گذشته اش با خبرنگار ما از مشکلاتی می گوید که بدلیل عدم حمایت، مجموعه تولیدی اش را در آستانه تعطیلی قرار داده است.
وی افزایش روزانه نرخ ارز و عدم ثبات در این بازار  و به تبع آن افزایش نرخ مواد اولیه را در ماه های اخیر بعنوان یک مشکل فلج کننده برای تولیدش دانست و گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز نه تنها روزانه بلکه ساعت به ساعت تغییر می کند فروشنده مواد اولیه یا حاضر نیست موادش را بفروشد و یا اینکه بصورت مدام نرخش را افزایش می دهد و می گوید اگر من موادم را دپو کنم و نفروشم سودش بسیار بیشتر است.
استرس و اضطراب تولیدکننده در ماه های اخیر
وی به استرس و اضطراب چند هفته ای تولید کنندگان و فروشندگان مواد اولیه اشاره کرد و با بیان اینکه در گفت وگو با بسیاری از این افراد بوی تعطیلی واحدها به مشام می رسد ، افزود: نوسانات شدید نرخ ارز کارخانه را مختل کرده و من برای انعقاد قرارداد با مشتریان استرس دارم که با چه نرخی قرارداد را ببندم تا بعد افزایش قیمت مواد اولیه متضرر نشوم .
وی به افزایش  قیمت یک مورد از  مواد اولیه مورد نیازش اشاره کرد و گفت: در شهریور ماه قیمت نایلکس مورد نیاز کارخانه ۷ هزار تومان بوده که الان به ۹۵۰۰ تومان افزایش یافته و این رقم ساعت به ساعت به ۹۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان هم رسیده و با این وجود فروشنده مواد اولیه باز هم در انعقاد قرارداد دو دل است.
دولت برای ثبات در بازار ارز کاری بکند
وی آرامش را بعنوان یک عامل اساسی مورد نیاز برای تولید کنندگان در بازار عنوان کرد و افزود: در طول سنوات گذشته تولیدکنندگان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و در راستای فرامین رهبری مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته اند ولی در حال حاضر همه ناراضی اند و مضطرب و این آرامش از آنها گرفته شده چرا که نمی دانند ماشین آلات جدید مورد نیازشان را بخرند و یا اینکه قراردادی را ببندند یا نه ؟این تولیدکننده استان از دولت خواست برای ثبات در این بازار کاری بکند چرا که بیشتر واحدها در آستانه تعطیلی دوباره قرار خواهند گرفت .
از فعالیت تولیدکننده زیرزمینی جلوگیری شود
وی هم چنین از دستگاه های اجرایی متولی خواست بر فعالیت تولیدکنندگان غیر استاندارد و زیرزمینی نظارت کنند چرا که آنها با نرخ پایین تری اقدام به تولید غیر استاندارد می کنند که خود بر فروش کالای ایرانی در طول زمان تأثیرگذار می باشد .
وی هم چنین خواستار اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای حمایت از کالای داخلی شد و افزود: گیر و دارهای اداری زیادی فراروی تولید کننده وجود دارد که این پیچیدگی ها گاها ما را خسته می کند و از ادامه راه منصرف .
سوخت می خواهم به دادم برسید
این تولیدکننده بیرجندی هم چنین از ندادن سوخت به کارخانه اش انتقاد کرد و گفت: چرا باید سوختی مثل  گازوئیل میلیون میلیون لیتر از مرز ماهیرود خارج شود ولی من بعنوان یک تولید کننده ایرانی برای گرفتن ۲۰۰ یا ۳۰۰ لیتر سوخت روزها معطل بمانم.
او به مشکلات کارخانه اش برای نصب گاز اشاره می کند و می گوید: من نتوانستم این مشکلات را برطرف کنم و انتظار دارم مسئولان نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند و انتظار تولیدکنندگان از مسئولان این است که نگاه حمایتی داشته باشند و از نزدیک با تولیدکنندگان در ارتباط باشند .او به خستگی اش در اثر دوندگی اداری در استان اشاره کرد و گفت: من سوخت نیاز دارم به دادم برسید .
عملکرد مسئولان با شعار سال هم خوانی ندارد
یکی دیگر از تولیدکنندگان استان در شهرستان فردوس نیز شعار سال را بسیار زیبا دانست و به خبرنگار ما گفت: متأسفانه مسئولان به انحراف رفته اند و عملکردشان با این شعار متفاوت است و در واقع می توان گفت عملکرد مسئولان با شعار سال همخوانی ندارد. وی افزود: بطور مثال شهرداری درب دفاتر و واحدهای تولیدی را پلمپ می کند و بانک ها به تولیدکننده بدهکار دسته چک نمی دهند و سازمان هایی مانند تأمین اجتماعی و دارایی سنگ هایی را جلوی پای تولیدکننده می گذارند .
وی خواستار تک نرخی شدن نرخ ارز شد و ادامه داد: این روزها تولیدکنندگان عجیب زجر می کشند چرا که وجود ارز چند نرخی باعث می شود عده ای افراد مطلع و دارای قدرت، نرخ را با قیمت پایین بخرند و بقیه با نرخ بالاتر .
او اظهار امیدواری کرد گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات وجود داشته باشد و افزود: اگر نرخ ارز به گفته معاون اول رئیس جمهور ۴۲۰۰ هزار تومان بشود با توجه به نرخ ارز ۳۸۰۰ تومان باز هم ۲۰ درصد قیمت مواد اولیه رشد می یابد و به تبع آن قیمت محصول تولیدی هم افزایش می یابد.
حمایت از کالای داخل فقط در مرحله بخشنامه
یکی دیگر از فعالان صنعتی در استان که جزو بزرگترین واحدهای تولیدی هم به شمار می رود و بیشتر محصولاتش را به خارج کشور صادر می کند، به خبرنگار ما گفت: خرید از کالای داخل بارها توسط استانداری به ادارات بخشنامه شده ولی این حمایت فقط در حد بخشنامه بوده و عملا مدیران میانی چندان توجهی به آن ندارند .
اوخواستار نظارت بیشتر بر اجرای این بخشنامه شد و افزود: افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی را با مشکل جدی مواجه کرده چرا که فقط ۶۵ درصد یک ماده اولیه مورد نیازاین کارخانه وارداتی است و فروشندگان یا موادشان را نمی فروشند و یا اینکه دو تا سه برابر نرخ را افزایش می دهند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر چون بازار داخل کشش لازم را ندارد نمی توانیم قیمت محصول را افزایش دهیم که در صورت ادامه این روند نخواهیم توانست تولید با هزینه گزاف داشته باشیم و مجبوریم تولیدی نداشته باشیم.
با توجه به اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی از  ۱۰ تا۷۰ درصد به مواد اولیه خارجی وابستگی دارند و از این منظر افزایش نرخ ارز به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست باید دولت و مسئولان به این مشکل اساسی توجه کنند و واحدهای صنعتی نباید چندباره و از چند ناحیه مورد فشار هزینه‌ای قرار گیرند چرا که طرح تحول اقتصادی به اندازه کافی به افزایش هزینه‌ها و بهای تمام شده کالای تولیدی منجر شده است حتی تمهیداتی چون تخفیف مالیاتی، تعرفه‌های مناسب و استمهال بدهی‌ها برای بخش صنعت و تولید هم به اجرا گذاشته نشده، لذا این اتفاق سبب خواهد شد که فشار مضاعف به تولید کشور وارد شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*