رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی بیرجند عنوان کرد: اعتبار هست استقبال نیست

کوهنوردی از جمله ورزش هایی است که علاوه بر ورزشی بودن آن جنبه تفریحی دارد و در انواع رشته های آن هیجان و ماجراجویی پنهان شده است. تفریحی که همه مردم به آن علاقه دارند و در طول عمر خود یک بار تلاش کرده اند تا به قله ای هر چند کوچک صعود کنند؛ اما این ورزش همه گیر امروزه درگیر مشکلاتی مانند استقبال کم شده است هر چند هنوز خانواده ها مستقل این کار را انجام می دهند ولی توجه به جنبه ورزشی آن و توسعه کوهنوردی شهرستان در کشور اهمیت بالایی دارد که ورزشکاران به صورت سازمان یافته فعالیت های مناسبی داشته باشند. در همین راستا با رئیس هیئت شهرستان گفت و گو کردیم. رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بیرجند در گفت و گوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه از اواسط سال گذشته  و امسال اعتبارات خوبی به هیئت های شهرستانی داده اند. «خسروی» افزود: اما استقبال و همکاری مردم در ورزش کمتر شده است و این فقط در شهرستان ما نیست و در تمام کشور مشهود می باشد. وی دلیل این موضوع را گرفتاری ها و مشکلات مختلف مردم دانست و تصریح کرد: دغدغه های مردم مانند مسائل مالی و کمبود وقت فرصتی برای ورزش به آنها نمی دهد. به گفتۀ وی دیگر والدین وقتی برای اینکه فرزند خود را به باشگاه ها ببرند و بیاورند ندارند و مهمتر از آن هزینه های مالی است که از نکات مهمی است که اقشار مختلف جامعه از پس آن بر نمی آیند و به همین دلیل ورزش را از ضروریات زندگی خود نمی دانند.
تغییر نکردن ۲ ساله تعداد ورزشکاران
این مقام مسئول عنوان کرد: این کاهش استقبال را در همایش هایی که برگزار کرده ایم دیده ایم و متوجه شدیم که استقبال از ورزش کاهش دارد. «خسروی» تصریح کرد: در ۲ سال گذشته تعداد ورزشکاران کوهنورد استان هیچ تغییری نکرده است و نیروی جدیدی جذب نشده است و تمام ورزشکاران از همان افراد گذشته هستند. وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته آموزش سنگ نوردی به نونهالان را داشتیم که در مسابقات کشوری هم شرکت کردند و به دلیل اینکه تجربه خاصی نداشتند و برای اولین بار بود مقامی نیاوردند که امیدواریم امسال در اعزام به مسابقات با تجربه کسب شده شاهد مدال آوری آنها باشیم. او ادامه داد: همچنین در رشته کوهنوردی سال گذشته ۳۰ نفر به قله دماوند صعود کردند که این قله در مدال آوری جایگاه سوم را دارد و فدراسیون درخواست کرده با ارسال مدارک و مستندات این افراد برای آنها مدال سوم کشوری را ارسال کند.
مشکلات کوهنوردی بیرجند
رئیس هیئت کوهنوری و صعودهای ورزشی شهرستان در زمینه دیگر مشکلات رشته کوهنوردی هم بیان کرد: ما اصلا مربی خانم برای رشته سنگ نوردی نداریم و در کوهنوردی هم به تازگی یکی از بانوان را بعد از آموزش برای گرفتن مدرک مربی گری اعزام کرده ایم. «خسروی» با اشاره به اینکه در دیگر رشته های کوهنوردی هم مربی خانم نداریم، گفت: در رشته های کوهنوردی آقایان خوشبختانه ۶ مربی داریم. وی یکی از دلایل کم بودن مربی ها را هزینه ها و همچنین دور بودن از مرکز بر شمرد و اضافه کرد: در شهرستان بیرجند حدود ۲۶۰ نفر ورزشکار داریم. او اعلام کرد: ۵ باشگاه کوهنوردی و یک باشگاه سنگ نوردی فعال داریم که در زمینه سنگ نوردی نتوانسته ایم چندان جذبی داشته باشیم و ورزشکاران آن به ۵۰ نفر نمی رسد. به گفتۀ وی همچنین در حال تأمین اعتبار برای ۳ باشگاه دیگر هستیم.
سکوی قهرمانی با سنگ نوردی
این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد آقایان و بانوان در این رشته ورزشی با هم برابر است، عنوان کرد: استقبال خوبی در سال های گذشته داشتیم ولی همین کمبود مربی هم یکی از دلایل کاهش استقبال بوده است. «خسروی» افزود: بانوانی بوده اند که برای رشته سنگ نوردی درخواست تمرین داشته اند ولی چون در این رشته مربی نداریم اجازه جذب ورزشکار را هم نداریم چون بدون حضور مربی زن نمی توانند بر روی دیواره تمرین کنند. او تصریح کرد: در همین راستا ۶ مربی خانم را خودمان در رشته سنگ نوردی آموزش داده ایم و می خواهیم برای دریافت مدرک مربی گری اعزام کنیم که با این کار شاهد تحول خوبی خواهیم بود. وی تأکید کرد: با توسعه رشته سنگ نوردی می توانیم یک تیم مدال آور تشکیل دهیم تا سکوی قهرمانی داشته باشد به دلیل اینکه کوهنوردی سکوی قهرمانی ندارد و چندان هم دیده نمی شود ولی سنگ نوردی این مشکل را ندارد و مسلما ورزشکاران هم تمایل به این رشته خواهند داشت.
در گذشته اعتبارات فرهنگی بود
رئیس هیئت کوهنوری و صعودهای ورزشی شهرستان بیرجند با بیان اینکه فرهنگ ها و دیدگاه های اشتباه درباره کوهنوردی را باید تغییر دهیم، گفت: از زمانی که رشته کویرنوردی آمد همه مردم گفتند کار کوهنوردان است پس به سمت کویر تمایل نشان داده شد که این اشتباه می باشد. «خسروی» به نقش رسانه ها تأکید کرد و افزود: باید از نظر فرهنگی کارهایی انجام شود تا مردم ببینند بانوان و آقایان بدون هیچگونه مشکلی می توانند صعودهای خوبی داشته باشند. به گفتۀ وی در گذشته هیئت استان از نظر مدیریتی مشکلاتی داشت و از زمانی که رئیس هیئت استان تغییر کرده است این مشکل هم برطرف شده است. او خاطر نشان کرد: در سال های گذشته اعتباری که به هیئت های شهرستان ها داده می شد فقط برای مسائل فرهنگی،  همایش ها و جشنواره ها بود و هزینه ای برای ورزش قهرمانی نمی شد که خوشبختانه از سال قبل وضع خیلی بهتر شده است و امیدواریم ادامه داشته باشد.
در ۲۵ سال گذشته آسیب دیدگی نداشته ایم
این مقام مسئول درباره خطرات این رشته هم گفت: بر خلاف دیدگاه مردم که کوهنوردی را خطرناک می دانند اصلا اینگونه نیست و در کل کشور ۱۰ تا ۱۵ نفر آسیب دیدگی داشته ایم. «خسروی» تصریح کرد: این آسیب دیدگی ها در تمام رشته های ورزشی امکان وقوع دارد ولی در شهرستان بیرجند و یا حتی کل استان در ۲۵ سال گذشته حتی یک آسیب دیدگی هم نداشته ایم. وی خاطر نشان کرد: این امر به دلیل دیدگاه اشتباه برخی افراد است که چون آسیب های این ورزش در معرض دید قرار دارد و در همان لحظه اطلاع رسانی می شود برای مردم استرس زا و خطرناک دیده می شود ولی دیگر رشته های ورزشی که آسیب دیدگی ها عموما گفته نمی شود و افراد کمی از آن مطلع می شوند، عمومیت پیدا نمی کند و به همین دلیل چنین برداشت هایی می شود. به گفتۀ وی برای مشخص شدن انواع و تعداد آسیب دیدگی ها می توان از پزشکان ورزشی پرسیده آنوقت است که مشخص می شود چه رشته هایی بیشترین آسیب و صدمه را داشته است.
گلایه از هیئت ورزش های همگانی
رئیس هیئت کوهنوری و صعودهای ورزشی شهرستان بیرجند به خانواده ها توصیه کرد که فرزندان خود را به انواع رشته های کوهنوردی بفرستند و گفت: ما تضمین می دهیم که هیچگونه آسیبی به آنها وارد نشود. «خسروی» از هیئت ورزش های همگانی هم گلایه کرد و گفت: با ما هیچگونه همکاری ندارند و این در حالی است که کارشان اصلا خروجی ندارد. وی در این باره توضیح داد: همایش پیاده روی می گذارند و با قول جایزه ۵ هزار و ۱۰ هزار نفر شرکت می کنند و از بین این افراد حتی یک ورزشکار هم خروجی ندارد و مشخص نیست کارشان چه فایده ای دارد که هر از چندگاهی این همایش ها را برگزار می کنند. او تصریح کرد: رؤسای هیئت های کوهنوردی، دوچرخه سواری و دو و میدانی با هیئت همگانی صحبت کردند که در حاشیه همایش آنها مثلا مسابقاتی در زمینه کوهنوردی، دوچرخه سواری و دو و میدانی برگزار شود تا نوعی استعدادیابی هم باشد و مردم هم استقبال بیشتری کنند و از این طریق ورزشکاران مستعد را بتوانیم شناسایی کنیم ولی متأسفانه آنها قبول نکردند و حاضر به همکاری با ما نشدند. به گفتۀ وی به عنوان مثال امسال دو همایش کوهنوردی و پیاده روی در یک مکان و یک ساعت برگزار شد ولی جداگانه چرا که هیئت همگانی حاضر به همکاری نشد.
برنامه هایی برای توسعه کوهنوردی شهرستان
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته از بین هیئت های کوهنوردی استان، هیئت شهرستان بیرجند ۶۰ درصد فعالیت ها را انجام داده است، از برنامه هایی که برای توسعه این ورزش در شهرستان دارند هم گفت: برای اولین بار با رایزنی هایی که با آموزش و پرورش داشته ایم طرح استعدادیابی برای رشته سنگ نوردی را داشته ایم و آن را ادامه می دهیم. «خسروی» تصریح کرد: دلیل این موضوع این است که تمرین از سنین پایه در این رشته مفید است تا در سنین نوجوانی بتوانند مدال های خوبی کسب کنند و سنین بالای ۲۰ سال که تازه بخواهند شروع کنند دیگر به آنجایی که باید نمی رسند و نمی توان روی آنها سرمایه گذاری خاصی کرد. وی به برگزاری همایش ها و جشنواره ها برای معرفی و استقبال مردم اشاره کرد و افزود: همچین از کوهنوردان و ورزشکارانی که صعودهای شاخصی داشته اند هم تجلیل می شود تا برای ادامه راه خود انگیزه داشته باشند. او بیان کرد: از جمله کارهایی که برای توسعه ورزش کوهنوردی شهرستان انجام داده اند و در حال توسعه آن هستند، راه اندازی رشته دره نوردی می باشد که استقبال خوبی هم از آن شده است و امسال تیمی را برای مسابقات دره نوردی اعزام خواهند کرد. به گفتۀ وی از دیگر برنامه ها برای توسعه ورزش ارتقای تعداد مربیان و سطح آنها است چرا که هر چه تعداد مربیان بالا برود، تعداد ورزشکاران حرفه ای هم بیشتر می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*