در کمیته راهبری مرکز توانمندسازی و تسهیل گر ی کسب وکارهای نوپای فاوا اعلام شد: خراسان جنوبی رتبه هفتم کشوری در برگزاری استارت تاپ ها دارد

برای اولین بار در استان کمیته راهبری مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهای نوپای فاوا در راستای توسعه کسب و کارهای نوپا تشکیل شد.
رئیس اداره فناوری اطلاعات استان در جلسه کمیته راهبری مرکز تسهیل‌گری و توانمندسازی کسب‌و‌کارهای نوپای فاوای خراسان جنوبی گفت: هدف این مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهایی است که تازه می‌خواهند شروع بکار کنند و همچنین از کسب‌و‌کارهایی که راه‌اندازی شده است حمایت می‌کند.
بهی تصریح کرد: این مرکز نوعی شتاب‌دهنده دولتی است که به دنبال سهم‌خواهی نیست و تنها هدف خود را حمایت در راستای ارتقای کسب‌وکارهای فاوا می داند.
او از جمله اهداف کلی مرکز را شناسایی تمامی فعالان کارآفرین، آموزش استارت‌آپ‌ها، جذب کارآفرینان موفق حوزه برای سرمایه‌گذاری و تسهیل در ایجاد کسب‌وکارهای نوپا دانست و افزود: از جمله وظایف مرکز هم می‌توان به پیاده‌سازی ساختار واحدهای استان و ابلاغ به مرکز، جذب کارشناسان باتجربه برای اجرای سیاست‌های وضع شده، ارزیابی کسب‌وکارها، بررسی و تأیید رویدادها و دوره‌های آموزشی و جذب حمایت‌های استانی اشاره کرد.

ثبت ۴۱ استارت‌آپ در سایت تخصصی
نماینده پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی هم در این جلسه در زمینه کارهایی که تاکنون در این مرکز انجام شده است، گزارش داد.
هوشیارمقدم گفت: از دی‌ماه سال گذشته که مرکز کسب‌وکارهای نوپا راه‌اندازی شده است تاکنون ۵ کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ایم که جامعه هدف آن کسب‌وکارهای نوپا به ویژه در حوزه فاوا بوده است، همچنین ۳ کارگاه مجازی نرم تیوان داشته‌ایم.
او با بیان اینکه ۴۱ استارت‌آپ استان در سایت تخصصی آی سی تی استارت‌آپ ثبت‌نام شده‌اند، خاطر نشان کرد: در حوزه ثبت اخبار هم تمام تلاش خود را کرده‌ایم و برنامه بعدی هم ثبت مقالات معتبر است.
نماینده پارک علم و فناوری استان اعلام کرد: رویداد خاصی که در حال انجام است استارت‌آپ ویکند است که در اردیبهشت‌ماه  برگزار می‌شود.
هوشیارمقدم تصریح کرد: برنامه‌های آینده ما در این مرکز جذب مشاوران بیمه‌ای و مالیاتی برای خدمات‌دهی به کسب‌وکارها است و اینکه بتوانیم رویدادها و همفکرها را در شهرستان‌های دیگر هم برگزار کنیم.
او درخواست کرد: تمام استارت‌آپ‌ها که در استان هستند، همچنین مشاوران و متخصصان در سایت ictstartups ثبت‌نام کنند.

آشنایی بخش خصوصی با استارت تاپ ها
در ادامه اعضای شرکت کننده در کمیته نظرات خود را بیان کردند. در این راستا مدیرعامل استارت‌آپ پازلی پیشنهاد کرد: برگزاری این جلسات به شکل منظم باشد تا بتوان کارها را به درستی پیش برد و برنامه‌ریزی درستی وجود داشته باشد.
محسنی افزود: همچنین در چنین جلساتی بخش خصوصی فعال‌تر باشد و از آن‌ها دعوت شود تا با کارهای استارت‌آپ‌ها آشنا شوند و در صورت تمایل سرمایه گذاری شود.
او خاطر نشان کرد: رشد بلوغ استارت‌آپ‌های خراسان جنوبی در شاخص میتریک ۱٫۵ است که رتبه ۷ کشوری را داریم و از خیلی استان‌ها جلوتر هستیم و باید برای ارتقای سطح خود تلاش بیشتری داشته باشیم.
پاسبان، مدیرعامل شرکت دانشجویار نیز بیان کرد: برای این جلسه شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد آن در نظر گرفته شود تا از حالت روتین خارج شود و جایگاه مطلوبی در راستای ارتقای کسب‌وکارها داشته باشد.
قاسمی، نماینده دانشگاه بیرجند هم گفت: در حوزه برگزاری رویدادها اگر در هر سال یک رویداد موفق داشته باشیم بهتر است تا چندین رویداد در سطح متوسط برگزار کنیم.
مودی نماینده دانشگاه صنعتی بیرجند نیز در این جلسه عنوان کرد: توانایی‌های هر دانشگاه باید مورد بررسی قرار گیرد و نباید تمام دانشگاه‌ها یک کار روتین را انجام دهند به عنوان مثال دانشگاه صنعتی توانایی شتاب‌دهنده بودن را دارد و از این پس فقط در این حوزه کار می کند.
مدرس استارت‌آپ‌های استان هم با بیان اینکه به نظر من بهتر است رویدادهای زیادی برگزار شود، پیشنهاد کرد: برنامه‌ای جامع نوشته شود تا رویدادهایی که برگزار می‌شوند حداقل شاخص‌ها را رعایت کنند و اگر این شاخص‌ها را نداشته باشند، اجازه برگزاری به آنها داده نشود.
شورستانی تأکید کرد: از این پس باید به دنبال برگزاری رویدادهای تخصصی مانند محیط زیست، ارتش و پزشکی باشیم.
او تصریح کرد: عارضه‌یابی نکته مهمی است که باید به آن توجه شود و مشاوره‌هایی درباره نقاط قوت و ضعف کسب‌وکارها به آنها داده شود.
فاطمی، مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی نیز گفت: اینکه بخش دولتی برای بخش خصوصی برنامه‌ریزی داشته باشد چندان درست نیست و باید در جلسات آینده از بخش خصوصی مانند اتاق بازرگانی، تعاونی، گروه کارآفرینی، منطقه ویژه اقتصادی و تمام دانشگاه های استان حضور داشته باشند.
نماینده دانشگاه پیام‌نور بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: دانشگاه‎‌ها با هم هم‌افزایی ندارند و این خوب نیست.
محمدزاده تأکید کرد: در رویدادها باید به دنبال خروجی باشیم یعنی اینکه افراد برتر که معرفی شدند استارت‌آپ آنها به مرحله تجاری‌سازی و توانمندسازی برسد.
او توصیه کرد: برنامه سال ۹۷ نوشته شود که باید در سال جاری چه کارهایی برای ارتقای کسب‌وکارهای نوپا انجام شود و کدام ادارات و بخش‌ها چه وظایفی دارند.
مصوبات جلسه کمیته راهبری
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی هم در جمع‌بندی جلسه عنوان کرد: دانشگاه‌ها باید از مرزبندی‌های خود خارج شوند و در راستای توسعه این بخش با هم همکاری داشته باشند.
دلگیر افزود: اداره ما از نظر مالی تمی تواند کمکی داشته باشد اما از نظر مربی و مشاور که بخواهید در هر کدام از حوزه‌ها همکاری می کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*