دبیر هیئت تیراندازی استان: مسئولان صدای تیراندازان را بشنوند

ورزش تیراندازی یک ورزش رقابتی بر اساس دقت و سرعت است که به وسیله سلاح های تفنگ، تپانچه و ساچمه زن انجام می شود. این ورزش در رده‌ها و رشته‌های مختلف و در سه وضعیت خوابیده، نشسته و ایستاده برگزار می‌شود و جزو رشته های اصلی بازی های المپیک است. تیراندازی جزو ورزش هایی است که پیامبر اسلام(ص) به یادگیری آن تأکید داشته اند ولی امروزه به آن توجهی نمی شود . دبیر هیئت نیر اندازی استان هم از مسئولان درخواست دارد که صدای مشکلات ورزشکاران تیراندازی استان را بشنوند تا درکنار مشکلات، پتانسیل ها مورد توجه قرار گیرد.
بی ثباتی مدیریتی مشکل اصلی ورزش
دبیر هیئت تیراندازی استان گفت: نبود ثبات مدیریتی یکی از مهمترین مشکلات می باشد چرا که هر مدیری برنامه های طولانی مدت دارد که با تغییرات انجام شده نمی تواند کاری انجام دهد. «سلیمانی» افزود: نداشتن ثبات مدیریتی بعد از آقای قدیری در ورزش هم باعث شده است که مدیران نتوانند به برنامه های خود عمل کنند و دود آن فقط به چشم جامعه ورزشی رفته است. وی تصریح کرد: در این ۸ سالی که من در این سمت بوده ام و به صورت مستقیم در ورزش حضور دارم این مشکل ره به صورت کاملا محسوس لمس کرده ام و امیدوارم دیگر شاهد این موضوع نباشیم.
این مقام مسئول از بی توجهی به رشته تیراندازی گلایه کرد و افزود: این هیئت از پرافتخارترین هیئت های ورزشی می باشد که سرآمد آن هم نجمه خدمتی است که هنوز در اوج قرار دارد. «سلیمانی» اضافه کرد: به اوج رسیدن این ورزشکار نشان دهنده دو مطلب است یکی اینکه استان پتانسیل های لازم را داشته و استعداد شاخص در این زمینه داشته ایم و دوم اینکه ابزارهای لازم و مناسب هم برای رسیدن به این مقام ها مهیا بوده است. وی ادامه داد: اما نکته مهم این است که چرا بعد از یک عرصه مشخص دیگر نتوانستیم چنین اشخاصی را در سطح جهانی داشته باشیم. او بیان کرد: رشته تیراندازی به چشم نیامده و سخت افزارهای لازم برای آن در نظر گرفته نشده است و بیش از چندین سال می باشد که کارهای زیربنایی برای هیئت انجام نشده است.
مشکلات زیربنایی داریم
دبیر هیئت تیراندازی استان با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر امکانات لازم خیلی عقب است، گفت: سالن استاندارد برای تیراندازی نداریم و موقعیت مناسبی هم ندارد و حتی خیلی ها با همین وجود هم ادعای تملک آن را دارند.  «سلیمانی» تصریح کرد: این سالن در حاشیه شهر قرار دارد که مکان آن مناسب نیست و برای ایاب و ذهاب مشکلات زیادی وجود دارد که هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی برای خانواده ها و ورزشکاران مناسب نیست و کسی حاضر نمی شود زمان و پول خود را در این راه بگذارد. وی ادامه داد: اکنون مشکل اصلی ما همین موقعیت جغرافیایی سالن است که نمی توانیم استفاده لازم را ببریم. او خاطر نشان کرد: به همین دلیل نمی توانیم در طرح استعدادیابی کاری پیش ببریم چون در ابتدای طرح استقبال می شود و استعدادها و پتانسیل های خوبی را پیدا می کنیم ولی وقتی با مشکل موقعیتی سالن روبه رو می شوند ریزش ورزشکار داریم و والدین حاضر به ادامه راه نیستند چون تحصیل فرزندانشان در اولویت قرار دارد و به دلیل دوری راه حاضر نیستند وقت تحصیل فرزند خود را کاهش دهند. او تصریح کرد: تیراندازی و در کل ورزش برای مدال آوری به نخبه های آموزشی نیاز دارد و به همین دلیل همیشه دانش آموزان نخبه در اولویت بودند ولی به دلیل همین دوری راه و اولویت درسی با ما همکاری خود را ادامه نداده اند. به گفتۀ وی همچنین ابزارهای مناسب را نداریم در حالیکه برای شرکت در رقابت ها باید تمام این موارد در حد استاندارد و مناسب باشد تا بتوان در مسابقات حرفی برای گفتن داشت.
مسئولان توجه ندارند
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دلیل رفتارهای قهری اداره کل را نمی دانم در این سال ها چه دلیل بوده وچه باید کرد. «سلیمانی» گفت: ما چندین مرتبه این مشکلات را مطرح کردیم تا نگاه ویژه ای داشته باشند ولی تاکنون که کاری پیش نرفته است.
وی یکی دیگر از مشکلات این سالن را از نظر امینتی عنوان کرد و ادامه داد: چندین بار گفته شده که باید سالن تغییر مکان داده شود تا از نظر امنیتی که سلاح در آن نگاه داشته می شود مشکلی نداشته باشد. او یکی از دلایل را دگرگونی مدیران دانست و افزود: امیدواریم مدیرکل جدید ورزش و جوانان نگاه ویژه ای به این هیئت داشته باشد. او به مدال آوری در این رشته اشاره کرد و افزود: مدال های کشوری فراوانی داشتیم و مدال آسیایی و جهانی هم بارها داشته ایم. به گفتۀ وی تنها رشته ای که بانوی ورزشکار آن توانسته در المپیک شرکت کند تیراندازی است هر چند مدالی نیاوردیم ولی همین شرکت کردن و برده شدن نام خراسان جنوبی جزو افتخارات ما می باشد.
هزینه بر بودن تیراندازی
دبیر هیئت تیراندازی استان عنوان کرد: تیراندازی ورزشی است که نیاز به ابزار مناسب دارد و هزینه بر و گران است. «سلیمانی» افزود: برای ادامه حرفه ای این ورزش نیاز به تپانچه و تفنگ است که قیمت تفنگ حدود ۱۸ میلیون تومان و تپانچه ۱۱ میلیون تومان می باشد وتهیه لباس و پوشش هم ۲ میلیون تومانی نیاز دارد. وی خاطر نشان کرد: برای اینکه استعدادهای این رشته باقی بمانند و در سطح جهانی و کشوری برای ما مقام بیاورند باید در این زمینه ها کمک شود. او بیان کرد: به روزترین سلاح موجود در هیئت به ۶ سال قبل بازمی گردد و اکثر سلاح ها و ابزار مستهلک شده اند. به گفتۀ وی هر چه هم به اداره کل مراجعه کردیم و حداقل ها را خواسته ایم گفته اند که مشکلات مالی دارند و کاری انجام نشده است و امیدواریم مدیریت جدید نگاه ویژه ای به ما داشته باشد.
اداره کل ورزش باید کمک کند
این مقام مسئول گفت: باید مشکلات زیربنایی مورد توجه قرار گیرد تا دیگر هیئت دغدغه های اساسی را نداشته باشد و فقط به قهرمان پروری فکر کند. «سلیمانی» تصریح کرد: این در حالی است که وقتی رئیس هیئت جدید می آید به جای مدیریت این موضوع ها با کوهی از مشکلات زیربنایی و زیرساختی مواجه می شود که تا آنها حل نشود نمی توان به قهرمان پروری و مدال آوری فکر کرد. وی در زمینه کمک فدراسیون تیراندازی هم عنوان کرد: فدراسیون هم بودجه ای دارد که بین تمام استان ها تقسیم می کند و آنچنان نیازها را تأمین نمی کند. او ادامه داد: بیشترین جایی که باید بودجه تزریق کند اداره کل ورزش می باشد چون فدراسیون اعزام ها و مسابقات کشوری و بین المللی ورزشکاران و رسیدگی به آنها را در دستور کار خود قرار داده و به همان ها هم برسد خیلی کار کرده است.
تفنگ داخلی مناسب نداریم
دبیر هیئت تیراندازی استان با بیان اینکه رشته های تخصصی مورد بی توجهی قرار گرفته اند، گفت: ورزش هایی که ابزارهای ویژه ای می خواهند در همه جا بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و مدال های زیادی می آورند ولی در اینجا با مشکلات بی شماری روبه ور می شوند. «سلیمانی» با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی هم عنوان کرد: تفنگ ایرانی که توانایی رقابت با تفنگ خارحی داشته باشد را نداریم پس مجبوریم که از نوع خارجی آن استفاده کنیم و این نکته در زمینه فشنگ هم وجود دارد. به گفتۀ وی این موضوع به دلیل نوسانات نرخ ارزی از مشکلات مهم می باشد که برای ورزشکاران و هیئت ها مسائل زیادی را به همراه دارد.
او با تأکید به پایش ورزش در استان بیان کرد: چند سال قبل بین ورزش های انفرادی و جمعی پایشی انجام شد و متوجه شدند ورزش انفرادی موفق تر عمل می کند و مدال های بیشتری آورده است و این پایش باید در ورزش های انفرادی هم انجام شود تا مشخص شود کدام ورزش بیشتر و بهتر عمل می کند.
وی با بیان اینکه خانم خدمتی در لیگ یکی دیگر از استان ها تیر می زند، گفت: چرا ما خودمان نباید لیگ داشته باشیم تا ورزشکار ما به اسم خراسان جنوبی در لیگ ها شرکت کند نه اینکه برای استان های دیگر تیر بزند و این جای تأسف دارد که پتانسیل مناسب داریم ولی به دلیل رسیدگی نکردن استعدادهای خود را هدر می دهیم.
به دلیل مکان نامناسب سالن کمبود مربی داریم
این مقام مسئول دیگر مشکل این ورزش را تأمین مربی دانست و افزود: ما مربیان زیاد و خوبی داریم ولی وقتی با مشکل راه سالن مواجه می شوند آنها هم دیگر حاضر به همکاری نیستند. «سلیمانی» تصریح کرد: از نظر آموزش اکنون ۲۰۰ مربی و ۶۰۰ داور داریم ولی از نظر همکاری کردن این تعداد خیلی خیلی کم هستند. به گفتۀ وی دلیل زیاد بودن این تعداد نیروهای انتظامی و نظامی هستند که به دلیل کار خود این دوره ها را می بینند و عملا فعال نیستند. وی خاطر نشان کرد: مسلما کسانی که می خواهند کاری انجام دهند به دنبال کسب درآمد هستند مگر عاشق ورزش باشند و با این وجود هم تا حدی می توان ناملایمات را تحمل کرد و بیش از حد که شود آنها هم دیگر قادر به ادامه راه نیستند. او تعداد ورزشکاران سازمان یافته سال ۹۶ استان را ۱۶۰ نفر دانست و تصریح کرد: از این تعداد آقایان بالای ۳۰ درصد و بانوان بالای ۴۰ درصد هستند یعنی اینکه در کل تعداد بانوان بیشتر از آقایان است. «سلیمانی» دلیل این افزایش تعداد بانوان را وجود خانم خدمتی عنوان کرد و افزود: وجود چنین شخصی که به مقام های بالای ملی و بین المللی رسیده است انگیزه ای برای دختران استان است که آنها هم می توانند این کار را انجام دهند.
تقویت بنیه دفاعی
دبیر هیئت تیراندازی استان درباره تبعات پرداختن به این رشته هم گفت: یکی از دلایل این است که دستور پیامبر و ائمه اطهار است که باید نگاه کنیم چقد به این دستور توجه کرده ایم، دیگر علاقه ذاتی بشر به تیراندازی، افتخارآفرینی و قهرمانی و برندسازی هیئت تیراندازی می باشد و نکته مهم ارتقا و تقویت بنیه دفاعی می باشد چرا که با وجود مسائل امروز جهان باید به این نکته توجه شود تا جوانان ما آمادگی کامل را داشته باشند.
«سلیمانی» خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی مانند استان های اصفهان، زنجان و قزوین آنچنان صنعتی نیست و نمی توان اسپانسرهای مناسبی داشت تا بتوان مثلا ۱۰۰ میلیون تومان سلاح تهیه کرد. وی ادامه داد: همچنین خیرین ورزش یار در بیرجند اصلا نداریم در حالی که در دیگر شهرستان ها هستند ولی متأسفانه نمی دانم به چه دلیل در مرکز استان نداریم و باید در این حوزه کار شود. به گفتۀ وی ساخت باشگاه و سالن های ورزشی نیز مانند ساختن مسجد و مدرسه است چرا که هر چه سالن های ورزشی بیشتر باشد به همان اندازه آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*