دبیراجرایی دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک: ایجاد گفتمان سازی برای توسعه شرق کشور از اهداف همایش ملی جغرافیا در بیرجند است

دبیراجرایی دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران گفت: در همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران چگونگی اجرایی کردن برنامه‌ها برای توسعه شرق کشور با همفکری و هماهنگی صاحب نظران مطرح شده و گفتمان سازی انجام می‌دهیم.
محمد اسکندری ثانی در نشست خبری اظهار کرد: بحث توسعه محور شرق در سال ۶۷ مطرح شد اما بعد از مدتی این مهم به فراموشی سپرده شد. وی افزود: توسعه اقتصادی با جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی فرآوری نشده و ممانعت از خام فروشی محقق می‌شود.  دبیراجرایی دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران بیان کرد: در برنامه ششم توسعه بار دیگر بحث توسعه محور شرق مطرح شد و سازمان برنامه و بودجه کشور نیز این مسئله را پیگیری می‌کند. اسکندری ثانی ادامه داد: دانشگاه بیرجند نیز تلاش دارد با برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها این موضوع را از منظر علمی پررنگ کرده و برای آن راهکارهای تخصصی و علمی ارائه دهد و در این راستا دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران با محوریت ژئوپلیتیک، توسعه محلی _ منطقه ای رویکردی در پایداری شرق ایران در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود. دبیراجرایی دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران بیان کرد: علاوه بر کمیت از نظر کیفی نیز مقالات از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند. اسکندری ثانی یادآور شد: طرح توسعه محور شرق برای تمام منطقه مزایایی دارد که این همایش تحقق آن را دنبال می‌کند.
دانشگاه بیرجند، میزبان دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک
قائم مقام دبیر دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران هم با بیان اینکه دانشگاه بیرجند، میزبان دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران است، گفت: برای شرکت در این همایش ۲۳۰ مقاله دریافت کردیم. احمد بخشی افزود: این همایش روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه جاری در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود. وی افزود: ۳۰نفر از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور، مهمان این همایش خواهند بود. رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند ادامه داد: ژئوپلیتیک منطقه شرق ایران، اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار شرق کشور، امنیت و توسعه در شرق کشور و توسعه محلی و منطقه‌ای از جمله محورهای این همایش است.
بخشی بیان کرد: فراخوان این مقاله از ۱۵ آبان سال گذشته بود و با توجه به استقبال صاحب نظران تا ۱۵ فروردین ماه جاری تمدید شد. وی تصریح کرد: برای شرکت در این همایش ۲۳۰ مقاله دریافت کردیم که در نهایت ۱۲۰ مقاله به صورت شفاهی و ۷۰ مقاله به صورت پوستر و چکیده مقالات پذیرفته شد.
قائم مقام دبیر دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران با اشاره به اینکه ۴۰ مقاله نیز توسط داوران رد شد، اظهار کرد: در مجموع در این همایش چهار نشست علمی و یک نشست ویژه و تخصصی خواهیم داشت.
بخشی بیان کرد: نشست اول در بعد از ظهر روز ۲۸ فروردین ساعت ۱۵ با موضوع ژئوپلتیک و توسعه شرق، نشست دوم ساعت ۱۷ روز ۲۸ فروردین با موضوع ژئوپلتیک، اقتصاد مرز و تجارت خارجی، نشست سوم چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه با موضوع ژئوپلیتیک، دریا، آب و امنیت زیست محیطی و در نهایت نشست چهارم ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه روز ۲۹ فروردین با موضوع ژئوپلیتیک، امنیت و مخاطرات محیطی برگزار می‌شود. وی ادامه داد: نشست تخصصی و ویژه همایش نیز بعد از مراسم افتتاحیه با سخنرانی مهمانان همایش برگزار می‌شود.
بخشی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از مقالات دریافتی همایش از کارآفرینان و مدیران اجرایی بوده است، افزود: تلاش ما بر این است که در حاشیه این همایش، همایش دیگری با رویکرد تجارت و سرمایه‌گذاری در استان برگزار کنیم. وی با اشاره به مشکلات همایش‌های کشوری در خراسان‌جنوبی، بیان کرد: متأسفانه در برخی از همایش‌ها حضور مهمانان هماهنگ شده، اما کنسلی پروازهای فرودگاه بیرجند موجب ریزش مهمان‌های همایش می‌شود.
قائم مقام دبیر دهمین کنگره انجمن ژئوپلتیک و دومین همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران یادآور شد: کنسلی پروازهای فرودگاه از این منظر به رشد و توسعه علمی خراسان‌جنوبی نیز آسیب وارد می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*