دانستنی های علمی

یک نوشیدنی طبیعی فوق‌العاده

خواص شگفت انگیز آب هویج تازه

نوشیدن آب هویج فواید بی‌نظیری برای سلامتی ما دارد. هویج، منبع خوبی از ویتامین‌هاست مانند بتاکاروتن که یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. یک لیوان آب هویج در روز می‌تواند خدمت زیادی به بدن شما بکند؛ برای چشم‌هایتان مفید است، قند خون را تثبیت می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و با التهاب می‌جنگد. این‌ها تنها چند مورد از فواید بی‌شمار آب هویج برای سلامتی هستند؛ با ما همراه باشید…

آب هویج

۱۰ فایده‌ی مصرف آب هویج تازه را با هم مرور می‌کنیم:

مبارزه با پیری

بهبود گوارش

کاهش ریسک سرطان

پاکسازی کبد

بهبود عملکرد عضلات

تقویت سیستم ایمنی

تقویت استخوان‌ها

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

تقویت سلامت چشم‌ها

کمک به کنترل وزن

جوشِ جوانی را زود درمان کنید

پوست، میکرودرم

رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ‌آکنه یا جوش جوانی نیاز به درمان هر چه زودتر داشته تا نتیجه بهتری دریافت شود، گفت: اینکه گفته می‌شود جوش خودش خود به خود خوب می‌شود یا با داروی گیاهی می‌توان آن را کامل درمان کرد، جایگاه علمی ندارد.

به گزارش ایسنا، دکترعلیرضا فیروز درباره برگزاری کنگره قاره‌ای درماتولوژی اظهار داشت: این کنگره ۵ تا ۷ اردیبهشت در سالن همایش‌های صدا و سیما به همت مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

وی افزود:‌ همکارانی از انجمن متخصصین پوست ایران، انجمن اروپایی لیزر پوست، مجمع انجمن‌های بین‌المللی جراحی پوست و زیبایی، آکادمی سلامت جهانی و شبکه بین‌المللی بیماری‌های التهابی پوست در برگزاری این کنگره مشارکت دارند و کمیته علمی داخلی کنگره با شرکت رؤسای مراکز تحقیقاتی پوست و مراکز آموزشی پوست، همچنین انجمن متخصصین پوست ایران تشکیل شده است.

رئیس کمیته علمی کنگره قاره‌ای بهاره درماتولوژی اضافه کرد:‌ آکنه یا جوش جوانی نیاز به درمان هر چه زودتر داشته تا نتیجه بهتری دریافت شود و از اِسکار جلوگیری به عمل آید و اینکه گفته می‌شود جوش خودش خود به خود خوب می‌شود یا با داروی گیاهی می‌توان آن را کامل درمان کرد جایگاه علمی ندارد و نوع درمان نیز بسته به شدت آکنه دارد.

خواص توت‌ها در مقابله با پیری و سرطان

توت تمشک

بر اساس یک مطالعه جدید، ترکیبات موجود در طیف وسیعی از توت‌ها به ویژه در رنگدانه‌های طبیعیِ آنها (آنتوسیانین‌ها) به زودی می‌تواند در درمان سرطان و کاهش سرعت روند پیری مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، خواص آنتی‌اکسیدانیِ آنتوسیانین‌های موجود در توت‌ها به ویژه در بلوبری، کرنبری، تمشک و انگور فرنگی سیاه سال‌هاست که برای دانشمندان محقق شده است.

آنتوسیانین‌ها نوعی از فلاونوئیدها (ترکیباتی شیمیایی هستند که به طور طبیعی در گیاهان بوجود می‌آیند و معمولا اشاره به ترکیباتی دارند که بیشتر اثرات پزشکی دارند تا تغذیه‌ای) هستند که تا به امروز بیشتر آزمایشات به منظور بررسی ویژگی‌های آنتی اکسیدانی آنها در آزمایشگاه صورت گرفته‌ نه روی حیوانات و به همین دلیل در مورد اینکه آیا آنتوسیانین‌ها به راحتی در بدن انسان جذب می‌شوند، بحث‌هایی وجود دارد.

اما به‌رغم تمام این بحث‌ها، شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است آنتوسیانین‌ها به مقابله با برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت نوع ۲ کمک کنند.

بررسی‌های دیگر در مورد امکان تاثیر آنتوسیانین‌ها در مبارزه با سرطان‌ها نشان داده اگرچه برخی مطالعات آزمایشگاهی و جانوری این امید را می‌دهد اما مطالعات مشاهده شده در انسان تاکنون چندان دلگرم کننده بوده است. اما به طور خلاصه هنوز در مورد خواص آنتوسیانین‌ها و نحوه تاثیرگذاریِ آنها بر سلامت انسان‌ها مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

اخیرا مطالعه‌ای جدید در مورد چگونگی فعل و انفعالات آنتوسیانین‌ها و تاثیر آنها بر گذرگاه‌های مولکولی صورت گرفته است. این مطالعه که توسط گروهی از متخصصان فنلاند شرقی و ایالات متحده انجام شده به طور ویژه بر اثرات آنتوسیانین‌ها روی آنزیم مرتبط با سرطان و پیری موسوم به سیرتوئین ۶ (SIRT6) تمرکز دارد.

SIRT6 بیان ژن‌های دخیل در تعدادی از گذرگاه‌های سینگال دهنده سلولی را تنظیم می‌کند. با افزایش سن، عملکرد این آنزیم نیز مانند بسیاری دیگری از فعل و انفعالات داخل بدن کاهش یافته‌ که در نتیجه می‌تواند به بروز بیماری‌های متنوعی منجر شود.

متخصصان در این مطالعه دریافتند که نوعی آنتوسیانین به نام سیانیدین می‌تواند خواص قابل توجهی در این زمینه داشته باشد.

در این مطالعه مشخص شد که سیانیدین موجود در بیل‌بری، تمشک و کرنبری وحشی می‌تواند تولید SIRT6 را در سلول‌ها تا ۵۵ برابر افزایش دهد. همچنین بیان این آنزیم را در سلول‌های سرطانی در سرطان روده بزرگ افزایش می‌دهد.

نکته جالب توجه کاهش بیان ژن‌های سرطانی مانند Twist1 و GLUT1 و افزایش بیان ژن FOXO3 نوعی سرکوبگر تومور توسط سیانیدین است. به عبارت دیگر این ترکیب‌ فعالیت ژن‌های سرطانی را کاهش و ژن‌های متوقف کننده سرطانی را افزایش می‌دهد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، به‌رغم تردیدهایی که در مورد جذب آنتوسیانین‌ها توسط دستگاه گوارشی و وارد شدن آن به سلول‌های بدن ما وجود دارد، خوردن روزانه انواع توت‌ها احتمالا موجب بهبود سلامت و افزایش طول عمر می‌شود.

اعتیاد به گوشی‌ هوشمند و شیوع تنهایی و افسردگی

کودک نوجوان شبکه اجتماعی موبایل تلفن گوشی هوشمند انگلیس

اعتیاد به گوشی‌های هوشمند باعث تشدید احساس تنهایی، افسردگی و اضطراب می‌شوند.

به گزارش ایسنا، یک مطالعه از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند و اعتیاد دیجیتالی درست مانند هر گونه سوء مصرف مواد است.

اعتیاد به استفاده از گوشی‌های هوشمند باعث شکل گرفتن نوعی از ارتباطات عصبی در مغز می‌شود که دقیقا در افرادی که برای کاهش درد از داروهای مخدر “اکسی کدون” مصرف می‌کنند، رخ می‌دهد.

همچنین اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیراتی منفی بر ارتباطات اجتماعی افراد داشته باشد.

در این مطالعه که روی ۱۳۵ دانشجو از دانشگاه سان فرانسیسکو صورت گرفت مشخص شد علاوه بر سطوح بالای احساس انزوا، تنهایی، افسردگی و اضطراب در دانشجویانی که استفاده زیادی از گوشی‌های هوشمند خود دارند، این دانشجویان تقریبا همیشه به هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون، خوردن غذا و حضور در کلاس‌ها همزمان از گوشی های خود نیز استفاده می‌کنند.

این فعالیت مداوم علاوه بر اینکه باعث می‌شود کارآیی فرد در انجام کارهایش کاهش یابد، زمان زیادی را برای تمدد اعصاب و احیای دوباره ذهن و بدن باقی نمی‌گذارد.

به گزارش اکونومیک تایمز، این مطالعه راه‌هایی برای کنترل اعتیاد به گوشی‌ها و کامپیوترها ارائه داده است. برای مثال خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها (اعلان‌ها)ی گوشی‌های همراه و همچنین پاسخ دادن به ایمیل‌ها و پیام‌های رسانه‌های اجتماعی تنها در زمان‌های خاص و محدود به منظور تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های مهم روزانه توصیه شده است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*