دانستنی های علمی

عضو هیات اجرایی کنگره بهاره چشم‌پزشکی هشدار داد؛

عوارض استفاده خودسرانه از قطره‌های چشمی/ سوراخ شدن قرنیه

شناسهٔ خبر: ۴۲۶۸۵۸۶ –

عضو هیأت اجرایی کنگره بهاره چشم‌پزشکی، استفاده خودسرانه از قطره‌های چشمی برای رفع آلرژی را همراه با عوارضی همچون بروز آب مروارید، آب سیاه، کاهش دفاع موضعی چشم، و…، دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد زارع جوشقانی در استانه برگزاری همایش بهاره چشم پزشکی در ارتباط با آلرژی‌های چشمی در فصل بهار اظهار داشت: این آلرژی در میان کودکان به ویژه پسرها شیوع بیشتری دارد و از سن ۳ تا ۵ سالگی آغاز و ممکن است به طور متوسط تا ۱۰ سال ادامه داشته باشد.

وی افزود: شدت آلرژی می‌توانند کم یا زیاد باشد و گرده گیاهان و هوای آلوده عامل حساسیت آلرژی در چشم به شمار می‌رود. همچنین قرمزی، خارش و ترشح چشمی از علائم ابتلا به آلرژی بوده که این ترشحات اصولاً موکرسی و عفونی نیست.

این فوق‌تخصص چشم اضافه کرد:‌ درمان آلرژی در افراد بسته به شدت آن بوده و داروهای مختلفی برای درمان این افراد استفاده می‌شود. ولی به طور کلی درمان اصلی دور کردن فرد از محیط حامل آلرژی است.

 

وی بیان داشت:‌ اکثر مردم قطره‌های چشمی را تحت عنوان قطره‌های استریل می‌شناسند در حالی که داروی موثره این قطره‌ها متفاوت است و می تواندحاوی  کورتن آنتی بیوتیک و داروهای دیگر باشد.

عضو هیأت اجرایی کنگره بهاره چشم‌پزشکی ادامه داد: مردم باید در مصرف خودسرانه داروهای چشمی حتماً احتیاط کنند و این موضوع را با مشاوره پزشکی انجام دهند چرا که مصرف خودسرانه می‌تواند عوارضی همچون ایجاد آب مروارید، آب سیاه، حساسیت به دارو در چشم، کاهش دفاع موضعی چشم، ورود میکروب‌های فرصت طلب به چشم، عفونت و سوراخ شدن قرنیه را به همراه داشته باشد.

سیگاری “دست سوم”، خطر پنهان در کمین کودکان و بزرگسالان

سیگار فارن

سیگاری “دست سوم” به کسانی اطلاق می‌شود که در معرض خطر باقی‌مانده مواد شیمیایی و سمی حاصل از مصرف دخانیات دیگران قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، این افراد به طور مستقیم سیگار نمی‌کشند (سیگاری دست اول) یا در معرض غیرمستقیم دود سیگار نیستند (سیگاری دست دوم) اما به دلیل زندگی یا کار در نزدیک افراد سیگاری در معرض آسیب مواد سمی به‌جا مانده از فرآورده‌های دخانی قرار دارند.

افراد سیگاری دست اول که مصرف کننده سیگار هستند و افراد سیگاری دست دوم یعنی اعضای خانواده افراد سیگاری که خودشان دخانیات استعمال نمی‌کنند اما در معرض دود آن هستند، ریسک بالای ابتلا به انواع بیماری‌های ریوی، قلبی-عروقی و سرطان‌ها را دارند. اما این دو گروه تنها کسانی نیستند که از مواد شیمیایی و سمی موجود در سیگار آسیب می‌بینند. تحقیقات نشان می‌دهد که زندگی و کار در محل‌هایی که افراد سیگاری حضور دارند، حتی بدون قرار گرفتن در معرض دود سیگار، سبب آسیب رساندن به افراد غیرسیگاری می‌شود.

دود سیگار برای مدت طولانی به لباس، مبلمان، پرده، دیوار، فرش، سقف، کف، وسایل منزل، گرد و غبار موجود در هوا، وسیله نقلیه و سایر سطوح می‌چسبد و مواد سمی با تنفس، خوردن و نوشیدن یا لمس اشیا در آن مکان به بدن افراد وارد می‌شود.

شستن و تمیز کردن لوازم موجود در محل با مواد پاک کننده تنها راه از بین بردن سمومی است که به آنها وارد شده یا چسبیده است. اما باید توجه داشت که مبلمان، پرده، فرش، لوازم آشپزخانه، دیوارها و بسیاری دیگر از قسمت‌های محیط کار و منزل را نمی‌توان به طور مرتب شست و در نتیجه تجمع مواد سمی و شیمیایی در آنها، این اشیا را به منبع خطرناکی برای ایجاد بیماری در افراد مبدل می‌کند.

افراد با سنین مختلف می‌توانند به عنوان سیگاری دست سوم از مواد سمی جمع شده در وسایل منزل و کار آسیب ببینند، اما کودکان خردسال که محیط را لمس می‌کنند، روی زمین می‌نشینند و اشیا را به دهان خود وارد می‌کنند بیشترین آسیب را از این مساله خواهند دید. به علاوه سیستم دفاعی ضعیف بدن آنان سبب می‌شود که احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های مرتبط با دخانیات در این گروه افزایش یابد.

معرفی مواد خوراکی مفید برای دیرتر پیر شدن

شناسهٔ خبر: ۴۲۶۸۲۴۲ –
افزایش سن و پیری یک روند طبیعی است که می توان با برخی راهکارها کمی روند آن را کُند کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان برخی گزینه های مثبت زندگی نظیر تغذیه سالم، ورزش منظم، سیگار نکشیدن، اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی و خواب کافی می توانند به کُند شدن روند پیری کمک کنند.

طبق توصیه محققان، گنجاندن برخی مواد خوراکی در تغذیه که در ادامه به آنها اشاره می شود می تواند روند پیری را کُند نماید.

ماست

ماست سرشار از کلسیم بوده که می تواند ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد. همچنین ماست حاوی باکتری های خوب است که سلامت روده را حفظ کرده و احتمال ابتلا به بیماری های روده ای مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

ماهی

ماهی منبع غنی چربی های اُمگا۳ است که به پیشگیری از تشکیل کلسترول در عروق خونی کمک کرده و از قلب در مقابل تپش قلب نامنظم محافظت می کند.

هندوانه

این میوه آبدار حاوی لیکوپن است که به پاکسازی پوست کمک می کند. لیکوپن یک نوع آنتی اکسیدان است که به حفاظت در مقابل آسیب اشعه UV کمک می کند.

بلوبری

این میوه بیش از هر ماده خوراکی دیگری حاوی آنتی اکسیدان است. این میوه آبدار سرشار از ترکیبات تقویت کننده سلامت است که می تواند از پوست در مقابل خطرات جدی ناشی از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

پرتقال

میوه ای سرشار از ویتامین C است که به کلاژن سازی کمک کرده و باعث ایجاد پوستی نرم و انعطاف پذیر می شود.

کلم بروکلی

بروکلی منبع خوب ویتامین C و همچنین فیبرهای رژیمی است. همچنین سرشار از بتاکاروتن و سلنیوم است که آن را تبدیل به یک ماده خوراکی بسیار مفید می کند.

آووکادو

آووکادو به حفظ رطوبت، نرمی و انعطاف پذیری پوست کمک می کند چراکه سرشار از اسیدچرب امگا۹ و اسیداولئیک است.

لوازمی که نگهداری طولانی از آنها بیماری‌زاست

تشک رختخواب

متخصصان فهرست اشیاء محبوبی را تهیه کردند که خیلی‌ها عادت دارند سال‌ها آنها را نگه دارند بدون آنکه بدانند این لوازم اگر مدت طولانی استفاده شوند می‌توانند کانون رشد و تکثیر باکتری‌های خطرناک باشند.

به گزارش ایسنا، نظافت خانه شامل کارهایی فراتر از شست و شوی لوازم و کف آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی می‌شود.

بسیاری از لوازم پرکاربرد در خانه هستند که حتما باید پس از مدت زمان مشخصی تعویض شوند و این واقعیتی است که بسیاری از ما کاملا از آن بی‌اطلاع هستیم.

برای مثال تشک و اسفنج ظرفشویی از جمله لوازمی هستند که باکتری‌ها می‌توانند خیلی سریع روی آنها رشد و نمو کنند.

در فهرستی که در این مقاله به نقل از روزنامه ایندیپندنت منتشر شده مسواک اولین وسیله‌ نام برده شده است.

به گفته دندانپزشکان مسواک را باید حداقل هر سه ماه یک بار عوض کرد. البته اگر شخص مشکلی با دندان و لثه خود نداشته باشد. اما اگر اخیرا دچار سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگر شده‌اید، تعویض مسواک حتی در زمان کوتاه‌تر نیز ضروری است. همچنین از آنجا که کودکان زودتر مسواکشان را خراب می‌کنند شاید لازم باشد برای آنها زودتر از سه ماه یک بار این وسیله تعویض شود.

وسیله بعدی شانه است. شانه را هم باید حداقل یک بار در سال عوض کرد. شستن آن باید یک بار در هفته انجام شود.

همچنین مدت اعتبار دمپایی خانگی شش ماه است. البته اگر شخص دچار بیماری های قارچی است باید زودتر دمپایی عوض شود.

اسفنج ظرفشویی حداکثر می تواند یک هفته بدون ضرر برای سلامتی به شما خدمت کند. متخصصان آلمانی باکتری‌های خطرناک و بیماری‌زای زیادی را در اسفنج معمولی ظرفشویی کشف کرده‌اند از جمله سینتوباکتری که باعث بروز مننژیت و سپسیس (عفونت خون) می‌شود. به علاوه میکروارگانیزم های کشف شده می توانند دلیل عفونت های ناعلاج شوند زیرا در مقابل آنتی بیوتیک مقاوم هستند.

به گزارش اسپوتنیک، متخصصان همچنین پیشنهاد می کنند که تشک هر هشت سال یک بار عوض شود. هر پنج سال فرش و هر شش ماه یک بار ظروف پلاستیکی نگهداری غذا تعویض شوند. به علاوه مدت اعتبار امن برای حوله، یک سال و برای بالش کمتر از سه سال است.

استرس‌های کوچک هم اثر منفی بر سلامتی دارند

استرس

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی عوامل کوچک و روزانه استرس‌زا نیز می‌توانند بعدها به بروز مشکلات جسمی منجر شوند.

به گزارش ایسنا، قرار گرفتن در معرض استرس یک فاکتور خطرزای مهم در بروز بسیاری از مشکلات جسمی از قبیل بیماری‌های قلبی-عروقی، افسردگی، اضطراب و دردهای مزمن است.

در حالی که بسیاری از افراد بر این باورند که تنها عوامل استرس‌زای مهم و بزرگ همچون اخراج از محل کار می‌توانند بر زندگی تاثیر قابل توجهی داشته باشند اما بررسی‌های اخیر متخصصان آمریکایی نشان می‌دهد که حتی تجربه استرس‌های جزئی نیز می‌تواند برای سلامتی در بلندمدت مضر باشد.

به طور مثال، درصورتیکه اجازه دهید اختلافی که امروز با دوستتان دارید ادامه پیدا کند و این فاکتور خطرزا به روز بعد هم کشیده شود بعدها تاثیر سوء آن را بر سلامت خود خواهید دید.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، به گفته محققان آمریکایی احساسات منفی و عوامل استرس‌زای روزمره، تاثیرات مهمی بر سلامت جسمی افراد در طولانی مدت دارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*