آخرین خبر :

دانستنی های علمی

محققان سوئدی می گویند؛

احتمال زوال عقل در زنان دارای آمادگی بدنی بالا ۹۰ درصد کمتر است

شناسهٔ خبر: ۴۲۶۶۱۷۳ –

مطالعه جدید نشان می دهد زنان میانسال دارای آمادگی بدنی بالا در مقایسه با زنان با آمادگی بدنی متوسط، ۹۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل یا دمانس قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان پی بردند زنان دارای آمادگی بدنی بالا مبتلا به زوال عقل می شوند، اما در مقایسه با زنان دارای آمادگی جسمی متوسط، به طور میانگین ۱۱ سال بعدتر خواهد بود.

دکتر «هلنا هوردر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گوتنبرگ سوئد، در این باره می گوید: «این یافته ها جالب هستند چراکه این امکان وجود دارد که بهبود آمادگی قلبی-عروقی در میانسالی بتواند ابتلا به زوال عقل را به تاخیر انداخته یا حتی از آن پیشگیری کرد.»

در این مطالعه، حدود ۱۹۱ زن با میانگین سنی ۵۰ سال تست ورزش دوچرخه انجام دادند تا اوج توانایی قلبی-عروقی شان اندازه گیری شود.

آنها شش بار از لحاظ ابتلا به زوال عقل مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج نشان داد ۵ درصد زنان دارای آمادگی بدنی بالا مبتلا به زوال عقل شدند، در حالیکه ۲۵ درصد زنان با آمادگی بدنی متوسط و ۳۲ درصد زنان با آمادگی بدنی پایین مبتلا به زوال عقل شدند.

همچنین زنان با آمادگی جسمانی بالا در مقایسه با زنان با آمادگی بدنی متوسط ۸۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

هوردر در ادامه می افزاید: «این مسئله نشان می دهد فرآیندهای منفی قلبی-عروقی که ممکن است در میانسالی روی دهند می توانند ریسک زوال عقل را در سنین بالاتر افزایش دهند.»

ترک سیگار با داروی دیابت

تهران-ایرنا- مطالعه محققان آمریکایی نشان می دهد که ‘متفورمین’ دارویی که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود می تواند علائم ترک نیکوتین به ویژه میل به سیگار کشیدن را از بین ببرد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه دیلی میل، سیگار کشیدن عامل عمده مرگ و میرهای قابل پیشگیری است و مطالعات قبلی نشان می دهد که در مغز افرادی که تصمیم به ترک این عادت دارند تغییراتی ایجاد می شودکه می تواند عامل روی آوردن بسیاری از آنها به سیگار کشیدن دوباره شود.
محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در مطالعه موش ها متوجه شدند که می توان داروی ارزان قیمت متفورمین را به عنوان یک عامل کمک کننده به ترک سیگار به افرادی تجویز کرد که برای ترک این عادت تلاش می کنند.
محققان موش ها را به ۲ گروه تقسیم کردند و برای مدت دو هفته به یک گروه نیکوتین و به گروه دیگر محلول آب نمک دادند. آنها قبل از توقف مصرف نیکوتین به موش ها متفورمین دادند؛ محققان هیچ نوع اضطراب و یا سایر اثرات منفی ترک سیگار در این موش ها مشاهده نکردند. آنها متوجه شدند، متفورمین از بروز رفتارهای اضطراب ناشی از ترک نیکوتین بطور کامل پیشگیری می کند.
محققان معتقدند که متفورمین می تواند علائم ترک نیکوتین را بدون برجای گذاشتن عوارض جانبی ناشی از بهم خوردن توازن گلوکز خون درمان کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:

برنج سفید، افزایش وزن می‌آورد/حبوبات به کنترل چاقی کمک می‌کند

حبوبات

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف روزانه یک واحد حبوبات توصیه می‌شود، گفت: برنج سفید به تنهایی به افزایش وزن دامن می‌زند و از آنجا که حبوبات منبع غنی فیبر غذایی هستند، به کنترل چاقی و اضافه وزن کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه گروه غذایی حبوبات منبع ارزان تامین پروتئین و ریزمغذی‌ها به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: مقادیر زیادی کلسیم، روی و آهن از گروه غذایی حبوبات تامین می‌شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: بهتر است حبوبات به صورت ترکیبی به همراه غلات مصرف شود. غذاهایی مانند عدس پلو، ماش پلو، لوبیا پلو، عدسی و نان و خوراک لوبیا و نان از جمله ترکیباتی است که منبع غنی پروتئین است و در واقع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. بنابراین مثلا زمانیکه عدسی به همراه نان مصرف می‌شود، نیازی به مصرف گوشت نیست و ترکیب آن دو پروتئینی با کیفیت بالا را به بدن می‌رساند.

عبداللهی با بیان اینکه روزانه مصرف یک واحد حبوبات توصیه می‌شود، تصریح کرد: منظور از یک واحد حبوبات، نصف لیوان حبوبات پخته است.

بنابر اعلام وبدا، وی گفت: بهتر است که در پخت برنج سفید، غلات و سبزی‌ها نیز افزوده شود؛ چراکه برنج سفید به تنهایی به افزایش وزن دامن می‌زند و از آنجا که حبوبات منبع غنی فیبر غذایی هستند، به کنترل چاقی و اضافه وزن کمک می‌کنند. لذا مصرف روزانه حبوبات در رژیم غذایی به سلامت فرد کمک می کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه عده‌ای به دلیل نفاخ بودن حبوبات از مصرف آن گریزان هستند، تصریح کرد: برای کاهش نفخ حبوبات می‌توان آنها را مدتی در آب خیساند و بعد پخت.

نکته سلامت؛

تاثیرات مضر بیخوابی بر بدن را جدی بگیرید

شناسهٔ خبر: ۴۲۶۶۱۸۴ –

یک خواب خوب شبانه بسیار برای عملکرد مناسب بدن مهم بوده و موجب ایجاد یک زندگی سالم می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان هشدار می دهند کمبود خواب موجب آسیب به توانایی های روانی شده و می تواند منجر به بروز مشکلات جدی سلامت شود. در ادامه به برخی تاثیرات بیخوابی بر بدن اشاره می شود:

اضافه وزن

کمبود خواب موجب افزایش مصرف کالری و در نتیجه افزایش ناخواسته وزن می شود.

نوسانات اخلاقی

اختلال مزمن خواب می تواند منجر به اختلالات بلندمدت خلق و خو نظیر افسردگی و اضطراب شود.

سیستم ایمنی ضعیف

بیخوابی بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهند افرادی که به اندازه نمی خوابند بعد از قرارگیری در معرض ویروس، بیشتر با احتمال بیمارشدن مواجه هستند.

سلامت قلب و عروق

افراد دارای مشکلات خواب در معرض ریسک بالا ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا و سکته هستند، چراکه خواب نقش مهمی در توانایی بدن برای بهبود و ترمیم رگ های خونی و قلب ایفاء می کند.

دیابت

مطالعات نشان داده اند افرادی که کمتر از ۵ ساعت در شبانه روز می خوابند با ریسک بالا ابتلا به دیابت روبرو هستند.

محققان انگلیسی پی بردند؛

عفونت مجاری ادراری و تنفسی ریسک سکته را دو برابر می کند

شناسهٔ خبر: ۴۲۶۶۱۸۷ –

محققان هشدار می دهند افراد مبتلا به عفونت دستگاه تنفس یا مجاری ادرار در مقایسه با افراد چاق حدود دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دریافتند در صورتیکه تعداد دفعات ابتلا به این عفونت ها همراه با بستری شدن در بیمارستان، برای مدت طولانی تری ادامه یابد، ممکن است منجر به مرگ شود.

به گفته محققان، بیماران مبتلا به هر یک از این عفونت های شایع در صورت ابتلا به بیماری قلبی سه برابر بیشتر در معرض مرگ هستند و در صورت سکته، احتمال مرگ شان دو برابر بیشتر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*