دانستنی‌های علمی؛

 

روش های کاهش سریع فشار خون

فشار خون بالا یکی از مشکلاتی است که برخی افراد خصوصا سالمندان با آن مواجه هستند.

بهتر است بدانید، برخی از راهکار‌ها می‌توانند در پایین آوردن فشار خون فوق العاده موثر باشند، عدم استفاده از نمک، کاهش مصرف قند و ورزش صبحگاهی از این روش‌ها هستند.

همچنین استفاده از قرص‌های کاهنده فشار خون مانند لوزارتان، والزارتان، فوروزماید، آمیلودیپین هم از روش‌های کم کردن فشار خون است که حتما باید با نظر پزشک مصرف شود.

روش های موثر در کم کردن فشار خون/ خطر کاهش کلسترول خوب خون/ کاری که شب زنده داری با ما می کند/  آرام بخش های طبیعی کدامند/ روش های ایجاد اشتیاق درس خواندن در کودکان

خطر بیماری های عفونی با کاهش کلسترول

محققان دانمارکی دریافتند، علاوه بر مضرات کلسترول بد، نوسانات زیاد کلسترول خوب هم خطر بروز بیماری‌های عفونی نظیر اسهال و استفراغ را افزایش می‌دهد؛ در حالی که سطح بالای کلسترول بد خون می‌تواند بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، بالا و پایین رفتن ناگهانی کلسترول خوب در افراد هم موجب می‌شود، فرد بیشتر در معرض بیماری‌های عفونی قرار گیرد.

مصرف روغن زیتون، غذا‌های دریایی، مغز‌های خوراکی، چای، توت خشک، لوبیا و عدس در متعادل نگه داشتن کلسترول خوب موثر هستند.

خطر شب زنده داری بر سلامت مغز

پزشکان دانشگاه شیکاگو در آمریکا دریافتند، افرادی که عادت به شب زنده داری دارند در مقایسه با افراد دیگر تا ۱۰ درصد بیشتر در معرض بیماری‌ها و اختلالات روانشناختی قرار دارند.

این محققان معتقدند بیدار ماندن‌های متوالی در شب می‌تواند ساعت بیولوژیکی فرد را مختل کند که همین امر خطر ابتلا به دیابت، اختلالات روانشناختی و نورولوژیکی را بیشتر می‌کند.

اختلالات نورولوژیکی به دلیل اختلال در عملکرد مغز رخ می دهد؛ آلزایمر، صرع، پارکینسون، میگرن و ام اس از جمله بیماری‌های این اختلال مغزی هستند.

روش های موثر در کم کردن فشار خون/ خطر کاهش کلسترول خوب خون/ کاری که شب زنده داری با ما می کند/  آرام بخش های طبیعی کدامند/ روش های ایجاد اشتیاق درس خواندن در کودکان

تاثیر فوق العاده نعناع

بسیاری افراد عادت به استفاده از مسکن‌های شیمیایی دارند در حالی که بسیاری از گیاهان به عنوان مسکن‌های طبیعی می‌توانند حتی موثرتر از قرص‌های شیمیایی باشند.

سبزی نعناع یکی از این گیاهان است که می‌تواند در ماه اسپاسم در اختلالات عضلانی- عصبی فوق العاده موثر باشد، نعناع موجب بهبود عملکرد عضلات دستگاه گوارش شده و ترشح اسید معده را کنترل کند.

برای تسکین درد دندان می‌توانید از فلفل قرمز استفاده کنید، محلول پودر فلفل قرمز در آب جوش یک نوشیدنی آرام بخش در زمان دندان درد است؛ همچنین برای تسکین دردهای سینوسی هم می توانید روی روغن کنجد حساب کنید؛ کافی است تنها روزانه کمی از این روغن را روی پیشانی خود بمالید.

زردچوبه، سیر و زنجبیل هم از دیگر خوراکی های آرام بخش هستند.

روش های موثر در کم کردن فشار خون/ خطر کاهش کلسترول خوب خون/ کاری که شب زنده داری با ما می کند/  آرام بخش های طبیعی کدامند/ روش های ایجاد اشتیاق درس خواندن در کودکان

روش هایی برای درس خواندن بهتر

بعضی از دانش آموزان خصوصا در مقطع ابتدایی با درس خواندن به طور کلی غربیه هستند؛ به درس خواندن تمایل ندارند و دوست دارند بیشتر وقت خود را بازی کنند.

بهتر است بدانید، برای ایجاد اشتیاق به درس خواندن روش های زیادی توصیه شده است؛ یکی از این روش ها مطالعه خانوادگی است؛ کودک هنگامی که مشاهده می کند، تمام اعضای خانواده مشغول مطالعه هستند بیشتر به درس خواندن اشتیاق پیدا می‌کند؛ از  کودک بخواهید درس های خود را با صدای بلند بخواند تا شما هم بشنوید و از اطلاعات وی استفاده کنید؛ گاهی روزنامه بخرید و در کنار مطالعه فرزندتان روزنامه بخوانید.

روانشناسان معتقدند کتاب خواندن برای خردسالانی که هنوز به مدرسه نمی روند می‌تواند وی را در آینده کتاب خوان کند؛ بهتر است پیش از خواب برای خردسالان کتاب بخوانید.

اثر جوش شیرین در ضدعفونی کنندگی

برای تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی از سموم و آفت کش‌های زیادی استفاده می‌شود که برای سلامتی انسان خطرناک است.

محققان دانشگاه ماساچوست دریافتند که از جوش شیرین می‌توان در ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات استفاده کرد؛ در این تحقیق از دو سم دفع آفات به نام‌های فوسمت (phosmet) و تیابندازول (thiabendazole) استفاده شد.

نتایج تحقیقات شگفت آور بود؛ محلول یک درصد جوش شیرین در آب در مقایسه با محلول‌های ضدعفونی کننده موجود در بازار از تاثیر بیشتر‌ی برخوردار بود؛ تنها کافی است میوه و سبزیجات را به مدت ۱۵ دقیقه در محلول جوش شیرین قرار دهید.

خاصیت ویژه جوش شیرین/ نشانه کم آبی بدن چیست؟/ مصرف پنیر برای چه افرادی مضر است/  ماده ای برای باز کردن عروق/ واکسنی جدید در درمان تومور سرطانی

چند لیوان آب در روز بنوشیم؟

بسیاری از دانشمندان و پزشکان تاکنون بر نوشیدن هشت لیوان آب در روز تاکید داشته اند، اما به تازگی محققان استرالیایی و نیوزیلندی در تحقیقات خود دریافته‌اند که میزان مصرف آب در طول روز به عوامل زیادی از جمله، میزان فعالیت در روز، دفعات ادرار، نوع رژیم غذایی، محل زندگی، سن و شرایط جسمانی افراد بستگی دارد.

بسیاری از مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات حاوی در صد بالایی از آب هستند و مصرف آن‌ها بخش زیادی از نیاز بدن به آب را تامین می‌کند؛ بنابراین لازم نیست همه افراد همیشه هشت لیوان آب در روز بنوشند.

این محققان معتقدند نوشیدن آب تنها زمانی لازم است که فرد تشنه باشد، همچنین رنگ تیره ادرار هم نشانه کم آبی بدن است.

خاصیت ویژه جوش شیرین/ نشانه کم آبی بدن چیست؟/ مصرف پنیر برای چه افرادی مضر است/  ماده ای برای باز کردن عروق/ واکسنی جدید در درمان تومور سرطانی

خوراکی مضر در فشار خون بالا

پنیر یکی از محصولات لبنی است که به دلیل داشتن پروتئین بالا حتی می‌تواند تا حدودی جایگزین گوشت در رژیم غذایی باشد.

پنیر به دلیل داشتن کلسیم، فسفر و مواد مغذی دیگر برای مادران باردار و شیرده و کسانی که زود احساس خستگی می‌کنند یک خوراکی بسیار مفید است.

از سوی دیگر باید بدانید که مصرف پنیر برای برخی از افراد توصیه نمی‌شود، پنیر معمولا از چربی قابل توجهی برخوردار است، بنابر این کسانی که با چربی خون بالا مواجه‌اند بهتر است خوردن پنیر را محدود کنند و تنها از پنیر‌های کم چرب استفاده کنند.

پنیر به دلیل داشتن نمک برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی و افرادی که فشار خون بالا دارند چندان مفید نیست؛ همچنین توصیه می‌شود کسانی که از ناراحتی‌های معده و روده رنج می‌برند از پنیر‌های تازه استفاده کنند.

خاصیت ویژه جوش شیرین/ نشانه کم آبی بدن چیست؟/ مصرف پنیر برای چه افرادی مضر است/  ماده ای برای باز کردن عروق/ واکسنی جدید در درمان تومور سرطانی

مهم ترین دلیل گرفتگی عروق

گرفتگی عروق قلبی و انسداد شریان‌ها از مهم‌ترین عوامل حملات قلبی عروقی است؛ باید بدانید که چربی خون بالا مهم‌ترین دلیل گرفتگی عروق است؛ البته پزشکان استعمال دخانیات، دیابت، استرس، کم تحرکی و پرخوری را از دیگر عواملی می‌دانند که خطر گرفتگی عروق را افزایش می‌دهد.

برخی از مواد غذایی را می‌توان برطرف کننده خطر گرفتگی عروق دانست، ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون و ماهی قزل آلا به دلیل داشتان امگا ۳ یکی از این مواد غذایی هستند که مصرف آن‌ها حداقل یک بار در هفته توصیه می‌شود.

ماده‌ای به نام پکتین (pectin) که نوعی پلیمر بوده و عامل پیوند بین سلول‌های گیاهی است در برخی از میوه و سبزیجات وجود داشته و می‌تواند از طریق برقراری پیوند با مولکول‌های چربی، چربی زائد موجود در شریان‌ها را جدا و خطر گرفتگی عروق را کاهش دهد؛ میوه‌هایی مثل سیب، توت فرنگی، انگور و گریپ فروت منابع غنی از این ماده با ارزش هستند.

انار، سیر، روغن زیتون، زردچوبه و سویا را از دیگر خوراکی‌هایی هستند که موجب پاک کنندگی عروق می‌شوند.

خاصیت ویژه جوش شیرین/ نشانه کم آبی بدن چیست؟/ مصرف پنیر برای چه افرادی مضر است/  ماده ای برای باز کردن عروق/ واکسنی جدید در درمان تومور سرطانی

ساخت واکسنی جدید برای درمان سرطان

محققان دانشگاه پنسیلوانیا با همکاری انستیتو تحقیقات سرطان لودویگ در سوئیس موفق به ساخت نوعی از واکسن ضد سرطانی شدند که برای هر یک از بیماران مبتلا به سرطان شخصی سازی خواهد شد، زیرا این واکسن با استفاده از سلول‌های سیستم ایمنی بدن هر فرد و به صورت اختصاصی ساخته می‌شود.

این یافته جدید محققان که  “واکسن کل تومور” نام دارد، برخلاف واکسن‌های گذشته به جای هدف قرار دادن یک ناحیه از تومور می‌تواند تمام تومور سرطانی را بار‌ها هدف قرار دهد.

دانشمندان امیدوارند این واکسن که در ابتدا برای درمان مبتلایان به سرطان تخمدان استفاده می‌شود بتواند در آینده برای معالجه تمامی تومور‌های سرطانی به کار رود.

خاصیت ویژه جوش شیرین/ نشانه کم آبی بدن چیست؟/ مصرف پنیر برای چه افرادی مضر است/  ماده ای برای باز کردن عروق/ واکسنی جدید در درمان تومور سرطانی

پیشگیری از عود سرطان سینه با مصرف داروهای رایج ضد التهاب

تهران- ایرنا- نتیجه یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف داروهای رایج ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) از عود تومورهای سرطان سینه پیشگیری می کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان – به ویژه سرطان سینه – پس از جراحی برداشت تومورهای سرطانی با عود (بازگشت دوباره) تومور مواجه می شوند.
علت این موضوع مشخص نیست اما تحقیقات جدید نشان می دهند که داروهای رایج کاهش درد و التهاب می توانند از بروز این اتفاق پیشگیری کنند.
از سوی دیگر در بسیاری از موارد ابتلا به سرطان به ویژه در مورد سرطان سینه، انجام جراحی برای حذف تومورهای اولیه اغلب ضرورت دارد. اما عود سرطان بعد از عمل جراحی نیز یک اتفاق نامعمول نیست.
همچنین برخی از افراد که تحت عمل قرار می گیرند با افزایش خطر عود زودهنگام سرطان روبرو می شوند که دلایل دقیق این موضوع مشخص نیست.
محققان موسسه تحقیقاتی بیومدیکال وایتهد در کمبریج واقع در انگلیس در مطالعه ای جدید به برخی از دلایل این موضوع پی برده اند و نحوه پیشگیری از موارد عود اولیه این بیماری را مورد بررسی قرار داده اند.
محققان در مقاله خود نوشتند که در این مطالعه به یک توضیح جزئی در این زمینه دست یافتند و آن این است که حدود یک سوم از بیماران مبتلا به سرطان موضعی سینه، سلول های سرطانی در زمان تشخیص اولیه از پیش به محل های دور از لحاظ آناتومی منتشر شده اند.
اما این سلول های تومور تا زمان جراحی در وضعیت معلق باقی می مانند و پتانسیل مضر آنها توسط واکنش ایمنی بدن مسدود می شود.
با این وجود محققان اظهار داشتند که در گروهی از بیماران، کسر کوچکی از این سلول های سرطانی تکثیر می شوند، متاستازهای خطرناکی را گسترش داده و تومورهای ثانویه ایجاد می کنند.
اما نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد که با مصرف داروهای رایج ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) می توان از بروز این متاستازهای خطرناک پیشگیری کرد.
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) از پرکاربردترین داروهای پزشکی هستند. این داروها باعث مهار سیکلواکسیژناز ( از مهمترین آنزیم های ساختاری در تولید میانجی های التهابی بدن) می‌ شوند و سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضددرد و تب‌بُر دارند. این گروه از داروها در دوزهای بالا اثرات ضدالتهابی دارند.
NSAIDها از این ‌رو منحصر به ‌فرد هستند که غیر مخدرند و اعتیاد ایجاد نمی‌ کنند. ناپروکسن، آسپیرین و ایبوپروفن از جملهٔ این داروها محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*