خراسان جنوبی پایلوت اجرای طرح ملی توسعه معادن کوچک

اولین جلسه کارگروه تخصصی احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک با حضور نمایندگان شرکت ایمیدرو و علی یزدانی نماینده شرکت میدکو، داوود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به میزبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار و مقرر شد که استان خراسان جنوبی به عنوان پایلوت طرح ملی احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس باشد.مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مجری طرح احیا، توسعه و فعالسازی معادن کوچک مقیاس و نماینده شرکت تهیه مواد معدنی و صنایع معدنی در خاورمیانه(میدکو) در این جلسه عنوان کرد: خراسان جنوبی با ظرفیت بالای معدنی می تواند نقش موثری در این طرح داشته باشد و به همین علت این استان به عنوان پایلوت این طرح ملی شناسایی شده است. «علی یزدانی» با اشاره به اینکه این طرح می تواند در رفع محرومیت زدایی و تولید ثروت نقش بسزایی داشته باشد، گفت: خراسان جنوبی در چندین مواد معدنی، از جمله سنگ های گرانیتی، زغال سنگ، منیزیت، بنتونیت و سنگ های نیمه قیمتی استان برتر کشور است. وی از رسانه ها خواست مشکلات، نقاط قوت و ضعف معادن کوچک را مانند صنایع کوچک برجسته کنند.
کم توجهی به معادن کوچک
این مقام مسئول کشوری عنوان کرد: از ۸۸ هزار صنایع کوچک در کشور بالای ۹۲ درصد صنایع، صنایع کوچک هستند و در سال گذشته همه همت مسئولان و رسانه ها معطوف به صنایع بود و به معادن و احیای آنها کم توجهی شد. «یزدانی» با اشاره به آخرین آمار سال قبل از فعالیت معادن در کشور، بیان کرد: ۵ هزار و ۹۰۰ معدن کوچک در کشور هستند و یکی از ویژگی های معادن کوچک محرومیت زدایی و تولید ثروت می باشد. وی با تأکید براینکه تفاوت های زیادی بین فرهنگ معدنی با فرهنگ صنعتی وجود دارد، گفت: در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور با هولدینگ میدکو، خانه معدن و ایمیدرو تفاهم نامه ای منعقد کرده است. او توضیح داد که در این تفاهم نامه “هولدینگ میدکو” وظیفه بازاریابی دارد و آموزش معدنکاران و توسعه زیرساخت ها به عهده ایمیدرو و حمایت به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور است. به گفتۀ وی نمی توان در همه معادن کوچک زیرساخت ها را تأمین کرد و باید مجتمع هایی باشد تا یک جاده مشترک احداث شود تا هزینه ها را کاهش دهیم.
صادرات سنگ های تزئینی
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تأمین مالی تسهیلات معدنکاران از طریق صندوق حمایت از فعالیت های معدنی است و از طرفی می توان ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری که سال قبل در مجلس به تصویب رسید با نرخ زیر ۱۰ درصد به معدنداران ارائه داد. «یزدانی» با بیان اینکه دولت قصد برداشتن مشکلات معدنکاران را دارد، عنوان کرد: وظیفه اصلی این تفاهم نامه تأمین مالی، خرید محصولات، آموزش و تکمیل زیرساخت ها اعم از برق، جاده و آب معدن های کوچک در کشور است و در همین راستا نظرات و پیشنهادات معدنداران احصا و عارضه یابی می شود و برنامه ای برای این مشکلات تدوین و اجرایی می شود. وی ادامه داد: مجتمع های معدنی می توانند به ما کمک کنند و برای فروش محصولات معادن فلزی یا غیرفلزی قراردادهایی را با هولدینگ ها تنظیم خواهیم کرد. به گفتۀ وی با انجمن سنگ ایران برای خرید سنگ های تزئینی مذاکره خواهد شد و به زودی صادرات سنگ های تزئینی با همکاری هولدینگ ها به کشورهای خارجی انجام می شود.
۱۰ درصد معادن کشور در خراسان جنوبی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم با بیان اینکه استان با صدور ۶۳ پروانه بهره برداری معدن در سال قبل، استان برتر کشور شده است، عنوان کرد: در خراسان جنوبی به جز معادن ذغال سنگ همه معادن استان کوچک مقیاس هستند. «داوود شهرکی» افزود: ۱۰ درصد از معادن کشور در این استان فعال هستند و از این تعداد ۵۰ درصد آنها فعال و ۵۰ درصد دیگر تعطیل و نیمه فعال هستند. وی با بیان اینکه تعطیلی یا نیمه تعطیلی در معادن سنگ های تزئینی و شن و ماسه است، گفت: باید برای بخشی از معادن راهکاری جدید پیدا کنیم و ارائه تسهیلات را به دلیل نبود بازار فروش خاص پیشنهاد نمی کنیم. او به تفاهم نامه احیای توسعه معادن کوچک مقیاس اشاره کرد و افزود: در همین راستا در ۱۵۱ معدن در تمام شهرستان های استان طرح عارضه یابی انجام شد که مشکلاتی همچون عدم استخراج تناژ مندرج در پردانه بهره برداری، نبود و اشباحع بازار و واردات را در بر می گیرد. به گفتۀ وی این پروانه های معدنی با ذخیره قطعی بیش از ۱۴۲ میلیون تن و سرمایه گذاری ۲هزار و ۹۰ میلیارد ریال و اشتغال ۵۹۵ نفر در سال ۹۶ صادر شده است.
افزایش ۲۲۰ درصدی ظرفیت استخراج اسمی
این مقام مسئول همچنین از افزایش ۳ میلیون و۳۰۰ هزارتنی ظرفیت استخراج اسمی سالانه معادن استان در سال ۹۶ خبر داد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۲۲۰ درصدی داشته است. «شهرکی» خاطر نشان کرد: هم اکنون استخراج اسمی معادن خراسان جنوبی بیش از ۱۶میلیون و ۲۷۰ هزارتن می باشد و عمده معدنداران خراسان جنوبی شناسایی شده اند. وی تأکید کرد: نگاه دولت به بخش خصوصی حمایتی است و با توجه به اینکه خراسان جنوبی استان پایلوت این تفاهم نامه قرار گرفته است باید یکی از موضوعات اولویت دار حوزه معدن استان شناسایی شود و عملیات اجرایی آن را انجام دهد.
خراسان جنوبی کلکسیون مواد معدنی
“بهروز برنا” نماینده شرکت ایمیدرو(شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور) نیز در این جلسه عنوان کرد: خراسان جنوبی کلکسیون مواد معدنی است و از ۹ پهنه زمین شناسی در ایران سه پهنه آن در این استان قرار دارد. «بهروز برنا» یکی از مشکلات این استان را وجود نداشتن صنایع معدنی اعلام کرد و افزود: اگر صنایع معدنی همچون منیزیت وجود داشته باشد می تواند رونق خوبی را در اقتصاد استان ایجاد کند. وی با تأکید براینکه تاکنون ۸ محدوده معدن که ذخیره ملی دارند در این استان کشف شده است، خاطر نشان کرد: در ژئوفیزیکی هوایی ۱۳۰ محدوده شناسایی شده اما فعلا بلاتکلیف است و تعدادی از این محدوده ها به ایمیدرو واگذار خواهدشد. به گفتۀ وی زیباترین و شیک ترین سنگ های نمای کشور در خراسان جنوبی وجود دارد اما هیچ کارخانه فرآوری سنگ نما در این استان وجود ندارد که باید در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بازار بورس آن فعال شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*