آخرین خبر :

خداحافظی با ارز ۴۰۰۰ تومانی/ ترجیح دولت دلار بالای ۵۰۰۰ تومان است

قیمت دلار در ماههای آخر سال گذشته به شکل افسار گسیخته ای افزایش پیدا کرد، هر چند که دولت و بانک مرکزی تلاش زیادی کردند تا بار دیگر نرخ افزایش را کم کنند یا حداقل سرعت آن را کاهش دهند، اما بار دیگر دلار در تعطیلات نوروزی و زمانی که بسیاری از نهاد های نظارتی و اداری در حالت نیمه تعطیل به سر می بردند از خود جهش نشان داد و حتی به نرخ ۵۲۰۰ تومان نیز نزدیک شد.

به گزارش «تابناک»؛ با اینکه در روزهای گذشته دولت عزم خود را جزم کرده تا قیمت ها را در بازار ارز کنترل کند اما در بازار اثری از کاهش دیده نمی شود، با این حال برخی از اقتصادی ها هنوز امیدوار هستند و بر این اعتقاد هستند که از روز شنبه و با شروع به کار رسمی ادارات احتمالا اتفاقاتی در بازار رخ دهد.

در این میان اما برخی اعتقاد دارند که افزایش نرخ ارز سیاست خود دولت است و درواقع دولت قصد دارد تا قیمت دلار را تا حدود ۶۰۰۰ هزار تومان هم افزایش دهد، به طوری که در روزهای گذشته محمدعلی پورمختار به موضوع ارز اشاره کرد و با بیان اینکه این موضوع محرمانه مطرح شده که از نظر دولت قیمت دلار ۶ هزار تومان است، افزود: برخی می‌گویند دلار ۱۰ هزار تومان خواهد رسید اما در رسیدن قیمت دلار به ۶ هزار تومان تردید نکنید.

با این حال افزایش نرخ ارز با واکنش های مختلفی مواجه شده است و بیش از همه نیز نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع موضع گرفته اند، نمایندگان بر این اعتقاد هستند که عدم مدیریت صیح در بازار ارز باعث این گرانی ها شده است.

ناصرموسوی لارگانی با انتقاد از افزایش افسار گسیخته قیمت دلار در روزهای اخیر به خانه ملت گفت: برخی افراد علت افزایش قیمت دلار را در چند ماه گذشته با دلایلی غیرمنطقی و غیرواقعی ازجمله سال نو میلادی، افزایش سفرهای زیارتی در این دوره از سال و… توجیه می‌کنند.اگرچه همه ساله در نوروز قیمت دلار افزایش جزئی دارد اما افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: سوء‌مدیریت مسئولان را می‌توان علت افزایش غیرمنطقی قیمت دلار در روزهای اخیر دانست، با وجود اینکه دولت اعلام کرد دست دلالان از بازار ارز کوتاه شده و این افراد سودجو دستگیر شده‌اند و همچنین تلاش کرد با عرضه اوراق مشارکت با سود علی‌الحساب ۲۰ درصد در بانک ها قیمت ارز را تعدیل کند اما هیچ یک از این اقدامات در کاهش قیمت دلار اثرگذار نبود و به صورت مقطعی عمل کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به سایر دلایل افزایش نرخ ارز گفت: صرافی‌های بدون مجوز بسیاری وجود دارد و فعالیت این صرافی‌ها یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت دلار است.سخنان پراکنده ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام وتهدیدهایی که در این زمینه شده ممکن است عاملی دیگری برای افزایش قیمت دلار باشد.

موسوی لارگانی با اشاره به اقداماتی که برای کاهش قیمت دلار باید انجام شود،گفت: مهم ترین راهکاری که می تواند قیمت دلار را کنترل کند تک نرخی شدن قیمت ارز است، در این صورت دست دلالان و افراد سودجو از بازار ارز کوتاه شده و از رانت‌خواری ها و فسادی که به علت وجود چند نرخه بودن قیمت ارز ایجاد شده است جلوگیری می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعید می داند در سال جاری نرخ ارز به زیر ۴ هزار تومان و نرخ پیش از نوسانات بازار برگردد، عنوان کرد: طول سالهای گذشته چنین افزایش قیمتی را در بازار ارز شاهد نبودیم، البته شاد افزایش دیگری رخ ندهد اما بعید می دانم کاهش چشمگیر داشته باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*