جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی؛ سفر به چشمه‌های آبگرم خراسان جنوبی؛ گردشگری در کنار آب‌درمانی

طبیعت و اقلیم بکر خراسان جنوبی و وجود چشمه‌های جوشان آب گرم، این استان را به یکی از نقاط بکر و منحصر به فرد گردشگری سلامت و آب درمانی در کشور تبدیل کرده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ برای گردشگران ماجراجو، سفر بهاره به دیار آفتاب یکی از بهترین مقاصد است. هوای پاک و چشمه‌های آب گرم علاوه بر زیبایی با خواص درمانی چیزی فراتر از یک سفر عادی برایتان دارد.

 

جاذبه‌های طبیعی و زیبایی آن تعداد زیادی از گردشگران را جذب می کند و مردمان بسیاری را برای استفاده و بهره‌مندی از این موهبت الهی به استان خراسان جنوبی می‌کشاند.

 

جوشش این چشمه‌ها طبیعی آبگرم از دل زمین با گرما و خواص طبیعی از زیبایی‌های خیره کننده و چشم نواز این منطقه است که برای لحظاتی روح و روان آدمی را به اعماق زمین در جست و جو و کشف این زیبایی‌ها به میهمانی می‌برد.

 

گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه‌های پوستی و جلدی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی به ویژه گوگرد، چشمه‌های آبگرم را به عنوان «پزشک طبیعت» بهترین مکان برای درمان خود معرفی می کنند.

 

گرمای آب باعث می‌شود عضلات آرامش یابد. رسیدن گرما به رگ‌های بیمار، خون را در بدن او افزایش داده و اکسیژن بیشتری در دسترس سلول‌ها قرار می‌دهد همچنین گشاد شدن مویرگ‌ها در اثر گرمای آب قابلیت عکس العمل اعصاب را بالا برده و هدایت انرژی حرارتی مورد نیاز را تامین کرده، کار تبادل مواد در سلول‌های بدن را تسریع و موجب رفع خستگی عضلات و آرامش در سلسله اعصاب می‌شود

 

همچنین برای بیمارانی که عضلات ضعیف دارند یا بعد از عمل جراحی عضوی از بدنشان بی‌حرکت و بی‌استفاده مانده فیزیوتراپی در آب گرم بخشی از درمان است چرا که مفاصل و عضلات را در آب راحت‌تر تکان و ورزش می‌دهند تا حرکت عضو مستحکم‌تر و پیشرفته‌تر شود.

 

طبیعت و اقلیم بکر خراسان جنوبی و وجود چشمه‌های جوشان آب گرم، این استان را به یکی از نقاط بکر و منحصر به فرد گردشگری سلامت و آب درمانی در کشور تبدیل کرده است.

 

 چشمه مرتضی علی؛ پدیده‌ی نادر با دو نوع آب گرم و سرد

چشمه آب گرم مرتضی علی طبس از مناطق طبیعی در نزدیکی روستای گردشگری خرو است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه‌ است. در طول مسیر چشمه آب گرم مرتضی علی، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف خود نمایی می‌کند و روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است که به نظر می‌رسد با نظم خاصی بنا شده‌اند.

 

پس از دقایقی پیاده‌روی به منطقه‌ای می‌رسیم که چشمه‌های متعدد آب به ویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد و بزرگ‌ترین آنها از درون حفره‌ها نشات می‌گیرد که به حمام مرتضی علی معروف شده است.

 

 

وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وا می‌دارد. آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند.

 

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

 

به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه! پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید.

 

آب گرم فردوس؛ قطب گردشگری سلامت شرق کشور با قدمتی ۲۰۰ ساله

آبگرم معدنی فردوس، یک چشمه آبگرم با خواص درمانی است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال شهر فردوس واقع شده است. این مجموعه تفریحی و آب‌درمانی با بیش از ۲۰۰ سال قدمت، قطب گردشگری سلامت شرق کشور و بزرگترین مجموعه اقامتی استان خراسان جنوبی است.

 

 

آبگرم معدنی فردوس از حیث تنوع مواد معدنی موجود در آب در رتبه نخست آبگرم‌های معدنی ایران قرار دارد. عمده مواد معدنی موجود شامل کلراید سدیم، سولفات، منیزیم، بی کربنات، کلسیم، نیترات، فسفات و … است.

 

این آبگرم یکی از معدود چشمه‌های شفابخش ایران و جهان است که بیماران دارای دردهای مفصلی و روماتیسمی و همچنین کسانی که از بعضی بیماریهای پوستی نظیر اگزما و عفونتهای قارچی رنج می‌برند، نتایج خوبی از این چشمه می‌گیرند.

 

 

آبگرم طبیعی فردوس با خواص درمانی منحصر به فرد خود توانسته سالانه گردشگران زیادی را از سراسر کشور به سمت خود جذب و رضایت آنها را کسب کند. این مجموعه دارای کمپ گردشگری به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع و دارای ۲۵ اتاق ۳ و ۴ تخته با با امکانات تلویزیون و یخچال، سالن کنفرانس ۲۰۰ نفری، آشپزخانه مرکزی، حمام و سرویش بهداشتی است.

آبگرم آب گرم لوت؛ کیمیایی در دل کویر

آبگرم معدنی لوت در ۷۰ کیلومتری خوسف یکی از مکان‌هایی است که گردشگران و مسافران نوروزی می‌تواند یک روز به یاد ماندنی را در آب‌های معجزه گر لوت تجربه کنند.

 

 

در واقع بیابان و کویر برای گردشگران اروپایی، آمریکایی و ژاپنی معنای خاصی را تداعی می‌کند ماسه‌های روان، شترسواری و آفتاب درخشان همگی بسیار جذاب و رویایی جلوه کرده و این‌که این جاذبه مهم طبیعی با چشمه آب گرم با هم همراه شده‌اند تاثیر و جاذبه این منطقه را دو چندان کرده است.

 

به سبب قرارگیری این آب گرم در دشت لوت آن را به همین اسم نام  گذاشته‌اند این چشمه دارای آب معدنی گرم بوده و به آب گرم لوت معروف است که در درمان بیماری‌های گوارشی، مفصلی و پوستی نقش مهمی دارد.

 

همزیستی مسالمت‌آمیز آب گرم و سرد در « دیگ رستم»

در فاصله ۲۴۰ کیلومتری از طبس بعد از روستای نایبند و به فاصله ۱۰ کیلومتر به سمت راور، چشمه‌ای کوچک به نام دیگ رستم وجود دارد که آب گوگردی در آن جریان دارد.

 

 

این چشمه از دهان یک آتشفشان سرچشمه می گیرد که آب سبز آن بسیار داغ و آب سفید آن بسیار سرد است که داخل آن اشکال رسوبی جالب توجهی دیده می‌شود. باور نکردنی است که دو آب با دو سرچشمه متفاوت و اینگونه از نظر درجه حرارت مختلف،مسالمت آمیز در کنار هم سرازیرند تا پایین جایی لابلای سایه نخلهای برافراشته و نی زار به استخر آب معدنی دیگ رستم بریزند و در هم بیامیزند.

 

آب این چشمه جوشان بعد از طی کردن حدود ۲۰۰ متر وارد استخری می‌شود در اثر طی این مسیر آب کمی از گرمای خود را از دست می‌دهد و در محل استخر حرارت آن بحدی است که می‌توان در داخل آب شنا کرد.

 

 

طبیعت این منطقه شگفت انگیز است زیرا در کنار رملهای کویر چنین سایه نخلهای تودرتویی با هوایی مرطوب و استخری پر ازآب گرم و تن نواز فضایی متفاوت ایجاد می‌کند و به علت حرارت و املاحی که این آب دارد از آن برای رفع دردهای رماتیسمی و آب درمانی استفاده می‌کنند.

 

آبترش سربیشه؛ مقصدی زیبا و سحرانگیز برای گردشگران

مجموعه آب درمانی آبترش در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال غرب شهر سربیشه قرار گرفته است. دسترسی به این مکان از طریق جاده اصلی سربیشه به بیرجند و سپس جاده فرعی به سمت شمال به طول ۱۹ کیلومتر امکان پذیر است.

 

 

آب حوضچه‌های مجموعه آبترش به دلیل خواص درمانی به شدت مورد توجه اهالی منطقه است. علاوه بر آن وضعیت طبیعی محیط پیرامون آبترش نیز به دلیل موقعیت کوهستانی و زیبایی طبیعی می‌تواند جذابیت‌هایی برای گردشگران داشته باشد.

 

 

 

این چشمه در شمال شهرستان سربیشه از شکاف سنگ‌های آندزیت بازالت از زمین خارج می‌شود. بالا بودن مقدار گاز دی اکسید کربن و سیلیس نشان دهنده منشاء عمیق آب چشمه است.

 

آب این چشمه مزه‌ای ترش و مطبوع دارد که در ردیف چشمه‌های آب کلرور سدیم و سولفات کلسیم قرار داشته که برای رفع امراض گوارشی، عضلانی، پوستی، بیماری‌های مزمن بانوان، رماتیسم، دردهای مفصلی و اختلالات غدد داخلی مؤثر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*