ثروت روغنی استان به بار نشست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در بازدید یکی از مزارع کلزای شهرستان خوسف با اشاره به قرارداد کاشت هزار و ۴۰۰ هکتار دانه های کلزا در استان گفت‌: خوشبختانه طی دو سال گذشته کشت کلزا در استان پیشرفت خوبی داشته است.  هاشم ولی پور مطلق افزود: از ۱۴۰۰ هکتار قراردادی که با کشاورزان داشته‌ایم حدود هزار و ۲۴ هکتار کاشت کلزا انجام شد.
وی با توجه به فعالیت هایی که در ترویج، آموزش و همه بخش‌های جهاد کشاورزی انجام شده است، گفت: تاکنون ۷۳۰ هکتار کلزا به مرحله برداشت رسیده است. وی درآمدزایی کلزا نسبت به گندم را دو و نیم برابر دانست و اعلام کرد: کشت این دانه روغنی در استان طی دو سال گذشته با توجه به درآمد زایی بالایی که داشته است، بازدهی خوبی را به همراه دارد. ولی پور مطلق افزود: هم اکنون در ۸ شهرستان استان ۸ مزرعه کلزا داریم که در کنار آن ها مزارع پی وی اس با پنج نمونه بذر نیز کشت شده است.
به گفته وی در این مزارع تلاش می شود تا نمونه موفق با توجه به وضعیت اقلیمی هر شهرستان تولید شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: کلزا باعث غنی شدن خاک و کاهش دوره آبیاری در مزرعه می شود. به همین دلیل دولت در برنامه‌های خود به طور ویژه از کاشت این دانه روغنی حمایت می کند. ولی پور مطلق افزود: سه میلیون تومان به ازای هر هکتار تسهیلات سرمایه در گردش یک ساله و یارانه بذر به کشاورزان اعطا شده است.
وی با توجه به اینکه امسال ۹ تن و ۳۰۰ کیلو بذر به موقع در استان تامین شد، افزود: این مقدار تا مهرماه سال ۹۶ در مزارع کاشت شد و ۷۳۰ هکتار سطح سبز را در پی داشت.
وی ادامه داد: سال آینده با توجه به تحقیقاتی که بر روی بذرها در حال انجام است بذر اصلاح شده مناسب هر منطقه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. وی تأکید کرد: با توجه به مشکلات اقلیمی و خشکسالی ها امسال نیز ۵۲۴ هکتار از سطح زیرکشت کلزا بیمه خواهد شد. ولی پور مطلق گفت: سال گذشته نیز ۵۲۴ هکتار از سطح زیر کشت این دانه روغنی بیمه بوده و هزینه تمام خسارت های پیش آمده به کشاورزان پرداخت شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*