تنوع سنگ های نیمه قیمتی استان در نگاه سنگ تراش جوان درخشش سنگ بر انگشتر اشتغال

فرآوری سنگ های نیمه قیمتی ظرفیتی برای ایجاد اشتغال است؛ تنوع این سنگ ها آن قدر در خراسان جنوبی زیاد است که می تواند باعث درخشش انگشتری اشتغال و کار مفید بر دست جوانان بسیاری باشد. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید ظرفیت سنگ‌های قیمتی استان در سبد سوغات گردشگران قرار گیرد، گفت: انجام ۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع عملیات ژئوفیزیک هوایی افقی روشن در معادن استان است.
هادی اشراقی افزود :در برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی سنگ‌های قیمتی خوبی را داریم که برخی از آنها در جهان بی‌نظیر است و برای آموزش در زمینه کاری هم فنی و حرفه‌ای می تواند با هزینه اندک آموزش‌های لازم را برای فرآوری و تراش سنگ‌های قیمتی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
آلبوم متنوع و ارزشمندی از انواع سنگ‌های تزئینی شامل گرانیت، مرمریت، تراورتن، مرمر و مجموعه کانی‌های کم نظیری از کانی‌های کرومیت، منیزیت، آزبست، هونتیت در کنار ذخایر فلزی مس، طلا، سرب، قلع و تنگستن … و خاک های صنعتی ارزش منطقه را به وضوح نشان می‌دهد.
اصلی که به معادن گره می‌خورد، معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است که خراسان جنوبی به دلیل دارابودن ظرفیت های بسیاری در این حوزه، ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد اشتغال و راه‌اندازی کسب‌وکار دارد.رشته و عرصه گوهر تراشی که آمیخته با هنر است سومین رشته پول‌ساز دنیاست که قابلیت سرمایه‌گذاری زیادی دارد. افراد زیادی در کشورهای مختلف وارد این عرصه می‌شوند، آموزش می‌بینند و به مدارج بسیار خوب هنری و اقتصادی دست پیداکرده‌اند.
رحمت ا… نوخواه از هنرمندان فعال خوسفی است که با تکیه بر توان داخلی و لبیک گفتن به فرامین رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی، سنگ ها را از معدن استخراج کرده و آن ها را به نگین های زیبایی تبدیل می کند. این هنرمند سخنانش را با بیت شعری آغاز می کند و می گوید: «به نام ان خدای خوب منان/ که روزی می دهد از سنگ بیابان:».نوخواه با بیان اینکه گوهر تراشی حرفه ای بسیار زیبا است، افزود: خراسان جنوبی مهدگوهر و عقیق با عیار و کیفیت بالا است.
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم سنگ خام از استان خارج شود، گفت: حیف است مواد اولیه منطقه ما را ببرند، نگین کنند و چهار برابر به خودمان بفروشند.نوخواه در گفتگو با مهر ادامه داد: از مسئولان خواستاریم بستر بهره وری سنگ در خراسان جنوبی مهیا شود تا این گوهرهای نایاب از استان خارج نشود.این هنرمند خوسفی با اشاره به مشکلات پیش رو بیان کرد: بازار فروش تنها مشکل ما در این رشته است. وی با بیان اینکه فروش این محصول در سایر نمایشگاه ها بسیار بالا بوده است، گفت: متأسفانه در بیرجند آنگونه که انتظار می رفت، فروش نداشته ایم.
وی خواستار حمایت مسئولان شد و افزود: گنج زیر پای خودمان است و دیگران این گنج را از زیر پایمان می برند.نوخواه از استقرار دبیرخانه سنگ شهرستان خوسف خبر داد و گفت: با استقرار این دبیرخانه هر توریستی می تواند محصولات تولیدی ما را ببیند.یک صنعتگر رشته تراش سنگ های نیمه قیمتی در خراسان جنوبی هم به ایرنا گفت: دشت های این استان غنی از سنگ های نیمه قیمتی است که شناسایی، جمع آوری و تراش آنها ضمن ایجاد اشتغال می تواند سهم زیادی در رونق اقتصاد داشته باشد.مهدی حسینایی، افزود: سال ها به دنبال کسب حرفه ای بودم که تبلور زیبای سنگ های نیمه قیمتی در دشت و بیابان استان باعث علاقه مندی من به این حرفه شد.وی ادامه داد: مدتی حرفه آموزی و شناخت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را دنبال می کردم و زمانی را هم برای یادگیری تراش سنگ گذاشتم که نتیجه آن ایجاد کارگاه کوچکی است که امروز بیشتر وقت خود را در آن می گذرانم.
وی اظهار کرد: تراش سنگ نیازمند علاقه زیاد است و کسانی که به دنبال این حرفه هستند باید از صبر و حوصله زیادی برخوردار باشند زیرا شناسایی، جمع آوری و تراش سنگ های نیمه قیمتی زمانبر است.
به گفته وی، تنوع سنگ های نیمه قیمتی در خراسان جنوبی به گونه ای است که می تواند برای تعداد زیادی از جوانان اشتغال ایجاد کند و حتی ریزه کاری های سنگ، اشتغال را برای جوانان سایر استان ها هم فراهم می آورد.
حسینایی با بیان اینکه امروزه اشتغال رویه ای تک بخشی به سمت دولتی گرفته است، افزود: جوان تا وقتی بتواند هزینه معیشت خانواده را فراهم کند میلی هم به مشاغل دولتی نخواهد داشت، پس دولت با ارتقای حوزه حرفه و حرفه آموزی خواهد توانست معضل اشتغال را در جامعه ریشه کن کند.
وی یادآور شد: شغل های صنایع دستی نیاز به آورده زیادی ندارد بلکه با کمترین هزینه بیشترین سود را در بر خواهد داشت، اما این روند نیازمند حمایت بیش از پیش دولت در بازاریابی محصولات است.او ادامه داد: نگین هایی که از سنگ خام در این کارگاه کوچک تولید می شود به استان های کرمان، اصفهان و مشهد ارسال می شود و مقداری هم در استان به فروش می رسد اما اگر حمایت دولت باعث ارتقای این کارگاه شود ضمن اشتغالزایی برای چند جوان بدون شک محصولات خراسان جنوبی به سایر استان ها و حتی کشورهای دیگر شناسانده خواهد شد.
این هنرمند صنایع دستی در ادامه، انواع عقیق، شجر، منظره، سلیمانی و … را از مهمترین سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خراسان جنوبی ذکر کرد.
خراسان جنوبی به دلیل قرارگیری در موقعیت خاص زمین شناسی با دارا بودن معادن متنوع یکی از قطب های معدنی کشور به شمار می‌ رود و سراسر این استان پهناور سرشار از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است.
دوره های آموزش تراش سنگ های قیمتی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان نیز فرصت مناسبی را برای رونق این صنعت و اشتغالزایی در مناطق مختلف به وجود آورده است.تاکنون ۸۰ رشته صنایع دستی خراسان جنوبی ثبت ملی شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*