با دیدار رهبران ۲ کشور در اواخر آوریل کره شمالی و کره جنوبی به ۶۵ سال وضعیت جنگی بین خود پایان می‌دهند

خبرگزاری فارس: کره شمالی و کره جنوبی به 65 سال وضعیت جنگی بین خود پایان می‌دهند

رهبران پیونگ یانگ و سئول قرار است در اقدامی کم سابقه اواخر ماه آوریل در یک روستای مرزی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات امنیتی کره جنوبی ممکن است برای نهایی کردن جزییات نشست سران دو کشور به کره شمالی سفر کنند.

خبرگزاری رویترز نوشت، یک مقام کره جنوبی روز سه‌شنبه (امروز) گفت نمایندگان پارلمان ۲ کره درباره جزییات بیانیه‌ای مشترک که می‌تواند پایانی به تقابل و جنگ میان دو کشور باشد، مذاکره خواهند کرد.

کره شمالی و کره جنوبی از نظر فنی از زمان پایان جنگ کره در سالهای ۱۹۵۰-۱۹۵۳ در شرایط جنگی به سر میبرند و هیچ گاه توافق صلح میان آنها امضا نشده است.

بعد از دیدار «چانگ اویی یانگ» مشاور امنیت ملی کره جنوبی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی طی ماه گذشته میلادی،  فرستاده رئیس جمهور کره جنوبی گفت که کیم برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره متعهد است و خواستار دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است.

قرار است نمایندگان ۲ کره روز چهارشنبه(فردا) گفت‌وگوهایی کاری داشته باشند و احتمالا چانگ اویییانگ و یا رئیس اطلاعات کره جنوبی ساح-هون به کره شمالی سفر می‌کنند تا آخرین جزییات دیدار کیم جونگ اون و «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی را نهایی کنند.

براساس گزارش رویترز،‌مقرر شده، سران ۲ کره روز ۲۷ آوریل با یکدیگر در روستای آتش‌بس مرزی «پانمونجوم» دیدار داشته باشند. انتظار می‌رود رهبر کره شمالی و ترامپ هم اواخر ماه می یا اوایل ماه ژوئن با یکدیگر دیدار کنند.

همچنین گزارش شده است که خط تلفن مستقیم میان رهبران جنوب و شمال شبه جزیره نیز تا ماه فوریه مجددا برقرار شود اما هنوز مشخص نیست که اولین تماس میان رهبران عالی کی انجام خواهد شد.

دیدار آقای مون جائه این و کیم جونگ اون در خانه صلح در روستای مرزی پانمونجان در خاک کره جنوبی برگزار میشود و این اولین بار است که یک رهبر کره شمالی در خاک کره جنوبی قدم خواهد گذاشت.

خبرگزاری یونهاپ هم پیش از این گزارش داده بود، رئیس جمهور کره جنوبی گفته است برای برقراری صلح پایدار در شبه جزیره کره مصمم است. وی همچنین گفت، خلع سلاح کامل اتمی در شبه جزیره کره مسئله‌ای فوری است.

تنش‌ها در شبه جزیره کره طی سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته بود. کره شمالی بویژه طی دو سال اخیر اقدام به آزمایش‌های موشکی و اتمی متعدد می‌کرد و دلیل این اقدامات را حضور نظامی آمریکا در منطقه و برگزاری رزمایش‌های نظامی با متحدانش عنوان می‌کرد. در مقابل آمریکا به رزمایش‌هایش با کره جنوبی و ژاپن ادامه می‌داد و کره شمالی را مشمول تحریم‌های سخت می‌کرد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی و در حاشیه رقابت‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی، هیاتی عالی رتبه از کره شمالی به کره جنوبی سفر کردند و با رئیس جمهور این کشور دیدار داشتند. چندی بعد هیاتی به نمایندگی از رئیس جمهور کره جنوبی با سفر به کره شمالی با رهبر این کشور دیدار داشتند. دیدارهای اخیر و دیدار آتی رهبر پیونگ یانگ و رئیس جمهور آمریکا می‌تواند زمینه را برای صلح و دوستی در شبه جزیره کره بعد از سال‌ها تنش، فراهم کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*