از تاریخچه تا شرح معجزات بقعه شاه سلیمان‌ علی(ع) خراسان‌جنوبی

 بقعه مبارکه شاه سلیمان‌ علی(ع) در منطقه‌ای کوهستانی به نام رشته کوه شاه قرار دارد، این بقعه مبارک در تمام جهات ‌میان ارتفاعات محصور است و آب و هوای آن معتدل و از نظر مکانی و کوهنوردی و تفریحی موقعیت مناسبی دارد.

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، آستانه مبارکه شاه سلیمان‌علی(ع) در جنوب غربی شهرستان بیرجند در بخش خوسف دهستان ماژان در طول ۵۹ درجه و ۵ دقیقه و عرض ۳۲ درجه و ۲۷ دقیقه با ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا واقع شده و راه ارتباطی آن از طریق جاده آسفالت خوسف، دولت‌آباد گیو و جاده خاکی تا محل زیارتگاه است که به طول ۱۲۰ کیلومتر می‌باشد ۹۰ کیلومتر جاده آسفالته و ۳۰ کیلومتر جاده خاکی دارد؛ زیارتگاه بر دامنه کوه قرار دارد و مزارع و باغات با انواع درخت‌ها درباره آن بر زیور آن افزوده‌اند.
سابقه تاریخی
آنچه مسلم است قدمت این مرقد مطهر زیاد و تحقیقاً تاریخ آن مشخص نیست. عده‌ای از بزرگان و علما‌ و اکابر محلی نقل به نقل و سینه به سینه از پیشینیان خود معتقدند که این مرقد مطهر، متعلق به یکی از فرزندان حضرت امام موسی‌ کاظم‌(ع) است که بر اساس دعوت ایشان به همراه عده‌ای دیگر از صحابه و فرزندان آن امام همام به خراسان آمده‌اند ولی چون تحت تعقیب و آزار خلفای عباسی قرار گرفته‌اند و مسیر حرکت آنان از طریق کویر بوده، صعوبت راه و رنج تعقیب وگریز هر یک را به‌سویی هدایت کرده است.

از تاریخچه تا شرح معجزات بقعه شاه سلیمان‌ علی(ع) خراسان‌جنوبی
جاده‌های دسترسی
بیرجند، خوسف، ماژان، روستای تاریخی کاخک، دولت‌آباد، رودکاج و تقی‌آباد، سرچاه عماری و تقی‌آباد، اکبرآباد، کشوک پایین، کاجو، زید و برمزید و تقی‌آباد و نهبندان، مزار سیدالحسین، زرخوان، کفتر میلان، شمس‌آباد و تقی‌آباد از مسیرهای قابل دسترسی به این آستان مبارک است.
برگی از معجزات در مزار شاه سلیمان علی
شفای بیماران سرطانی، فرزنددار شدن یک خانواده بعد از ۲۲ سال، پیدا شدن نوزاد شیرخوار در دل کوه بعد از سه روز، پناهنده شدن یک حیوان وحشی در داخل مزار به‌مدت یک هفته و نجات جان افراد پایین کوه از خطر سقوط یک سنگ دو تنی از جمله معجزات این مزار است که بسیاری از افراد را متحیر کرده است.
این بقعه متبرکه در منطقه کوهستانی به نام رشته‌کوه «شاه» قرار دارد که در مسیرهای شرقی ـ غربی کشیده شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*