آخرین خبر :

«آرامش» رزق زائران امامزادگان خراسان جنوبی در نوروز

«آرامش» رزق زائران امامزادگان خراسان جنوبی در نوروز

خبرگزاری شبستان: فرا رسیدن بهار طبیعت فرصت مغتنمی برای سفری زیارتی و حضور در بقاع متبرک امامزادگان است تا مسافران نوروزی روح و جانشان را با دعا و نیایش در این مکان‌های شریف و در این مضجع‌های نورانی صیقل داده و خودِ گمشده ی خود را پیدا کنند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ امامزادگان در طول تاریخ ایران اسلامی تا به امروز همیشه از جایگاه ویژه‌ای نزد ایرانیان و به ویژه شیعیان برخوردار بوده اند. فرا رسیدن بهار طبیعت فرصت مغتنمی برای سفری زیارتی و حضور در بقاع متبرک امامزادگان است تا مسافران نوروزی روح و جانشان را با دعا و نیایش در این مکان‌های شریف و در این مضجع‌های نورانی صیقل داده و خودِ گمشده ی خود را، در شلوغی فعالیت های تکراری روزمره پیدا کنند و سبکبال از حرم‌ها بیرون آمده و سرشار از معنویت عطر حضور به فعالیت های اجتماعی خود ادامه دهند.

 

در مزارات مقدس امامزادگان، بسیاری از گوهرهای تابان و ستاره‌های درخشان علم و تقوی درخاک آرمیده ­اند که ما از برکت وجود آنان در نعمت و آسایش هستیم. زیارت مزارات مذهبی در انسان احساس سبکی روح و بازگشت به خود را زنده می کند. زیارت آرامش انسان را چندین برابر افزایش می‌دهد و مردم با حضور در حرم ائمه و امامزادگان نسبت به آنان عرض ارادت نموده، به طرح مسائل و مشکلات خود و اجتماع با پرودگار می‌پردازد و با واسطه قرار دادن آنان آرزوهای خودرا طلب می‌کند. زائر درحین زیارت با نزدیک کردن خود به پروردگار احساس آرامش درونی کرده و تخلیۀ هیجانی انجام می‌دهد.

در آستانه بهار و در ایام تعطیلات نوروزی بقاع متبرکه خراسان جنوبی همچون آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم (علیه السلام)، امامزاده شاه سلیمان علی (علیه السلام)، شهدای باقریه، بقعه بی بی زینب خاتون، بقعه امامزاده سیدالحسین (علیه السلام) و … میزبان مسافران و گردشگرانی است که اماکن مقدس و مذهبی این استان را برای گردشگری انتخاب می کنند.

 

 

 

امامزاده حسین بن موسی الکاظم (علیه السلام) منزلگاهی در مسیر بهشت

آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم (علیه السلام) در شهر طبس قرار دارد و همه ساله زائران زیادی در مسیر رسیدن به بارگاه امام رضا (علیه السلام) از آن دیدن می‌کنند. حضرت حسین بن موسى الکاظم علیهما السلام از جمله امام‌زادگانى است که مورخّان او را از فرزندانِ بلافصل امام کاظم (علیه السلام) دانسته اند که بر همین اساس ایشان برادر هشتمین پیشوای شیعیان جهان هستند.

بر اساس برخی اسناد بنای اولیه این بارگاه در قرن پنجم احداث و بعدها در قرن سیزدهم مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در زلزله سال ۱۳۵۷به کلی ویران شد، اما با همت آستان قدس رضوی بقعه مرکزی و رواق ‌های گرداگرد آن بازسازی شد و اکنون بنایی کاملا مطلوب و درخور شان این امامزاده و در راستای رفاه حال زائران با به کارگیری طرحی جامع احداث شده است.

در این بناى جدید نیز مانند همه بناهاى آرامگاهى، مرقد امامزاده، هسته اصلى است که مرکب از اتاقى مربّع با پوششى گنبدى شکل است. مراقد امامزاده در وسط این اتاق، زیر گنبد قرار گرفته و بر روى آن ضریحى نصب شده است. در دوره ضریح، سنگ قبرى از سنگ مرمر اعلا و بسیار ممتاز به ابعاد ۲۶۷ در ۱۱۶سانتیمتر و حدود یک متر ارتفاع دیده مى شود.

در پیرامون این ضریح، رواق هایى چند قرار دارد که ایوان هایى با سردرهاى بلند آنها را از صحن مزار جدا مى سازد. گنبد مزار نیز بسیار زیبا و آراسته به کاشى معرّق است. چهار گلدسته کوچک به عنوان برج ساعت، هر کدام به ارتفاع ۶ متر در چهار گوشه پشت بام حرم، زیبایى خاصى به مجموعه حرم داده است.

فضای این امامزاده با درختان نخل به زیبای تزئین شده و حوض‌ها و فواره‌ها فضایی بسیار زیبا ایجاد کرده است. این امامزاده با امکاناتی شامل فضای سبز به مساحت ۴۲ هزار متر مربع، ۱۲باب مهمانپذیر(سوئیت) با امکانات کامل، ۱۵۰اتاق در اطراف صحن، دو پارکینگ، سقاخانه، پاسگاه انتظامی حرم، دارالشفاء حضرت، گرمابه رضوان، کشتارگاه ذبح دام نذری زائران، پارک بازی کودکان، تعداد ۱۶۰سکوی زیبا، دو فروشگاه تعاونی و آشپزخانه با تجهیزات کامل و بطور شبانه روزی در خدمت زائران است.

بقعه متبرکه «بی بی زینب خاتون» میعادگاه عاشقان

آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (سلام الله علیها) مشهور به مزار کاهی در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی و در شهر مود شهرستان سربیشه، در منطقه ای سر سبز و خوش آب و هوا واقع شده است. بر اساس شواهد بانو بی بی زینب خاتون (سلام الله علیها) بر جای مانده، دختر امام موسی کاظم (علیه السلام) است که درگذر از روستای کاهین، دار فانی را وداع گفته و بر سر تپه ای مدفون شد.

علی بن محمد یاسری در تاریخ قهستان می‌نویسد: دیگر سیده زنان خاندان سِتر علیا و مهد عظمی، سلاله باغ مرتضوی به سببی از اسباب، گذرشان بر قریه کاهین از قرای نهار جان افتاد و به واسطه‌ی عارضه ای که بر آن بزرگوار روی داد، در آن محل دار دنیا را وداع فرمود. محرمانش به امر تجهیز و تکفین پرداخته و وی را بر سرپشته ای در صدف خاک مدفون ساختند و قبه ای بر سر تربت او بر افراختند.

ضریح مطهر این بقعه متبرکه مطلا بوده و با طرح ضریح مطهر امام رضا (علیه السلام) در سال ۱۳۸۳ ساخته و نصب شده است. از آنجایی که این آستانه مبارکه در ارتفاعات روستای کاهین قرار دارد، منطقه ای ییلاقی با زمستانی سرد و تابستانی بسیار مطبوع و خوش آب و هوا دارد و از فضای سبز بسیار زیبا و آبی شیرین و گوارا برخوردار است که این امر موجب جذب زائران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور به این منطقه شده است به گونه ای که سالانه حدود ۱۵۰ هزار زائر و مشتاق به زیارت خاندان اهل بیت (علیه السلام) برای زیارت به این مکان مشرف می‌شوند.

مردم بسیاری همواره برای نذورات خود به بارگاه مقدس این بانو مشرف می شوند. عقیده و اعتقاد مردم به این بارگاه مقدس به حدی است که برای تمامی امور از جمله شفا یافتن بیماران و بیماریهای لاعلاج و از این دست و نیز مشکلات مالی در این بقعه نذر و نیاز می کنند و حاجات خود را از این طریق از درگاه خداوند می طلبند، در صحن این بقعه محل خاصی برای نذورات خاص مردم وجود دارد.

 

 

 

به این ترتیب که غرفه‌هایی در نظر گرفته شده برای خواباندن گوسفند های نظری، این نذر در این منطقه به این صورت مرسوم است که هر که حاجتی دارد، گوسفندی را جهت قربانی نمودن به این مکان آورده و در یکی از این غرفه ها بر روی زمین میخوابانند و عقیده بر این است که چنانچه حیوان بر روی زمین بماند و بر نخیزد آن گوسفند به عنوان نذر پذیرفته شده است.

به خاطر وجود آب گوارا و مهمانسراهایی که در محوطه این مزار و در باغ‌های سر سبز این روستا وجود دارد، مردمی که به این منطقه می‌آیند، به طور موقت در این منطقه سکنی گزیده و به زیارت و سیاحت می‌پردازند. جاده ارتباطی به آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (سلام الله علیها) از مرکز شهر به روستای کاهین، آسفالته است.

این بقعه متبرکه دارای امکاناتی همچون کشتارگاه و سرویس بهداشتی، پنج باب سوئیت دارای امکانات،۳۰ باب زائر سرا و تعدادی کانکس جهت اسکان زائرین است.

آستان مبارکه شهدای باقریه خلوتگاهی برای حاجتمندان

آستانه مبارکه شهدای باقریه در ابتدای ورودی شهر بیرجند و در جنب پایانه مسافربری قرار دارد که همه روزه پذیرای زوار است. این مکان مقدس مدفن ۷۲ امامزاده شریف است که به روایت علی ابن محمد یاسری مشهور به حسامی از اولاد و ذریه امام محمدباقر علیه السلام هستند.

 

 

 

«مزار شهدای باقریه» یا همان «مزار دره شیخان» مزار غریبی است که تاریخی بلند و داستانی شگفت دارد، منابع تاریخی می‌گوید؛ که سید حامدالله علوی بزرگ زاده‌ای از نوادگان امام محمد باقر(علیه السلام) با گروهی از افراد خاندان خود از مدینه به ری و از آن جا به خراسان می‌آیند، آنان در جریان قیامی خونین علیه خلیفه جبار عباسی به این سرزمین می‌رسند و با اهل و عیال در کوه‌ها و بیابان‌های منطقه پراکنده می‌شوند.

جمعی از این گروه در نبرد با سپاه خلیفه به شهادت می‌رسند و در جای جای کوه‌های باقران آرام می‌گیرند و این رشته کوه از همان زمان «باقران» نامیده می‌شود. مزار دره شیخان، مشهد و مدفن تعداد دیگری از این خاندان است.

دلربایی گنبد فیروزه ای سیدالحسین(ع) از عاشقان

بقعه متبرکه آقا سید الحسین علیه السلام ازتوابع بخش شوسف  و در ۱۰۵ کیلومتری شهرستان نهبندان قرار گرفته است، از جاده اصلی ۳۵ کیلومتر به سمت عربخانه و بر فراز کوهی در نزدیکی دهستان دهک واقع گردیده روستای همجوار آن را به همین نام می‌خوانند که اکثریت از ساداتند.

زیارتگاه متعلق به حضرت حسین بن علی بن عبدالله بن عبیدالله بن عباس بن امیرالمومنین(علیه السلام) و معروف به حضرت سیدالحسین می‌باشد که سالانه پذیرای زائران کثیری از تمام نقاط کشور می‌باشد. ضریح مطلا و بنای زیبای حریم این امامزاده بر اساس الگوی معماری اسلامی‌ در پانصد متر مربع ساخته و آیینه کاری و سنگ کاری شده است.

بقعه متبرکه شامل فضا و امکانات رفاهی، ۱۴سوئیت مجهز، ۳۸واحد زائرسرا مفروش با امکانات یخچال، تلویزیون و…، سرویس بهداشتی، کشتارگاه و فروشگاه برای زائران است.

آستان امامزاده شاه سلیمان علی(ع)

بقعه مبارکه شاه سلیمان‌ علی(علیه السلام) در شهرستان خوسف، دهستان قلعه زری، روستای شادان و در منطقه‌ای کوهستانی به نام رشته کوه شاه قرار دارد، این بقعه مبارک در تمام جهات ‌میان ارتفاعات محصور است و آب و هوای آن معتدل و از نظر مکانی و کوهنوردی و تفریحی موقعیت مناسبی دارد.

شاه سلیمان علی (علیه السلام) یکی از امامزادگان خراسان جنوبی است که تاکنون کرامات فراوانی از ایشان مشاهده شده، مزار ایشان علاوه بر اینکه یک مکان معنوی برای به آرامش رسیدن است، یک مکان گردشگری و توریستی نیز محسوب می شود.

شاه سلیمان علی (علیه السلام) از اولاد موسی بن جعفرعلیه السلام می باشند. در آرامگاه شاه سلیمان علی(علیه السلام) بقعه‌ای ساختند که شامل ایوان و رواقی است که بر میانه آن بر روی قبر مطهر ضریحی مطلا جانمایی گردیده، این بنا دارای سقف گنبدی کوتاه، شیشه‌کاری و گچکاری است.

امکانات رفاهی این آستان مبارکه شامل فروشگاه، نانوایی، حمام، آب، برق و دارای تعداد ۷۰ واحد زائرسرا و سرویس‌های بهداشتی و کشتارگاه است.

اجرای طرح آرامش بهاری در ۶۰ بقعه متبرکه خراسان جنوبی

حجت الاسلام پرویز بخشی، سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه در این استان ۹ ۶بقعه مبارکه تایید شده است، گفت: هرساله در نوروز و فصل تعطیلات مسافران و بسیاری از مردم و عاشقان ولایت و امامت به قصد زیارت از این اماکن متبرکه دیدن می کنند.

 

وی افزود: طرح آرامش بهاری از ۲۵اسفند ماه در ۶۰ بقعه متبرکه سطح استان آغاز و تا ۱۵فروردین ماه سال ۹۷ادامه دارد.

 

حجت الاسلام بخشی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۳۹ مکان رفاهی جهت استقرار زائرین و مجاورین در بقاع استان وجود دارد، ادامه داد: از مجموع مکان‌های رفاهی در بقاع استان تعداد ۵۴۳زائرسرا، ۷۸سوئیت و ۱۸کانکس است.

 

سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از حضور ۶۲ مبلغ بومی و ۸۴ مبلغ اعزامی در بقاع متبرکه خبر داد و گفت: مبلغین اعزامی در دو مرحله هفت روزه مستقر خواهند شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*