کلاهبرداری رایانه ای در استان ۲۵۰ درصد بیشتر شد

کلاهبرداری رایانه ای با ۲۵۰درصد افزایش نسبت به سال قبل در صدر جرائم سایبری قرار گرفت.رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال جاری در حوزه سایبری جرم اول خراسان جنوبی را برداشت های اینترنتی غیر مجاز تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: کلاهبرداری‌های رایانه‌ای، منتسب کرودن اعمال برخلاف واقعیت، مزاحمت‌های اینترنتی و انتشار فیلم خصوصی دیگران در رده‌های بعدی قرار دارند که نسبت به سال گذشته این پنج جرم افزایش داشته‌اند.
سرهنگ محمد پور افزود: در خراسان‌جنوبی کلاهبرداری رایانه‌ای ۲۵۴ درصد، برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد، مزاحمت اینترنتی ۴۴ درصد و انتشار فیلم خصوصی ۶۲ درصد افزایش داشته است.
به گفته وی از ۲۲ عنوان مجرمانه در بستر فضای مجازی ۲۶ درصد آن را برداشت‌های اینترنتی غیر مجاز و ۲۵ درصد را کلاهبرداری رایانه‌ای تشکیل می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در مجموع جرائم مالی ۵۱ درصد جرائم رخ داده در بستر فضای مجازی را در خراسان‌جنوبی تشکیل می دهد، گفت: بخشی از برداشت‌های اینترنتی غیر مجاز و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای به کسب و کارهای اینترنتی در فضای مجازی برمی‌گردد.
رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی با اشاره به ممنوعیت فروش دارو و مکمل‌های ورزشی در فضای اینترنت بیان کرد: همچنین افراد در بستر اینترنت تنها می‌توانند کالاهایی را به فروش برسانند که خرید و فروش آن در فضای حقیقی ممنوع نیست.
محمد پور ادامه داد: متأسفانه برخی از کالاهایی که در فضای مجازی به فروش می‌رسد کالای قاچاق هستند که پلیس فتا در صورت برخورد با چنین مواردی آن را به پلیس آگاهی ارجاع می‌دهد.
وی با اشاره به برخی کلاهبرداری‌ها در فضای اینترنت افزود: متأسفانه  سهل انگاری و رعایت نکردن نکات اصولی موجب می‌شود که مشکلاتی برای مردم در فضای مجازی رخ دهد.
رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و آگاهی‌سازی  نسبت به فضای مجازی گفت: نسبت به سال گذشته تعداد جلسات آگاه‌سازی پلیس فتا دو برابر و تعداد نفرات آموزش دیده در ۱۰ ماهه سال جاری ۹۷ درصد افزایش داشته است.
محمد پور با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با آگاه‌سازی در زمینه فضای مجازی نیز ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، یادآور شد: افزایش جرائم سایبری در خراسان جنوبی را باید در کنار افزایش کاربران اینترنتی تحلیل کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*