آخرین خبر :

نتیجه سبک زندگی نادرست؛ سکته مغزی در ایران هفت برابر میانگین جهان

دبیر دهمین کنگره سکته مغزی (استورک) از شیوع هفت برابری سکته مغزی در میان جوانان ایرانی در مقایسه با میانگین جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر شهرام اویس قرن گفت: ۹۰ درصد سکته های مغزی بر اثر ۱۰ عامل فشار خون بالا ، چربی بالا، دیابت، استعمال دخانیات و الکل، وزن زیاد، بی تحرکی، بیماری قلبی، استرس و رژیم غذایی نادرست ایجاد می شود.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: هنگام بروز سکته مغزی در هر دقیقه دو میلیون سلول عصبی معادل ۱۲ کیلومتر راه عصبی در مغز از بین می رود.
وی گفت: تاکنون در صورت رسیدن بیمار کمتر از چهار ساعت به مراکز درمانی از دارویی به منظور حل کردن لخته خونی استفاده می شود که تنها قادر به از بین بردن لخته های کوچک است و در مورد لخته های بزرگ اثر بخش نیست.
اویس قرن افزود: از سال ۲۰۱۵ تاکنون روشی با استفاده از رسیدن به رگ های بسته به مغز از طریق عروق دست یا پا ابداع شده است که لخته خون برداشته می شود.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: در یک سوم تا نیمی از بیمارانی که با این روش جدید که همراه با استفاده از دارو است انجام می شود بهبودی قابل ملاحظه ای مشاهده می شود.
وی اضافه کرد:​ در روش دارویی یک پانزدهم بیماران در صورت رسیدن به موقع دارو درمان کامل می شدند.
دبیر دهمین کنگره سکته مغزی (استورک) گفت: در این کنگره تلاش برای گسترش استفاده از داروهای حل کننده لخته خونی و همچنین استفاده از روش برداشتن لخته در بیماران دارای شرایط مناسب پیشنهاد می شود.
اویس قرن افزود : فقط ۲۰ درصد از بیماران سکته مغزی شرایط لازم برای برداشتن لخته خون را دارند و ۸۰ درصد فقط با دارو درمان خواهند شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*