مجوز قُرق اختصاصی برای خراسان جنوبی شکار در سه منطقه استان آزاد شد

مجوز ۳ منطقه قرق اختصاصی و واگذاری آن به بخش خصوصی دریافت شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اعلام این خبر گفت: در تمام کشور ۵ مجوز در سه استان سمنان، کرمان و یزد صادر شده است اما با ظرفیت بالای خراسان جنوبی تاکنون مجوز ۳ منطقه قرق اختصاصی شکار تصویب شده است و در آینده یک یا دو مورد دیگر هم به آن اضافه خواهد شد. «پرویز آرامنش» با اشاره به اینکه قرق های اختصاصی علاوه بر درآمدزایی حفظ گونه ها را هم به دنبال دارد، افزود: برای این مناطق می توان مجوز شکار آهو، قوچ و میش صادر کرد و با توجه به درآمد زایی بالایی که برای استان دارد می تواند در جذب سرمایه گذار و توریست طبیعت گرد موثر باشد به علاوه شکار در این مناطق با نظارت ما انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه بزرگترین منطقه حفاظت شده کشور در خراسان جنوبی وجود دارد، تصریح کرد: ما در این منطقه ۴ یا ۵ پوزپلنگ داریم که به چشم دیده شده اند.
اصلاح دو منطقه حفاظت محیط زیست برای تسهیل سرمایه گذاری
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست کشور کمک های خوبی به ما کرده است، گفت: ما تنها استانی هستیم که اعتباراتمان را نقدی دریافت کرده ایم و تاکنون حدود ۱۵ میلیون تومان برای خرید دوربین در مناطق مستعد خریداری و نصب شده است. «آرامنش» با تاکید براینکه یکی از مهمترین اولویت های ما به عنوان دستگاه نظارتی جذب سرمایه گذار در استان است، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات معدنکاران در منطقه نایبند و خوسف بود که اصلاح نقشه این منطقه سال آینده در شورای عالی حفاظت از محیط زیست کشور مطرح خواهد شد اما منطقه شاسکوه و درمیان (دو منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی) به علت وسعت و گستردگی این منطقه حفاظت شد که طی مکاتبات و رایزنی های انجام شده این اراضی در نقشه اصلاح و کوچک تر شده است تا سرمایه گذار حوزه های صنعت، معدن و گردشگری بتواند بیشتر استفاده کند. وی با بیان اینکه خوسف هم در نقشه اصلاح است ولی هنوز مجوز آن داده نشده است، بیان کرد: محیط زیست رابطه مستقیم با صنعت و معدن دارد و برای تسهیل در روند کار و صدور مجوز به واحدهای شهرستانی اختیاراتی دادیم که سرمایه گذار و ارباب رجوع دچار مشکل نشود و از سوی دیگر طی نامه ای به کلیه دستگاه های اجرایی به ویژه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی لیست استعلاماتی که باید ارائه دهیم ابلاغ کردیم تا کسی معطل نشود ولی درگذشته حتی برای تأسیس بارگاه زرشک هم از محیط زیست استعلام می گرفتند که نیازی نبود. به گفتۀ وی اکنون مجوز برای معدنکاران ۵۰ روزه صادر می شود.
مدیریت پسماند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به مدیریت پسماند در خراسان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند یکی از اولویت ها در استان است اما مسئولان شورای شهر و شهرداری بیرجند می گویند که تشکیل ایجاد سازمان با توجه به تولید کم زباله خانگی صرفه اقتصادی ندارد. «آرامنش» با بیان اینکه محل دفن زباله بیرجند ایده آل نیست، تصریح کرد: سازمان محیط زیست فقط ناظر بر اجرای محل دفن زباله است و وظیفه ای برای مشخص کردن محل دفن زباله ندارد. وی بیان کرد: تولید زباله های خطرپذیر (زباله های پزشکی) در استان کم است اما باید نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی زباله های خود را مدیریت کنند که البته تاکنون هم همکاری خوبی با محیط زیست داشته اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*