لبخند نصفه نیمه به نمایشگاه بهاره

نمایشگاه بهاره بیرجند امسال با تفاوت هایی نسبت به سال های گذشته بر پا شد. عرضه کالاهای تولید استان در این نمایشگاه قابل توجه و مورد استقبال بود و مردم و غرفه داران رضایت نسبی داشتند اما انتقادهایی هم مطرح می شد. برخی مردم از نبود کیفیت اجناس ارزان می گفتند و برخی فروشندگان گلایه هایی چون تمایل نداشتن مردم برای خرید و توجه بیشتر مسئولان به غرفه های غیربومی را مطرح می کردند.
مردم و نمایشگاه
«سلطانی» از همشهریانی که با خانواده خود به نمایشگاه آمده بود از قیمت ها راضی است. می گوید: قیمت ها خوب است به ویژه در زمینه پوشاک راضی بودم. «شاه مرادی» عنوان کرد: قیمت ها به نسبت داخل شهر پایین تر است ولی خوب به همان مقدار هم کیفیت پایین تر می آید چون مسلما قیمت با کیفیت رابطه مستقیم دارد و چون قدرت خرید مردم پایین آمده و برای مردم وجود این نمایشگاه خوب بوده است. «عباسی» یکی دیگر از هم استانی ها معتقد ست که امسال خیلی بهتر از سال قبل شده و نکته مثبت آن در وجود برندهای خراسان جنوبی در نمایشگاه بود که با تابلوهایی مشخص شده بودند و از اینکه جوانان خود استان این کارها را انجام می دادند و به خود کفایی رسیده ایم خوشحال شدم و خرید هم کردم. «پورغلامی» نیز درباره شلوغی مکان نمایشگاه و کوچک بودن آن نظر داد و بیان کرد: بهتر است هر چه زودتر محل برگزاری به نمایشگاه دائمی که در حال ساخت است منتقل شود چون با وجود بیمارستان که روبه روی نمایشگاه است برای بیماران هم این سروصداها خوب نیست و همراهان بیمار هم دیگر جایی برای پارک ندارند.
تولیدکننده و فروشنده ناراضی
«زارع» یکی از تولیدکنندگان داخلی در بخش جوراب هم عنوان کرد: استقبال مردم خوب بوده است ولی مسئولان به جای اینکه به تولیدکننده داخلی بها دهند به فروشنده های استان های دیگر بیشتر توجه داشته اند و غرفه های بهتر را به آنها داده اند. یکی دیگر از فروشنده های استان هم گفت که فروش اصلا خوب نیست چون از استان های دیگری مانند مشهد آمده اند و با قیمت خیلی پایین محصولات خود را می فروشند و آن وقت من تولیدکننده ای که از بهترین پارچه و دوخت استفاده کرده ام و باید کمی سود کنم ممکن نیست و برای مردم هم قیمت مهمتر از کیفیت است.
«محمدی» از دیگر فروشندگان استان هم انتقاد کرد که قیمت اجاره غرفه را هم نتوانسته درآورد و مردم فقط سوال می پرسند و چیزی نمی خرند چون ممکن است در جای دیگری ارزانتر بفروشند و قیمت ها اصلا یکسان نیست. «ندامت» از دیگر تولیدکنندگان استان هم از فروش راضی است. او بیان کرد که خوشبختانه مردم وقتی متوجه می شوند تولید خود استان است بیشتر ترغیب می شوند و می خرند. در بخش خواروبار و آجیل هم فروشنده ها و مردم راضی بودند و هیچ کدام مشکل خاصی نداشتند و بیشترین خرید مردم مربوط به این بخش می شد.
۹۰ درصد غرفه ها داخل استانی هستند
برای پاسخ مشکلات با رئیس اتاق اصناف استان گفتگو کردیم . «یزدان شناس»گفت : هرساله این اعتراضات وجود دارد و اکنون برخی از اصناف می خواهند که زمان برگزاری نمایشگاه تمدید شود، برخی دیگر می گویند زودتر تعطیل شود و ما هم در همان تاریخ معین شده تعطیل می کنیم. او با اشاره به اینکه نمایشگاه در تنظیم بازار و ایجاد رقابت و کاهش قیمت ها نقش به سزایی دارد، عنوان کرد: با تعطیلی نمایشگاه در این زمان بازاریان داخل شهر هم تنفسی دارند و می توانند با ایجاد رقابت فروش خوبی داشته باشند. او با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از غرفه های نمایشگاه در اختیار خود مردم استان است، تأکید کرد: ما در راستای حمایت از تولید داخلی این کار را انجام داده ایم و فروش خوبی هم داشته اند.
نمایشگاه راهی برای تنظیم قیمت بازار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم درباره نمایشگاه بهاره عنوان کرد: عضو حوزه تنظیم بازار هستیم و همواره در تمام نمایشگاه های بهاره، پاییزه و رمضان طرح نظارتی خود را بر روی مواد غذایی داشته ایم. «ولی پور» ادامه داد: نظارت ما در بخش توزیع محصولات کشاورزی و دامی و کالاهای اساسی است تا با قیمت مشخص شده به فروش برسد. وی با بیان اینکه گوشت مرغ، گوشت قرمز و برنج با قیمت پایین تر از بازار در اینجا به فروش می رسد، خاطر نشان کرد: اگر مردم در قیمت این اقلام به ویژه مرغ با داخل شهر تفاوت خاصی نمی بینند چون ما نگذاشته ایم که در مغازه های سطح شهر قیمت مرغ منجمد را بیشتر به فروش برسانند.
برگزاری نمایشگاه های متنوع در طول سال
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم با بیان اینکه نمایشگاه محل عرضه متمرکز است، گفت: برپایی نمایشگاه ها برای رفع نیازهای مردم با درآمد متوسط و پایین مفید است چرا که اجناس با  قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد از بازار ارزانتر ارائه می شود. «شهرکی» تأکید کرد: با راه اندازی نمایشگاه دائمی در مکان اصلی خود، مشکل فضای کم هم حل می شود و امیدواریم تا سال آینده به بهره برداری برسد.
ثبت ۴ تخلف در نمایشگاه
رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان اینکه تمام قیمت گذاری محصولات زیر نظر چندین مسئول و انجمن حقوق مصرف کنندگان تعیین شده است، عنوان کرد: بعد از تأیید آنها و نظر کارشناسی شده محصولات قیمت گذاری شده است. «تهوری» خاطر نشان کرد: ناظران تعزیرات حکومتی، بهداشت، بازرسی اتاق اصناف و نماینده بازرسی صنعت و معدن در نمایشگاه حضور دائم دارند. وی خبر داد که تاکنون ۴ تخلف واحدهای صنفی مستقر در غرفه ها ثبت شده است که به دلیل درج نکردن قیمت ها بر روی کالا بود و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شدند. به گفتۀ وی تخلفات نمایشگاه نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته و استقبال مردم هم خیلی خوب بوده است.
نگاه ساختاری، محتوایی و مردمی به نمایشگاه
مدیرکل دفتر هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در بازدیدی که از نمایشگاه داشت، گفت: نمایشگاه در چند بخش ساختاری، محتوایی و مردمی قابل بررسی است. «موهبتی» تصریح کرد: از نظر ساختاری که فضا مناسب نیست و باید در سال آینده به مکان اصلی خود بروند و چه خوب می شد که مسئولان نمایشگاه که بخش خصوصی است مکان اصلی را هر چه سریعتر راه اندازی می کردند. او درباره بخش محتوایی هم عنوان کرد: از این نظر ضعیف بودیم چون بیشتر غرفه ها استانی بود و اگر غرفه های بیشتری از دیگر استان ها وجود داشت  بازار رقابتی هم بیشتر می شد. وی در زمینه نگاه مردمی هم گفت : مردم استقبال خوبی داشتند و باید اجناس با کیفیت تری به فروش برسد تا این استقبال هم بیشتر از قبل شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*