آخرین خبر :

فرماندار سابق بیرجند عنوان کرد: وقت کشی در نجات کاج ها

پاسکاری مسئولیت خشک شدن درختان کاج و طرح بهانه های مختلف در زمینه حفظ این سرمایه مردمی فرصت سوزی است.
فرماندار سابق بیرجند در گفتگو با امروز خراسان جنوبی می گوید: در خصوص قرارداد منعقده میان ارتش و مسکن و شهرسازی وقت، مبنی بر تغییر مکان پادگان ۰۴ بیرجند و انتقال آن به محل جدید در خارج از شهر، سوالات و ابهاماتی وجود دارد که حتما باید ادارات دولتی ذیربط و نهادهای حاکمیتی در استان و البته ارتش در این باره توضیحات شفافی ارائه داده و به مردم و افکار عمومی پاسخگو باشند.
محمدعلی قاسم زاده نداف تصریح کرد: بخش اصلی پادگان ۰۴ در داخل شهر بیرجند بی شک جزو پلاک های اصلی این شهر و متعلق به مردم است و هر شخص یا مرجعی که در حفظ این اراضی قصور و کوتاهی نکند، مسئول است اینکه این و آن را مقصر بداند، آن مرجع اجازه ورود ندهد و تحویل اسناد را بهانه کند، این یکی به دیگری حواله دهد و آن یکی توپ را به میدان دیگری بیندازد، موضوع را به هم پاس دهند و فرصت را بکشند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
سرمایه ای متعلق به مردم
بهانه های موجود، دلیل موجهی برای قطع یا خشک کردن درختان به عنوان سرمایه ملی و مردمی نیست در کل می توان گفت در این موضوع یک سرقت ملی در حال رخ دادن است زیرا این سرمایه ها باید حفظ شود و با تغییر کاربری و یا به هر شکل دیگری و از کانال هر مرجع یا دستگاه و مقامی در خدمت شهر و مردم آن قرار گیرد.
وی اضافه می کند: این اراضی به عنوان اراضی شهر در گذشته و بنابر نیاز به ارتش واگذار شده اما دیگر قرار نیست متعلق به ارتش باشد و پادگان از این اراضی منتقل شده و در حال حاضر جزو ثروت های ملی محسوب می شود و منافع آن باید به مردم برسد. مشابه این موضوع در شهرهای تهران و مشهد و برخی شهرهای دیگر اتفاق افتاده و پس از انتقال پادگان ها به خارج از شهرها، اراضی با تغییر کاربری به مراکز عمومی، پارک، باغ شهر، فضای سبز و … تبدیل شده است.
ضرورت تغییر کاربری به نفع شهروندان
قاسم زاده نداف همچنین می گوید: اراضی پادگان ۰۴ بیرجند نیز می تواند با تغیر کاربری به اماکن و فضاهای عام المنفعه و عمومی ، پارک و فضای سبز تبدیل شود. یا به وضعیت مسکونی و تجاری تغییر کاربری یابد و عواید آن برای ساماندهی و احیای بافت فرسوده که از نیازهای شهر است، هزینه شود. اعضای شورای شهر بیرجند هم می توانند روی این مباحث فکر کنند تا بهترین بهره برداری از اراضی پادگان به نفع شهر و شهروندان صورت گیرد.
مقامات عالی استان ورود کنند
فرماندار سابق بیرجند، می افزاید: من به عنوان یک شهروند بومی منطقه و کسی که مسئولیتی در بیرجند داشته است، از مقامات عالی استان به ویژه نماینده ولی فقیه، استاندار و اعضای شورای شهر خواهشمندم که به بحث اراضی پادگان ورود پیدا کنند تا این سرمایه مهم شهر و شهروندان، میان دو دستگاه ذیربط مورد غفلت قرار نگیرد. به هر حال این بحث سالهاست معطل مانده و حالا هم با بحث خشک شدن و قطع اشجاری که سالهاست به عنوان نگینی سبز در مرکز شهر بیرجند خودنمایی می کنند، روبرو هستیم که باید هرچه سریعتر تدبیری برای این مسایل اندیشیده شود.
پس از گذشت ۱۲ سال از انعقاد قرارداد میان ارتش و مسکن و شهرسازی وقت با هدف انتقال پادگان ۰۴ از داخل شهر بیرجند، هنوز هم تبعات این قرارداد ناتمام، ادامه دارد. هدف اصلی این قرار داد که انتقال پادگان از داخل شهر بوده، محقق نشده و بخشی از اراضی پادگان کماکان در ید بخش نظامی است البته تا این جای بحث، شاید چندان عجیب و غیر طبیعی نباشد اما خشک شدن و قطع شدن درختان چند ده ساله پادگان که حاصل دسترنج گذشتگان و باعث سرسبزی، طراوت، پاکیزگی هوا و کاهش آلاینده هاست، آنهم به دلایلی که حالا دیگر بر کسی پوشیده نیست، قابل تأمل است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*