عبادی: پروژه انتقال آب به استان گران تمام خواهد شد کشاورزی سهمی از انتقال آب ندارد

پروژه انتقال آب برای کشاورزی مقرون به صرفه نیست.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی درباره پروژه انتقال آب به خراسان جنوبی گفت : این پروژه برای انتقال آب مربوط به سه استان کشور از دریای عمان تعریف شده که البته چیزی در مورد عملیات اجرایی آن مشاهده نشده و در مجموع در بحث انتقال آب توقع از وزارت نیرو و دولت بیشتر از این است.
حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی تأکید کرد: آب منتقل شده به استان جای آب کشاورزی را نمی‌گیرد و از آب موجود در استان باید به نحو احسن استفاده کنیم.با توجه به اینکه آب منتقل شده به استان گران تمام خواهد شد برای صنعت، معدن و مصارف خانگی مناسب خواهد بود و برای کشاورزی مقرون به صرفه نیست.
وی گفت: مردم استان باید بدانند آب انتقالی به استان گران قیمت بوده و نمی‌تواند جای آب کشاورزی را بگیرد.
او با اشاره به اینکه خشکسالی، کم آبی و بی آبی در روستاها منجر به مهاجرت می‌شود، ادامه داد: روستائیان بر اثر چندین سال بی آبی در نهایت منجر به جلای وطن و مهاجرت به شهرهای بزرگتر می‌شوند. باید برای مقابله با کم آبی کارهایی انجام شود که یکی از آنها استفاده بهینه از آبهای موجود و مدیریت آب است و لازم است روستاییان و کشاورزان توجیه و از منابع آب موجود به بهترین نحو استفاده کنند.به گفته او مشاغل جایگزین کشاورزی مانند؛ صنایع دستی که مصرف آب زیاد ندارند به رونق اقتصاد روستاها کمک خواهد کرد. در کنار آن نیز می توان با راه اندازی دامپروری هایی که بازدهی بالا دارند مانند؛ دامپروری صنعتی یا نیمه صنعتی نیز به رونق اقتصاد خانواده‌های روستایی کمک کرد. مهار آب های روان نیز یکی دیگر از روش ها است که می‌توان در جذب آب و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی کمک کند.
به گزارش ایسنا، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: مجوز برداشت ۱۰۰ میلیون دلار برای آب‌رسانی به روستاها و آبخیزداری از صندوق توسعه صادر و در بودجه لحاظ شده که کار مهمی بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*