شرح فرایند شناسایی زندانیان غیر عمد در گفتگو با مدیر کل زندان ها ی استان ۱۴۲ زندانی جرائم غیرعمد خیران را می خوانند

۱۴۲ زندانی جرائم غیر عمد در زندان های استان به سر می برند و برای آزادی چشم انتظار خیران هستند.
به گفته مدیر کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان در حال حاضر ۱۴۲ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی وجود داردکه مبلغ بدهی این تعداد زندانی قریب به ۱۴ میلیارد تومان می باشد که نیازمند کمک های خیران هستیم.
هاشمی افزود: باهمت نیک اندیشان و نیکوکاران استان و ستاد دیه کشور و تلاش مددکاران زندان‌ها در سال ۹۵ تعداد ۱۱۵ زندانی جرائم غیر عمد در استان آزاد شدند که کل مبلغ بدهی این مددجویان ۸ میلیارد تومان بوده که بخشی از طرف رضایت شاکی ، بخشی به وسیله ستاد دیه کشور و بخشی توسط خیرین، بخشی نیز در قالب تسهیلات و بخشی تحت عنوان اعسار توسط دادگستری انجام شده است.
آزادی ۹۵ زندانی غیر عمد
او عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۹۵ نفر زندانی غیرعمد آزاد شدند که مبلغ بدهی این افراد بیش از ۸ میلیارد تومان بوده است.
مدیر کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان خراسان جنوبی گفت: این ستاد در خراسان جنوبی پس از تشکیل استان در سال ۸۳ راه اندازی شده که تاکنون توانسته اقدامات خوبی انجام دهد.
هاشمی اظهار کرد: ستاد دیه در سال ۹۵ از ساختار هیئت مدیره به هیئت امنا تغییر کرد و در استان شامل ۷ عضو می باشد، ۳ عضو ثابت رئیس کل دادگستری، مدیرکل زندان ها و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و ۴ نفر غیر ثابت از معتمدین استان در هیئت امنای ستاد دیه حضور دارند که بدون هیچ گونه چشم داشتی هفته ای یک یا دو نوبت جلسات را برگزار و به پرونده های جرائم غیر عمد استان که نیازمند حمایت هستند رسیدگی می کنند.
مدیر کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان با اشاره به فرآینده شناسایی زندانی های غیر عمد نیازمند گفت: زندانی یک فرم مخصوص را در داخل زندان تکمیل می کند و به همراه مدارک فردی به ستاد دیه ارسال می شود که پس از آن تحقیقات میدانی، محلی و فردی با رعایت تمام موازین و قوانین صورت می گیرد که درصورت تشخیص هیئت امنا پرونده در نوبت پرداخت دیه قرار خواهد گرفت.
به گفته وی آزادی زندانیان غیر عمد از طریق کمک های خیرین، اخذ رضایت طرفین ، معرفی به بانک های طرف قرارداد در قالب تسهیلات و از طریق صندوق خسارت بدنی انجام می شود.
وی از برگزاری جشن گلریزان در شهرستان بشرویه در روز ۱۴ اسفند خبر داد و گفت: این مراسم با همکاری امام جمعه، فرماندار، دادگستری و نماینده مردم بشرویه و با حضور مهمانان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.به گفته هاشمی در شهرستان بشرویه ۲۳ زندانی غیر عمد در زندان به سر می برند.وی با بیان اینکه صدها زندانی جرائم غیرعمد نگران چگونه زیستن همسر و کودکانشان هستند، عنوان کرد: کمک خیرین و گذشت شاکیان در جرائم غیرعمد باعث پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی برای صدها خانواده زندانی، مددجو و جامعه می شود.
مدیر کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان بیان کرد: خیرین می توانند با استفاده از شماره حساب های ۰۱۰۶۳۴۱۹۷۵۰۰۶ نزد بانک ملی و ۰۱۰۶۲۹۴۶۵۲۰۰۸ نزد بانک صادرات کمک های خود را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد واریز کنند.
هاشمی در ادامه نیم نگاهی به عملکرد فرهنگی اجتماعی سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان کرد و افزود: مهمترین و اصلی ترین برنامه های فرهنگی اقامه نماز جماعت است که در سه وعده با حضور ۲۵ نفر روحانی امام جماعت در زندان های استان برگزار می شود و در این خصوص در ۵ سال گذشته اداره کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان به عنوان دستگاه برتر معرفی شده است
مدیر کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان با بیان اینکه طرح یکسان سازی مشوق های قرآنی با حفظ هر ۳ صفحه یک روز و هر جزء ۱۴روز مرخصی برای زندانیان و هم برای خانواده زندانیان اجرا می شود، عنوان کرد: تا کنون ۵۵۰ نفر از زندانیان حافظ ۱ تا ۳۰ جزء قرآن در زندان های استان شدند.
وی با بیان اینکه موضوع سواد آوزی و آموزش زندانیان نیز به جدیت دنبال می شود، اظهار کرد: زندانیان در دوره های سواد آموزی، انتقال، تحکیم در مراکز یادگیری و یاد دهی زندان ها شرکت می کنند و هم اکنون زندانی سواد آموز تا زندانی دانشجو در زندان های استان تحصیل کرده اند.
مدیر کل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان با بیان اینکه ۹۸ درصد هزینه سازمان زندان های استان در بخش وظیفه صرف می شود، افزود: در زندانبانی وظیفه اصلی ما اجرای حکم حبس و نگهداری مجرم می باشد ولیکن به مسائل تربیتی زندانیان توجه ویژه ای می شود. اولویت های ما در سازمان زندان ها شامل ۱۰ اولویت است که مهمترین آن کاهش هدفمند جمعیت کیفری است .
هاشمی با تأکید بر رسالت اصلاحی و تربیتی سازمان زندان ها گفت: برگزاری کلاس های مشاوره ای در زمینه کاهش اعتیاد، کاهش طلاق و کاهش فساد اخلاقی می تواند نقش مهمی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در بین خانواده زندانیان داشته باشد.
وی ادامه داد: در این راستا سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان توسط سازمان زندان های استان هزینه شده در صورتی که اعتبار ابلاغی ما ۱۱۲ میلیون تومان بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*