آخرین خبر :

سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خبر داد: «آرامش بهاری» و برنامه تحویل سال در ۶۰ بقعه متبرکه استان اجازه خدشه دار شدن اعتقادات پاک مردم متدین استان را نمی دهیم

سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از اجرای طرح آرامش بهاری و برنامه تحویل سال نو در ۶۰ بقعه متبرکه استان خراسان جنوبی خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین پرویز بخشی پور در نشست خبری پایان سال خود گفت: طرح الگویی آرامش بهاری هر ساله در تعطیلات نوروزی توسط اوقاف و امور خیریه در سطح بقاع متبرکه برگزار و با توجه به حضور قابل توجه مردم در این ایام در بقاع متبرکه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و براساس دستورنماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برنامه های فرهنگی برای استفاده عموم زائران و مجاوران پیش بینی می گردد.
حضور بیش از ۸۵۷ هزار زائر در بقاع متبرکه استان در طول اجرای طرح آرامش بهاری سال گذشته
به گفته وی در سال گذشته طرح آرامش بهاری در ۴۴ بقعه متبرکه و مراسم لحظه تحویل سال در ۴۰ بقعه متبرکه برگزار شد که در طول اجرای طرح ۷۹۷ هزار و ۲۹۰ نفر و در لحظه تحویل سال ۶۰ هزار و ۱۲۰ نفر زائر در بقاع متبرکه از این ویژه برنامه های فرهنگی استفاده کردند. ضمن اینکه سال قبل ۳۲ مبلغ و روحانی بومی و ۳۸ مبلغ اعزامی برای اجرای طرح آرامش بهاری به کار گرفته شدند و ۳۶ خیمه معرفت در بقاع متبرکه برپا شد و ۲۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات فرهنگی ، آموزشی و مشاوره ای خیمه های معرفت بهره مند گردیدند.
آماده باش پرسنل اوقاف در ایام تعطیلات نوروزی
وی افزود: امسال طرح آرامش بهاری در مراسم لحظه تحویل سال در ۶۰ بقعه متبرکه در سطح استان اجرا می شود و طبق روال هر ساله از ۲۵/۱۲/۹۵ تا ۱۵/۱/۹۷ کلیه نیروهای ما در آماده باش به سر می برند و از ۲۵ اسفندماه غبارروبی ها و نظافت، شستشوی فرش ها، زیباسازی زائرسراها و سایر اقدامات مورد نیاز آغاز شده و البته کارهای عمرانی را در این ایام تعطیل می کنیم. حجت الاسلام والمسلمین بخشی پور با بیان اینکه برای اجرای طرح آرامش بهاری بقاع متبرکه تعیین شده برای این طرح را به چهار گروه تقسیم کرده ایم، گفت: براین اساس ۲ بقعه متبرکه بی بی زینب خاتون شهرستان سربیشه و امامزادگان شهرستان فردوس به عنوان بقاع ویژه در نظر گرفته شده که ۶ مبلغ اعزامی و ۴ مبلغ بومی در طول اجرای طرح آرامش بهاری در این ۲ بقعه فعالیت می کنند. ضمن اینکه در ۱۳ بقعه سطح یک تعداد ۲۶ مبلغ اعزامی و در ۲۰ بقعه سطح ۲ تعداد ۲۰ مبلغ اعزامی به کار گرفته می شوند و در ۲۵ بقعه سطح ۳ نیز مبلغین بومی فعالیت خواهند داشت.
به کارگیری ۸۴ مبلغ اعزامی و ۶۲ مبلغ بومی در طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه
وی با اشاره به اینکه در مجموع ۸۴ نفر مبلغ اعزامی از قم طی ۲ مرحله و هر مرحله به مدت ۷ روز در طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه استان حضور خواهند داشت، اظهار کرد: در طول اجرای این طرح ۶۲ نفر مبلغ بومی نیز فعالیت دارند و در این مدت برنامه هایی چون برپایی نماز جماعت در ۲ نوبت، اجتماع منتظران، دعای کمیل شب های جمعه، دعای ندبه صبح جمعه، برپایی خیمه های معرفت و … را خواهیم داشت.
وی افزود: در هر خیمه معرفت، چندین غرفه از جمله غرفه های مشاور در بخش های خانواده و تحصیل و وقف، پاسخگویی به مسایل شرعی ، کودک و نوجوان، قرائت و روخوانی قرآن کریم و… فعال می باشد و به زائران خدمات ارائه می دهد و این غرفه ها به نسبت تعداد زائران و مراجعان می تواند توسعه یابد. ضمن اینکه سعی داریم غرفه ها را به صورت مکان های دائمی ایجاد نماییم و در طول سال و در سال های آینده مورد استفاده قرار دهیم.
۶۳۹ استراحتگاه زائر در بقاع متبرکه استان
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از تهیه ۸۶ هزار قلم جوائز و هدایا برای اجرای مسابقات فرهنگی به ویژه برای تشویق کودکان و نوجوانان در قالب طرح آرامش بهاری خبر داد و با اشاره به اینکه آمار تعداد زائران بقاع متبرکه را هر دو روز اعلام خواهیم کرد، افزود: سطح بندی بقاع متبرکه براساس خدماتی که در آنها ارائه می شود و تعداد زائران و مراجعین و امکانات مستقر صورت می گیرد. وی همچنین گفت: در سطح بقاع متبرکه استان تعداد ۵۴۳ باب زائرسرا، ۷۸ سوئیت و ۱۸ کانکس و در مجموع ۶۳۹ مکان برای اسکان شبانه زائران داریم و در راستای طرح ایجاد و مرمت سرویس های بهداشتی نیز ۹۵۷ سرویس بهداشتی، ایجاد و مرمت گردیده و ۳۳ باب آشپزخانه احداث شده است.
صرف سالیانه یک میلیارد ریال برای تأمین آب مورد نیاز بقاع متبرکه استان
حجت الاسلام والمسلمین بخشی پور با بیان اینکه در هر بقعه باید یک نیروی مبلغ برای مباحث فرهنگی، اطلاع رسانی و پاسخگوی به مردم داشته باشیم، اظهار کرد: متأسفانه در حوزه اطلاع رسانی و پاسخگویی به سئوالات مردم خوب عمل نکرده ایم. مردم باید بدانند که کمک ها و نذوراتشان در راستای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به زائران بقاع متبرکه هزینه می شود و با توجه به سامانه ای که داریم یک ریال از یک بقعه به بقعه دیگر قابل انتقال نیست. به عنوان مثال هر ساله یک میلیارد ریال صرف خرید آب و آبرسانی به بقاع متبرکه استان می شود و ما باید تلاش کنیم تا این اطلاعات از طریق رسانه ها در اختیار مردم قرار گیرد و اقدامات صورت گرفته برای آنان تبیین و تشریح شود.
اجازه خدشه دار شدن اعتقادات پاک مردم متدین استان را نمی دهیم
وی افزود: من نیروی بومی استان و منطقه هستم و با توجه به شناخت کاملی که دارم تلاش کرده ایم تا مکان هایی را که بقعه بودن آن مسجل نشده به عنوان بقعه متبرکه نپذیریم و لذا با آنکه تا سال قبل آمار بقاع استان ۱۰۰ بقعه بود در سال جاری این تعداد را به ۹۶ بقعه کاهش دادیم و کار بررسی دقیق این بقعه ها را نیز در دستور کار داریم و اجازه نمی دهیم اعتقادات پاک مردم متدین استان خدشه دار شود.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه امسال ۱۲۳ وقف جدید در استان داشتیم که نیات واقفین آن بیشتر در موضوعات اجتماعی، مذهبی و قرآن کریم است، گفت: پیگیر هستیم تا با مشاوره دادن به خیرین و واقفین، موقوفات را به سمت نیازهای اصلی ، اساسی و اولویت دار نظیر علم و فناوری، مباحث قرآنی، درمان نیازمندان و … هدایت کنیم.
اولویت ساخت و سازها در بقاع متبرکه استان در سال ۹۷، احداث تربت خانه و شبستان
حجت الاسلام و المسلمین بخشی پور با ذکر اینکه ۹۵ درصد موقوفات استان کاملا بر مبنای اقتصادی است، افزود: از جمله وقف های بزرگی که اخیرا به ثبت رسیده، وقف ۶ دانگ یک قنات به همراه ۲۰۰ هکتار زمین زراعی است که البته خشک شده و در شهرستان زیرکوه و محدوده مرز افغانستان می باشد و با نیت تعمیر و مرمت ساختمان کتابخانه، تأمین کتاب مورد نیاز کتابخانه و استخدام خادم برای کتابخانه به ثبت رسیده است.
وی در پایان تصریح کرد: احداث تربت خانه و شبستان بقاع متبرکه در اولویت امور ساخت وسازهای اوقاف استان در سال ۹۷ است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*