آخرین خبر :

ساعت ها تمرین در زیرزمینی بدون تهویه شمشیر بازان در غبار

شمشیر بازی خراسان جنوبی در این سال ها خوش درخشیده است ولی شمشیربازان استان با کمبود تجهیزات مواجه اند و در وضعیت نامناسبی تمرین می کنند. آن ها خانه شمشیر بازی هم ندارند . برای اینکه بتوانند پیست شمشیربازی از فدراسیون دریافت کنند ابتدا باید سالن مخصوص این رشته را راه اندازی کنند.
شمشیربازی یکی از پنج رشته ورزشی ثابت در رقابت های المپیک ‌است و خراسان جنوبی استعداد ارتقا در این رشته را دارد به همین دلیل است که رئیس هیئت شمشیربازی استان حمایت طلب می کند.
تمرین در زیرزمین
«قلاسی مود» با بیان اینکه سالن مخصوص این ورزش را در اختیار ندارند، گفت: اداره کل ورزش و جوانان در کل از نظر مالی حمایت کرده اند ولی مشکل اصلی ما سالن است. او افزود: در گذشته قول داده بودند که سالنی را در اختیار ما قرار دهند ولی تاکنون محقق نشده است. وی تصریح کرد: اکنون ورزشکاران ما در سالنی که زیرزمین و استیجاری است تمرین می کنند که وضع خیلی نامناسب است. به گفتۀ او در زمان تمرین بچه ها فضا پر از خاک می شود و تهویه مناسبی ندارد.
قول دادند و عمل نشد
این مقام مسئول عنوان کرد: ما بارها درخواست کرده ایم و آنها هم گفتند به مدت یکسال جایی را اجاره کنید بعد سالن در اختیار شما قرار می دهیم. ۲ ماه پیش هم این قول را دادند ولی تاکنون که عملیاتی نشده است. او با بیان اینکه در استان تنها یک پیست شمشیربازی وجود دارد، گفت: در حدود ۳ سال پیش که مسئول این هیئت شدم از رئیس فدراسیون قول یک پیست دیگر را هم گرفتم ولی دادن پیست منوط به داشتن خانه شمشیربازی در استان شد و برای اینکه بتوانیم خانه شمشیربازی راه اندازی کنیم باید سالن اختصاصی در اختیار ما قرار گیرد. وی تأکید کرد که قیمت هر پیست شمشیربازی حدود ۵۰ میلیون تومان می باشد و مسلما خود هیئت و اداره کل نمی تواند آن را تأمین کند در حالیکه فدراسیون قول داده رایگان آن را به ما بدهد مشروط بر اینکه خانه شمشیربازی داشته باشیم اما در این سال ها این وعده انجام نشده است. به گفتۀ وی با آوردن پیست دوم می توان خیلی بهتر از قبل فعالیت کرد و حتی به تعداد ورزشکاران نیز افزود.رئیس هیئت شمشیربازی استان با اشاره به اینکه در سال گذشته برنامه استعدادیابی برگزار کرده ایم، بیان کرد: توانستیم در این طرح پتانسیل های خیلی خوبی داشته باشیم. «قلاسی مود» تصریح کرد: اکنون در بخش بانوان ۱۰ نفر و در بخش آقایان ۱۷ نفر به صورت حرفه ای این ورزش را دنبال می کنند. به گفتۀ وی با وجود اینکه فقط یک پیست شمشیربازی داریم و در هر پیست فقط دو نفر می توانند ورزش کنند و زمان های هدررفت ما خیلی زیاد است با این وجود ورزشکاران ما خیلی خوب ظاهر شدند و همواره در تمام مسابقات کشوری مقام آورده ایم. او یادآور شد که تاکنون در تمام مسابقات و رده های سنی مختلف اعزام هایی داشته اند و حتی در مسابقات لیگ کشوری در بین ۱۱ تیم به دلیل برخی مشکلات به مقام پنجم بسنده کردند. وی بیان کرد: استان های دیگری با وجود ۸ پیست باز هم نتوانسته اند مقامی به دست آورند و از اینکه استان خراسان جنوبی با وجود یک پیست تا این حد موفق بوده است تعجب می کنند که این نشانه پتانسیل های بالای استان می باشد.
برنامه ای برای مدال آوری
این مقام مسئول با بیان اینکه شهرستان های خراسان جنوبی در این رشته فعال نیستند، گفت: دلیل این موضوع نبود پیست می باشد و چون هزینه تجهیزات لازم زیاد می شود از عهده ما خارج است که در شهرستان ها هم این رشته را راه اندازی کنیم. «قلاسی مود» اعلام کرد که برنامه ای که برای توسعه این ورزش و افزایش مدال آوری دارند برگزاری مسابقات بین استانی می باشد. وی تصریح کرد: با رایزنی هایی که با دیگر استان ها داشته ایم مسابقاتی در مشهد ، یزد و دیگر نقاط استان ها برنامه ریزی می کنیم او دلیل برگزاری این مسابقات را افزایش آمادگی ورزشکاران برای مسابقات کشوری دانست و افزود: با این مسابقات ورزشکاران استان اعتماد به نفس و تجربه بیشتری کسب خواهند کرد.
رکود ساخت و ساز حامی مالی را پراند
رئیس هیئت شمشیربازی استان با اشاره به اینکه در ۲ سال قبل شمشیربازان استان اسپانسر داشتند، بیان کرد: در سال ۹۴ یک شرکت ساخت و ساز، حاضر به حمایت مالی از ما شد و در تمام اعزام های مسابقات و لیگ هزینه ها را پرداخت می کرد. اما متأسفانه به دلیل کساد بازار و رکود ساخت و ساز دیگر نتوانست از ما حمایت کند و در حال حاضر دیگر اسپانسری نداریم. البته این موضوع باعث نشده است که دیگر اعزامی نداشته باشیم و هنوز هم مانند سابق این کار را انجام می دهیم. او دلیل کمبود حامیان مالی در این ورزش را هم تبلیغاتی نبودن این ورزش عنوان کرد و افزود: اسپانسرها به دنبال ورزش هایی مانند والیبال و فوتبال که تبلیغات زیادی دارند می روند وبه ورزش شمشیربازی هم چندان توجهی نمی شود. به گفتۀ وی به همین دلیل این هیئت برنامه دارد تا از نظر اطلاع رسانی بیشتر از قبل فعالیت داشته باشد.
این مقام مسئول تأکید کرد: در این ۳ سال همواره سیر صعودی داشته ایم و مقام های کشوری که کسب کرده ایم بیشتر از سال های قبل بوده است و با وجود کمبود تجهیزات قدم بزرگی محسوب می شود. «قلاسی مود» درباره هزینه های اعزام ورزشکاران به مسابقات هم گفت: تا جایی که بتوانیم هزینه ها را پرداخت می کنیم، بقیه را هم خانواده ها متقبل می شوند. با حمایت خانواده ها امیدواریم که حتی بتوانیم در مسابقات بیم المللی هم شرکت و مقام هایی را به دست بیاوریم. وی از مسئولان استان هم درخواست کرد تا هرچه زودتر سالنی را در اختیار آنها قرار دهند تا بتوانند با راه اندازی خانه شمشیربازی دومین پیست شمشیربازی را هم وارد استان کنند و هر چه بهتر از قبل بتوانند عمل کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*