آخرین خبر :

ساعتی با مجرمان دربند قانون: پشیمانیم خرده سرقت های کریستالی

اخیرا ۲ باند سارقان که اعضای این باندها به ۱۰۳ فقره سرقت اعتراف کرده اند در بیرجند شناسایی و دستگیر شدند. سارقین دستگیر شده، علت روی آوردنشان به سرقت را تأمین هزینه مصرف مواد مخدر اعلام می کنند. یعنی اگر به مواد مخدر معتاد نمی شدند مسیر زندگی شان به گونه ای دیگر رقم می خورد و شاید هیچگاه به اتهام سرقت پاسخگوی سئوالات ما نبودند. حسن؛ مجرد و ۲۹ ساله با تحصیلات دیپلم می گوید: ۲ سال است که اعتیاد دارم و کریستال مصرف می کنم و برای تامین هزینه مواد مخدر مصرفی ام به ناچار با کمک یکی از دوستانم دست به سرقت می زدیم. وی می افزاید: اولین بار از داخل یکدستگاه خودرو سرقت کردیم به این نحو که همکارم قفل در خودرو را باز کرد و وسایل داخل خودرو را برداشتیم و با موتورسیکلت از محل دور می شدیم ، شیوه کار ما همین بود. ما کاملا اتفاقی خودروها را انتخاب می کردیم و با باز کردن در آنها از داخل خودروها دست به سرقت می زدیم! البته بیشتر از خودروهای پراید سرقت می کردیم.
شاغل و مغازه دار بودم اما …
وی با بیان اینکه من در گذشته شاغل و مغازه دار بودم، اظهار می کند: متأسفانه به خاطر اعتیاد به مواد مخدر و رکود بازار ورشکسته شدم و رو به سرقت آوردم اما اصلا تصور نمی کردم که دستگیر شوم. حسن در ادامه می گوید: پدرم خیلی پیگیر ترک دادنم بود اما خود من اراده ای برای ترک کردن نداشتم، اموال مسروقه را نیز به مالخرهای سطح شهر می فروختیم. وی با اعتراف به اشتباهات گذشته اش و اظهار پشیمانی، تقاضای عفو و بخشش می کند.
از ۱۳ سالگی معتاد شدم …
همدست حسن در سرقت ، مرتضی نام دارد . او هم مجرد و ۲۸ ساله است، مدرک تحصیلی اش سیکل است. می گوید: از ۱۳ سالگی به مصرف مواد مخدر روی آوردم و شیشه و کریستال مصرف می کردم. برای خرید مواد مصرفی ام هم دست به سرقت می زدم.
وی می افزاید: من ۴ سال مصرف مواد مخدر را ترک کردم اما متأسفانه با خانواده ام اختلاف پیدا کردم و مجددا به سرقت روی آوردم.
اولین بار در ۱۳ سالگی یک موتورسیکلت را برای تفریح دزدیدم
وی ادامه می دهد: پیش از این ۲ بار دستگیر شدم و به جرم سرقت به زندان افتادم. اولین بار در ۱۳ سالگی یکدستگاه موتورسیکلت سرقت کردم البته تنها برای دور زدن و تفریح آن را برداشتم که پس از چند روز گیر افتادم. از آنجا که به خانه نمی رفتم خانواده ام از کارهایم بی خبر بودند اما واقعا ۴ سال بود که ترک مواد کردم و سرقت هم نمی کردم که پس از اختلاف با خانواده دوباره به سرقت و اعتیاد روی آوردم. قبل از سرقت هم کار بنایی می کردم و پول تهیه موادم را در می آوردم. وی می گوید: از آنجا که این بار مرا با دو سه گرم کراک و شیشه دستگیر کردند فکر می کنم باید مدت زیادی را در زندان بگذرانم . در حالی که حسن مدعی بود مرتضی قفل در خودروها را باز می کرد اما مرتضی می گوید این حسن بود که قفل درب خودروها را باز می کرد و من مراقب اطراف بودم .
بیکار بودم، دوستم اغفالم کرد!…
فرد دیگری که اخیرا به اتمام سرقت از انبار یکی از ادارات دستگیر شده نیز می گوید: ۳۳ ساله هستم متاهلم و ۳ فرزند ۱۲، ۸ و۳ ساله دارم. تا پایان دوره ابتدایی درس خوانده ام و اعتیاد به مواد مخدر ندارم و اولین بار است که دست به سرقت زدم. دلیلش هم این بود که پس از مدتی کار ساختمانی، بیکار شدم و به پیشنهاد یکی از دوستان برای اولین بار در زندگی ام دست به سرقت زدم. وی می افزاید: دوستم که در یکی از ادارات شاغل بود و می دانست بیکار هستم گفت من انبار اداره را به خوبی می شناسم و اگر با من همکاری کنی که به انبار دستبرد بزنیم ۲ میلیون تومان به تو می دهم. او دو شب مرا به داخل انبار فرستاد و خودش پشت دیوار اموال مسروقه را از من تحویل می گرفت اما شب سوم که آخرین شب سرقت بود و پس از آن پولم را دریافت می کردم، دستگیر شدم و دوستم که آنطرف دیوار بود فرار کرد. وی می گوید: او مرا اغفال کرد و من از کرده ام واقعا پشیمانم، تقاضای بخشش دارم و هرگز بعد از این به سراغ سرقت و خلاف نخواهم رفت. حالا هم تسلیم محض قانون هستم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*