روزی برای شهردار

۲۵ اسفند مصادف با سالروز شهادت شهید مهدی باکری به عنوان روز شهردار انتخاب شده است. به این بهانه مراسمی برای قدردانی از شهرداران استان به همت شهرداری بیرجند در محل هتل کوهستان برگزار شد.
شهردار بیرجند در آیین تکریم و قدردانی از شهرداران استان خراسان جنوبی ضمن تقدیر از حضور شهرداران استان و اعضای شوراهای شهر، شهید باکری را از نوابغ و فرماندهان بسیار ارزشمند دوران جنگ دانست. دکتر جاوید با توجه به اینکه ۲۵ اسفند سالروز شهادت سردار شهید مهدی باکری در سیزدهمین جلسه علنی شوراهای کشور به نام روز شهردار نامگذاری شده است، این روز را به شهرداران استان تهنیت گفت. وی با ذکر خاطره ای از شهید باکری درباره رسم امانت داری اموالی که در اختیار شهرداران قرار دارد اعلام کرد : ما امانت دار شهروندان هستیم و سرمشق هایی مانند این شهید ثابت می کند نقش شهرداران در اعتماد افزایی یک جامعه بسیار مهم و حساس است. دکتر جاوید برای همه همکارانش در شهرهای مختلف استان آرزوی سلامت و توفیق خدمت شایسته کرد و گفت: امیدوارم همه ما در خدمت به شهروندان هر روز موفق تر باشیم. وی ابراز امیدواری کرد تا اینگونه جلسات برای تبادل نظرات و پیشنهادات بین شهرداران و همچنین یافتن راهکارهای مناسب برای حل مشکلات شهری ادامه یابد.
نقش شهرداری در کاهش هنجارهای اجتماعی
رئیس شورای شهر بیرجند نیز در این آیین با تجلیل از مقام شامخ شهدا به خصوص شهید باکری گفت: این شهید فرماندهی بسیاری از عملیات های مهم را به عهده داشت و سالروز شهادتش به روز شهردار منصوب شد. دکتر تقی زاده با اشاره به اینکه همه شهرهای استان شهر های پاک و تمیزی هستند، افزود: شهر بیرجند که به عنوان شهر تمیز در کشور انتخاب شده ثمره تلاش همکاران شهرداری و فرهنگ خوب هم استانی ها است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از خدمات زیرساختی توسط اداره هایی از جمله آب و فاضلاب، برق و … انجام می شود، اما همواره نگاه مردم در این خصوص به شهرداری است. وی با اشاره به ساخت و سازهای طبقاتی، آپار تمان نشینی ها و بافت های مختلف اجتماعی گفت: بر اساس نظریه کارشناسان حقوقی این ساخت و ساز ها در جرم شناسی و آسیب ها و نابهنجاری تأثیر دارد. لذا شهرداری می تواند در همه امور دخالت مستقیم و غیر مستقیم داشته باشد. وی ادامه داد: به همین دلیل نقش شهرداری در ایجاد محیط امن و مناسب برای سلامت روان شهروندان بسیار حساس است. دکتر تقی زاده گفت: وظایفی بر عهده ما گذاشته شده که برخی مشارکتی و برخی مشورتی است، و تنها با نگاه تعاملی می تواند کمک کننده باشد. رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه شوراهای ما یک شورای اجتماعی است و هیچ نگاه سیاسی در آن وجود ندارد، تأکید کرد: آنچه مطرح می شود در بحث کارشناسی ها و به جاست. وی ادامه داد : مصوبات شوراها به هیئت تطبیق می رود چرا که مصوباتی که برای شهر اتخاذ می شود، نگاه شورا را به تنهایی حمل نمی کند.
وی تأکید کرد: اگر در بدو امر مشخص شود مصوبه ای دارای اشکال است با این نظارت ها تصمیم گیری بهتری انجام می شود و شورا نیز پذیرای این نتیجه و مشورت است. دکتر تقی زاده با تشکر از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیر کل دفتر امور شهری استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: به طور قطع نیازمند تعامل و آموزش هستیم و این مشورت می تواند در همه زمان ها به نفع شهروندان و البته اعضای شوراها باشد.

آموزش لازمه شورا است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز با قرائت ابیاتی در مدح شهدا گفت: اگر اکنون آرامشی در کشور است و ما و شما در پشت میزها خدمت رسانی می کنیم به جهت ایثار و از جان گذشتگی شهدا است. مهندس علوی افزود: خانواده این عزیزان قابل احترام هستند و نباید در پیچش روزگار آنها را فراموش کنیم.وی تأکید کرد: باید در همه امور کرامت شهدا و توجه به آنها و تکریمشان را در دستور کارمان قرار دهیم. وی ادامه داد: هر چند به بهانه روز شهردار دور هم جمع شدیم اما به این دلیل که نشست با برکتی داشته باشیم باید به یکدیگر تذکراتی بدهیم.
وی با بیان این پرسش ها که یک شهردار خوب کیست؟ و یک شهر خوب چه مکانی است؟ و یک شورای موفق چه شاخصه هایی دارد؟ نکاتی را متذکر شد. مهندس علوی ادامه داد: پاسخ این سوالات را که پیگیری کنیم ،می توانیم عملکردهای خود را به خوبی مدیریت کنیم.وی با اشاره به اینکه شوراها باید فرصت به دست آمده را غنیمت بشمرند، گفت: مدیریت واحد شهری در تمام دنیا جاریست و شهردار به عنوان عالی ترین مقام شهر در این زمینه محسوب می شود. اما مقدماتی دارد که در ایران با ابلاغ دستورالعمل هایی که دولت در سال ۹۲ تعیین کرده، شروع شده است. وی ادامه داد: هر چند تاکنون این دستور العمل اجرایی شده اما باید تلاش کنیم تمامی برنامه ها به شوراها ابلاغ شود.وی اضافه کرد: در کارگروه امور زیر بنایی برنامه های افق ۱۴۲۰ را تصویب کردیم که باید به دست شوراها برسد و در اشل کاری دستگاه های اجرایی قرار بگیرد. علوی یادآور شد: با این دستورالعمل در اجرای برنامه های شهری بین دستگاه های اجرایی تعارضی نخواهیم داشت. وی تاکید کرد: دستورالعمل های کارگروه امور زیربنایی باید در ماه های ابتدایی سال ۹۷ ابلاغ و توسط مشاوران بومی در شهرها اجرایی شود. معاون هماهنگی امور زیربنایی استاندار خراسان جنوبی توجه به سه موضوع را متذکر شد که اولین آن تکریم به مردم است، چون مردم ولی نعمت ما هستند و ما موظفیم به صورت شفاف به آن ها پاسخ دهیم .وی توجه به معضلات اجتماعی را نکته دوم دانست چرا که امروز نقش شهرداری ها دیگر خدماتی صرف نیستند و سوم اینکه باید حرکت برنامه محور داشته باشیم. وی گفت: با بررسی که انجام دادیم در این استان برنامه مدون آموزشی برای شوراها نداشته ایم، اما از سال آینده آموزش به طور مفصل در دستور کارمان خواهد بود. وی اضافه کرد: روز های پایانی سال است و ستاد خدمات سفر تشکیل شده، امیدواریم با حضور همه مسئولان نسبت به حمل و نقل، زیبا سازی، منظر شهری و کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز و …. بهترین عملکرد را داشته باشیم.وی تأکید کرد: در ایام نوروز از فرصت حضور مسافرین برای معرفی توانمندی های شهر و میراث فرهنگی و… استفاده کنیم. علوی با اشاره به نمایشگاه صنایع دستی استان در تهران و استقبال بی نظیر از آن گفت: از ۴ تا ۱۱ فروردین نیز این نمایشگاه در استان برپاست. بر این اساس باید هنر عرضه پتانسیل های استان را داشته باشیم.وی تأکید کرد: با برنامه ریزی مناسب و حمایت شوراها امیدواریم بتوانیم قدم های ارزنده ای را برای شهروندانمان برداریم. مهندس علوی با قدردانی از برپایی این آیین گفت: امیدوارم در پایان کارهایمان مدیون خون شهدا نباشیم.
وظیفه همه ما خادمی شهروندان است
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند نیز در این آیین با درخواست جلسه ای با سایر اعضای کمیسیون های فرهنگی شوراهای شهرهای دیگر استان گفت: این جلسه می تواند در تعیین بحث ها و برنامه های مؤثر فرهنگی در شهرها تأثیرگذار باشد. حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد با اشاره به آرمان های شهدا نکاتی را در زمینه نماز اول وقت و عفاف و حجاب بیان نموده و تاثیر گذاری برنامه های شوراها را نیز در این باره مهم ارزیابی کرد.وی کار برای مردم و حل مشکلات و اهمیت به شهروندان را فرصتی برای شهرداران دانست که باید آن را غنیمت بشمارند.وی رسیدن به مقام و منصب را درجه ای دانست که در آن خدمت خادمی مردم باید بیشتر به چشم بخورد. این عضو شورای شهر بیرجند بروز معضلاتی مانند طلاق و هنجار های دیگر مربوط به آن را از جمله نکاتی دانست که در امور مربوط به برنامه های کمیسون فرهنگی شوراها باید با راهکار های کوتاه مدت و بلندمدت بیشتر به آن پرداخته شود.
در پایان این آیین جوایزی که از صنایع دستی استان تهیه شده بود به ۲۷ شهردار تقدیم شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*