دانستنی های علمی

تحقیقات نشان می دهد؛

فواید روغن کانولا برای سلامت/ کاهش چربی دور شکمی

روغن کانولا یکی از پرمصرف ترین روغن های گیاهی در جهان است که دارای فواید متعددی است.

به گزارش خبرنگار مهر، روغن کانولا سرشار از اسیدهای چرب مونواشباع نشده است و مشخص شده که برای افراد چاق و مبتلا به دیابت دارای فواید زیادی است. همچنین در برخی مطالعات هم، مصرف آن با کاهش ریسک سرطان و افزایش هوش در کودکان مرتبط دانسته شده است.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان داده است گنجاندن روغن کانولا در رژیم غذایی سالم به کاهش چربی های شکمی در مدت ۴ هفته کمک می کند.

به کودک زیر ۸ سال فست فود ندهید

استفاده از فست فودها و تنقلات ناسالم و نوشابه در کودکان باعث می‌شود هوش آنها همراه با افزایش سن کاهش چشمگیری پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف فست‌ فودها و هله‌هوله‌ها در کودکان زیر ۸ سال بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد باعث کاهش ضریب هوشی می‌شود.

در حالی که مصرف غذاهای سالم می‌تواند ضریب هوشی کودکان را افزایش دهد، استفاده از فست‌فودها، هله‌هوله‌ها و نوشابه در کودکان باعث می‌شود هوش آنها همراه با افزایش سن کاهش چشمگیری پیدا کند.

دانشمندان انگلیسی متوجه شدند، میزان IQ کودکانی که تا ۸ سالگی از فست‌فودها و غذاهای ناسالم استفاده کرده‌اند حداقل ۲ نمره کمتر از کودکان دیگر است.

در فاصله سنی بین ۶ تا ۲۴ ماه میزان تاثیر تغذیه ناسالم در ضریب هوشی کودکان بیشترین میزان را دارد و در صورتی که والدین به این موضوع توجه نکنند، در آینده صاحب کودکان کم‌هوش می‌شوند.

در این دوره مغز نیاز بسیار زیادی به مواد مغذی برای ساخت بافت‌های خود دارد و در صورت تامین نشدن این نیاز، قسمت‌های مرتبط با حافظه و تجزیه و تحلیل به خوبی رشد نخواهند کرد. بزرگ‌ترین اشتباه والدین دادن مواد غذایی مانند بیسکویت، شکلات، نوشیدنی‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار، چیپس و ساندویج به کودکان در این دوره از زندگی آنهاست.

غذاهایی که نباید در بیماری آرتروز مصرف شود

آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک باعث تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود. آمارها نشان می دهد که حدود سه‌چهارم افراد میانسال و سالخورده به آرتروز مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ٣ عامل اضافه‌وزن، سن و آسیب‌دیدگی مفاصل، مهم‌ترین دلایل بروز آرتروز هستند. استفاده از دارو، ورزش و در موارد حاد، عمل جراحی توصیه می‌شود.

شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون‌فقرات و دست دیده می‌شود.

رژیم غذایی گیاهخواری می تواند به کاهش درد و علائم آرتروزکمک کند این رژیم فاقد غذاهایی با منشاء حیوانی به خصوص محصولات لبنی است و لازم است این افراد از مصرف گروه‌های غذایی زیر پرهیز کنند:

– مهار کننده های جذب کلسیم : گوشت قرمز، لبنیات ، تخم مرغ، جوجه، الکل، قهوه ، شکر تصفیه شده، اکثر شیرینی جات، نمک اضافی

– غذاهای دارای اگزالات بالا : ریواس ، زغال اخته، آلوها ، کنگر ، اسفناج

– غذاهای خانواده ی گیاهان تاج ریزی ها : گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، فلفل ها، تنباکو

– غذاهایی که موجب تورم و آب آوردگی می شوند : گندم سیاه، لبنیات، کلیه ی چربی های حیوانی.

محققان پی بردند؛

ارتباط حمله قلبی و بیماری التهاب روده

مطالعه اخیر محققان نشان می دهد ارتباط قوی ای بین بیماری التهاب روده و ابتلا به بیماری قلبی و حملات قلبی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان بیمارستان دانشگاه هارینگتون با مطالعه بیش از ۲۲ میلیون بیمار به این نتیجه رسیدند که ارتباط قوی ای بین بیماری التهاب روده و ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی وجود دارد.

التهاب به عنوان عامل اصلی در ابتلا به بیماری قلبی شناخته شده است. التهاب روده در مورد دو مشکل التهابی مزمن که بر دستگاه گوارش تاثیر می گذارد، استفاده می شود: کولیت روده و بیماری کرون.

درحالیکه مطالعات قبلی ریسک بالا بیماری قلبی را در سایر مشکلات التهابی نظیر لوپوس و آرتروز روماتوئید نشان داده اند، این ریسک در بیماران مبتلا به التهاب روده نامشخص بود.

محققان به سرپرستی دکتر «محمد پنهار» در یک مطالعه ۳ ساله دریافتند حملات قلبی در بیماران مبتلا به التهاب روده تقریبا دو برابر بیشتر هستند. آنها همچنین دریافتند فاکتورهای پرخطر قدیمی بیماری قلبی نظیر فشارخون بالا، دیابت و سیگار کشیدن در بیماران مبتلا به التهاب روده شیوع بیشتری دارند.

محققان ژاپنی می گویند؛

ارتباط میزان بالای ویتامین D خون با کاهش ریسک سرطان

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد میزان بالاتر ویتامین D در خون ممکن است با کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان ژاپنی عنوان می کنند این یافته ها از این فرضیه دفاع می کند که ویتامین D دارای تاثیرات حفاظتی در مقابل سرطان ها در بسیاری از مناطق است.

ویتامین D از طریق پوست و در واکنش به نور خورشید تولید می شود. با حفظ میزان کلسیم در بدن، می توان به حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها کمک کرد.

محققان اولین بار در سال ۱۹۸۰ به رابطه بین کمبود ویتامین D و برخی سرطان ها پی بردند. آنها دریافتند جمعیت های ساکن در ارتفاعات بالاتر که کمتر به نور خورشید دسترسی داشته و با کمبود ویتامین D روبرو هستند، شیوع ابتلا به سرطان روده در آنها بالاتر بود.

در مطالعات بعدی مشخص شد ویتامین D با سایر سرطان ها از جمله سینه، ریه و مثانه مرتبط است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*