به کمپین شنوایی بپیوندید ۵۰ درصد معلولیت های شنوایی ژنتیکی

۵۰ درصد از معلولیت های شنوایی به دلیل مسائل ژنتیکی است و با پیشگیری به موقع جلوگیری می شود و به همین دلیل کمپین شنوایی به مناسب سوم مارس روزجهانی شنوایی در خراسان جنوبی راه اندازی شده است تا خانواده ها در این زمینه آگاهی لازم را به دست بیاورند.
مدیرکل بهزیستی استان روز گذشته در نشست خبری که در همین باره برگزار شده بود، گفت: کمپین شنوایی برای آگاه سازی و حساس سازی خانواده ها برگزار شده است، چراکه ۵۰ درصد از معلولیت های شنوایی ژنتیکی است و می توان پیشگیری کرد. «عرب نژاد» افزود: همچنین ۹۰ درصد این معلولیت ها محصول ازدواج های فامیلی و یا والدین ناشنوا می باشد که با پیشگیری به موقع می توان از این معلولیت جلوگیری کرد. وی با اشاره به اینکه شیوع ناشنوایی در استان ۱۸ درصد است، بیان کرد: حدود ۲۱ هزار و ۲۷۸ ناشنوا تحت پوشش بهزیستی وجود دارند و ما کارهایی از قبیل شناسایی، غربالگری، آموزش تربیت شنوایی، کاشت حلزون و اشتغال و سوادآموزی آنها را به عهده داریم. او خاطر نشان کرد که ۳ هزار و ۷۶۲ نفر دچار نوعی از اختلالات شنوایی هستند و هفتصدوپنجاه معلول شنوایی داریم که شامل مددجویان کانون ناشنوایان شهید دستغیب، مددجویان روستایی و مرکز آوای فرشتگان می باشند. این مقام مسئول تأکید کرد: امسال بیشترین آمار اشتغال را در بین مددجویان شنوایی داشتیم که از جمله آنها خود اشتغالی ۵ نفر با ۱۰۰ میلیون تومان وام، کارفرمایی ۱۳ نفر جمعا ۱۷۰ میلیون تومان و اشتغال زایی در شرکت های مختلف و بیمه شده داریم.
دو طرح غربالگری شنوایی
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل استان هم در این جلسه گفت: در دفتر پیشگیری دو طرح غربالگری شنوایی بدو تولد و غربالگری ۳ تا ۵ سال داریم. «اعظم احمدی شادمهری» با بیان اینکه در تمامی زایشگاه ها برنامه غربالگری نوزادان اجرا و بیش از ۹۸ درصد نوزادان در بدو تولد در بیمارستان غربال می شوند، تصریح کرد: از جمله اقدامات درمانی و پیگیری های پزشکی که در این دفتر انجام می شود می توان به وجود جوی آرام و پر عطوفت در خانواده، آموزش خانواده، برنامه تربیت شنیداری برای کودک ناشنوا، آموزش شیوه ارتباط شامل گفتارخوانی (لب خوانی) و زبان اشاره و شیوه های ارتباطی تلفیقی، سواد آموزی، حرفه آموزی، اشتغال و کاریابی اشاره کرد. وی توضیح داد: افت شنوایی شایعترین اختلال رشدی است که در بدو تولد قابل کشف است و شیوع آن در سنین پیش دبستانی ومدرسه افزایش می یابد. به گفتۀ وی کشف نکردن و نقصان در مدیریت مناسب افت شنوایی در کودکان، تبعات اقتصادی وسیعی را در پی دارد و درکنار آن مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی را پدید می آورد. او تأکید کرد: به کمک غربال شنوایی بدو تولد می توان شمار زیادی از این افت ها را کشف کرد و مابقی آنها را می توان به کمک غربال شنوایی پیش مدرسه و در دوران کودکی شناسایی کرد که به همین دلیل بررسی ادیومتریک و شنوایی پیش مدرسه بخش و ملحقه بسیار مهمی از روند پیگیری بلندمدت برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران می باشد.
طرح اولیه غربالگری کودکان ۳ تا ۵ سال در بیرجند
معاون امور توسعه پیشگیری با بیان اینکه این طرح در سال ۹۴ به صورت اولیه در برخی از استان ها اجرایی شد، عنوان کرد: از دی ماه امسال نیز برای اولین بار این طرح در بیرجند در حال انجام است که ۴۷ مهدکودک را تحت پوشش خود دارد. «احمدی شادمهری» افزود: مهمترین اهداف این طرح شناسایی مواردی است که در غربال اولیه یا بدو تولد از حلقه پیگیری مفقود شده اند و تعیین عوامل خطر و نیاز به بررسی و کنترل احتمال بروز افت های شنوایی دیر آغاز یا پیشرونده می باشد. او ادامه داد: بعد از طرح غربالگری، تشخیص و مداخله انجام می شود. وی با بیان اینکه در سال ۹۴ همزمان با ۱۳ استان طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در شهرستان بیرجند انجام شد، تصریح کرد: پس از بررسی در سال ۹۵ امسال از ابتدای دی ماه همزمان با کل کشور این طرح فقط در مرکز استان ها و فقط هم در مهدهای کودک ها اجرا می شود. به گفتۀ وی دلیل اینکه غربالگری ۳ تا ۵ سال فقط در بیرجند انجام می شود کمبود تجهیزات است و قیمت هر دستگاه غربالگری بیش از ۳۰ میلیون تومان می باشد و امیدواریم با کمک سازمان بهزیستی کشور سال آینده با افزایش تجهیزات و نیروی انسانی طرح را کم کم گسترش بدهیم. معاون امور توسعه پیشگیری استان از خانواده ها در خواست کرد: از طرح غربالگری شنوایی ۳ تا ۵ سال استقبال کنند چون به نفع فرزندان و خودشان است.
پرداخت رایگان هزینه های کاشت حلزون تا ۶ سال
معاون امور توانبخشی اداره کل نیز با تأکید بر اینکه والدین باید در شناسایی به موقع شنوایی هوشیار باشند، گفت: درمان و توانبخشی در سنین پایین جوابگویی بهتر و هزینه کمتری دارد. «جمیله رضازاده» با اشاره به اینکه دو مرکز توانبخشی در بیرجند و قائن وجود دارد، عنوان کرد: هزینه ها برای سمعک و کاشت حلزون کاملا رایگان است. وی خاطر نشان کرد: در کاشت حلزون تا سن ۶ سال قیمت ۶ میلیون تومان می باشد که بهزیستی کامل پرداخت می کند ولی از این سن که بگذرد قیمت به ۲۰ میلیون تومان می رسد و اداره نمی تواند این هزینه را کامل پرداخت کند. به گفته وی در سال ۹۶، ۸۷ میلیون تومان برای ۴۷ نفر در زمینه کاشت حلزون پرداخت شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*