انتقاد ورزشکار حرفه ای استان از بی توجهی مسئولان سرایان دریغ کمترین تجهیزات برای میزبانی راند ملی موتورسواری

موتورسورای جزو رشته های ورزشی پر هیجان و پرطرفدار در تمام دنیا و کشور می باشد که جوانان زیادی را به خود جذب کرده است و برای ارتقاء این ورزش باید مسئولان همکاری و حمایت لازم را داشته باشند ولی متاسفانه در استان ما چندان به این موضوع توجه نمی شود چند وقت دیگر خراسان جنوبی میزبان مسابقات قهرمانی کشوراست ولی گویا برای مسئولان شهرستان سرایان چندان اهمیتی ندارد و از کمترین همکاری برای برپایی ابرومند این میزبانی دریغ می ورزند .
با ورزشکار حرفه ای موتورسواری استان که چندین سال عضو تیم ملی هم بوده است، به گفتگو نشستیم. او از سابقه موفقیت هامی گوید و از مشکلات این رشته حرف بسیا ربرای گفتن دارد.
خودتان را معرفی می کنید؟ چند سال است این ورزش را شروع کردید؟
محمد خانی متولد ۱۳۶۲ از شهرستان سرایان هستم. ۱۰ سالی می شود که به صورت حرفه ای موتورسواری را کار می کنم و از کلاس پنجم دبستان هم حدود ۱۲ سال هندبال کار می کردم . بعد به رشه موتور سواری علاقه مند شدم
تاکنون چه مقام هایی آورده اید؟
در رشته هندبال که بودم یک مقام کشوری داشتم ولی در رشته موتورسواری ۶ مقام کشوری به دست آورده ام که ۳ تای آنها نائب قهرمانی و ۳ مورد دیگر مقام سومی بوده است. همچنین ۳ سال در سال های ۸۷، ۸۸ و ۹۰ عضو تیم ملی موتورسواری کشور بودم که در آن دوره هم یک مقام هفتم آسیا را به دست آورده ام و بعد از سال ۹۰ هم تیم ملی دیگر فعال نبوده است.
چه شد که از هندبال به موتورسواری روی آوردید؟
آنچه که می خواستم مانند تخلیه انرژی و هیجان را در هندبال به دست نمی آوردم. میخواستم بتوانم خودم به تنهایی بدرخشم که در رشته تیمی مانند هندبال امکان پذیرنبود و هیجانم را تخلیه نمی کرد به ورزش موتورسواری آمدم و خوشبختانه موفق هم بودم و خوشحالم که در این رشته فعالیت می کنم.
مشکلات این ورزش چیست؟
مشکل اصلی این رشته هزینه بر بودن آن است چون اگر کسی بخواهد به صورت حرفه ای این رشته را ادامه بدهد و مقام های کشوری به دست بیاورد باید موتور  و تجهیزات به روز شده باشد. موتور مناسب حداق ۲۰ میلیون تومان است .چندی پیش موتوری ۴۵ میلیون تومانی خریدم . از مسئولان به عوان مثال در فرمانداری شهرستان خواستیم به ما تسهیلات با سود کم بدهند تا بتوانیم هزینه ها را تأمین و در مسابقات شرکت کنیم   ولی متأسفانه مسئولان شهرستان سرایان چندان حمایتی ندارند و و درخواست ما را  نپذیرفتند . هزینه ها بالاست و حمایتی هم نیست ،استهلاک لاستیک های موتور در یک ماه حدود یک میلیون تومان می شود ولی با تمام رایزنی هایی که داشته ایم هنوز جوابی نشنیده ایم  و به دلیل علاقه خاصی که به این ورزش داریم ان را ادامه می دهیم.
البته خوشبختانه اداره کل ورزش و جوانان و هیئت استان در زمینه اعزام بچه ها به مسابقات کمک می کنند چون فقط هزینه رفت و امد ما فقط ۴ میلیون تومان می شود که آنها می پردازند و این خود خیلی خوب است ولی دیگر مسئولان شهرستانی متأسفانه حمایتی ندارند، تا کنون کمکی نکرده اند و متأسفانه با تمام نامه نگاری هایی که داشتیم فرماندار  هم یاری نکردد. در سال ۹۷ با رایزنی هایی که با فدراسیون داشتیم میزبانی یک راند از ۴ راند مسابقات کشوری موتور سواری به خراسان جنوبی و شهرستان سرایان واگذار شد ولی هنوز پیست آماده نشده است.اداره کل اعتباری را برای برگزاری مسابقات مشخص کرده است که مراحل اداری خود را طی می کند. ولی بریا این میزبانی به امکانات و تجهیزاتی نیاز داریم، بریا تامین این تجهیزات چون ماشین الات و برخی لوازم  از از فرمانداری و مسئولان سرایان کمک خواستیم و همچنان معطل مانده ایم. هر چند امیدواریم که در نگرش خود تجدیدنظر کنند چون با برگزاری مشابقات کشوری در سرایان بریا شهرسان منافعی به دنبال دارد
از نظر برگزاری مسابقات استانی مشکلی ندارید؟
چرا متأسفانه به دلیل نبود پیس موتور کراس در مرکز استان تعداد ورزشکاران خیلی کم شده است و تنها شهرهایی که ورزشکار دارند سرایان، فردوس و تعدای در قائن هستند ولی با وجود اینکه بیرجند ورزشکار زیاد دارد چون تمرین ندارند و امادگی لازم را کسب نکرده اند حاضر نیستند در مسابقات شرکت کنند ، همین از مشکلات ما شده است چون برای اینکه کلاس های مختلف مسابقه را پر کنیم مشکل داریم و هرسال نمی توانیم بیشتر از یک مسابقه برگزار کنیم و امیدواریم با راه اندازی پیست موتور کراس در مرکز استان وضع بهتر شود.
آیا استان ظرفیت ارتقا و تقویت این رشته را دارد ؟
پتانسیل های خیلی خوبی داریم که به دلیل  نبود رسیدگی از سوی مسئولان،  چندان تمایلی به ادامه این ورزش ندارند و دلزده شده اند . حتی ۴ رزشکار موقفق داشتیم که ترجیح دادند کناره گیری کنند چون وقتی می بینند به معتادی که ترک کرده است فقط با ارائه یک نامه تسهیلات ۴ درصد می دهند ولی به ما ورزشکاران که می رسد از این تسهیلات خبری نیست  همه ورزشکاران در تمام رشته های ورزشی دلسرد می شوند. با این وجود موتورسواری جایگاه خود را پیدا کرده است و همین امسال ما ۵ مقام کشوری داشتیم و حتی بخش بانوان را فعال کرده ایم و اکنون هر بانویی که درخواست داشته باشد رسیدگی می کنیم و می توانند در این ورزش فعال باشند.
آیا موتورسواری رشته خطرناکی است ؟
خیر، ورزش موتورسواری وقتی با رعایت ایمنی و انجام شود اصلا خطری ندارد، به عنوان مثال من در زمانی که هندبال بازی می کردم خیلی بیشتر از موتورسواری آسیب دیدم چون تجهیزات ایمنی این ورزش جلوی آسیب های جدی را می گیرد.
توصیه و درخواست شما از مردم و مسئولان چیست؟
درخواستی که از مسئولان دارم این است که در این مورد حمایت کننده ورزشکاران باشند چون به نظر من تا افراد سالم نباشند جامعه سالمی هم نخواهیم داشت به دلیل همین توجه نکردن ها خیلی از خانواده ها به من می گویند تو به کجا رسیده ای و درمقابل  چه حمایتی از تو شده است که حالا ما بچه های خود را بریا فعالیت در این رشته ورزشی تشویق کینم .این کاملا درست است، حتی خود من الان نمی دانم که کار درستی است که فرزندم را وارد حیطه ورزش کنم ؟کاش مسئولان توجه ها و حمایت هاذ را افزایش دهند
به خانواده ها هم توصیه می کنم برای اینکه فرزندان خود را در کلاس های ورزشی ثبت نام کنند قبل از آن در طرح های استعدادیابی شرکت کنند تا متوجه شوند فرزندشان به چه ورزشی علاقه دارد چراکه مثلا من اگر از همان کودکی در این ورزش فعایت می کردم مسلما اکنون خیلی موفق تر بودم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*