انتقاد مدیرکل از سهم ورزشی بودجه ادارات که برگشت می کند یک درصدی که نه خود خورم نه کس دهم

ادارات دولتی موظف به پرداخت یک درصد بودجه خود به ورزش هستند اما جز سه دستگاه دولتی در استان، نه از این بودجه برای ورزش خود بهره می برند و نه این مبلغ را در اختیار وزش و جوانان قرار می دهند. سالانه مبلغی قابل توجه از این سهم اعتباری برگشت می کند.
کاهش ورزشکاران سازمان یافته
«مهرانپور» معاون امور توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه امسال از لحاظ مالی، عملکرد هیئت ها، افزایش تعداد داوران و اعزام به مسابقات ملی رشد داشته ایم، گفت: به عنوان مثال از نظر تعداد مربیان نسبت به سال قبل رشد خوبی داشته ایم و تعداد آن ها از ۲هزار و۴۰۲ نفر در سال ۹۵ به ۲هزار و ۴۴۶ نفر در سال ۹۶رسیده است. وی تأکید کرد که از نظر ورزشکاران سازمان یافته کاهش داشته ایم که از ۱۵ هزار و ۷۱۹ نفر سال قبل به ۱۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسیده اند.
او به برخی مشکلات اشاره کرد و گفت: متأسفانه از هیئت ها درخواست کردیم که تعداد مربیان و داورهای خود را اطلاع دهند اما از ۴۸ هیئت شاید فقط ۸ مورد جواب دادند و حتی درخواست ارائه گزارش عملکرد ها با پاسخ ۱۸ هیئت مواجه شد.
تهاجم فرهنگی
در ادامه رؤسای هیئت های ورزشی به بیان مشکلات خود پرداختند. رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی در این جلسه عنوان کرد: مهمترین و بزرگترین مشکل حال حاضر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است. «رضایی» با بیان اینکه تهاجم فرهنگی از پیچیده ترین و خطرناک ترین حمله ها است که اراده انسان ها را سلب می کند، تصریح کرد: بدون آنکه متوجه شویم بر عقاید و باورهای ما سلطه پیدا می کنند و ما باید این را مدیریت کنیم.
رئیس هیئت ووشوی استان هم اعتبارات و موضوعات مالی را مشکل اصلی هیئت ها عنوان کرد و افزود: این مشکلی است که در دیگر استان ها خیلی کمتر با آن مواجه هستند. «خرمشاد» تأکید کرد که در استان های دیگر اعتبارات از دستگاه های اجرایی که درآمدزا هستند، دانشگاه ها، پایگاه های مقاومت، کارخانه ها و بانک ها به سمت هیئت های ورزشی سرازیر می شود و تیم های ورزشی دارند که آنها را همه به نوعی حمایتی می کنند ولی متأسفانه در استان ما نمی دانیم چرا اینگونه نیست.
سنگ اندازی نکنیم
رئیس هیئت پاورلیفتینگ و پرورش اندام استان نیز مشکل را در سنگ اندازی ها دانست و تصریح کرد: ما به جای اینکه از همدیگر و مدیرکل حمایت کنیم نامه و تومار می نویسیم به وزارت خانه و ترور شخصیت می کنیم در حالیکه باید با حمایت از هم در توسعه ورزش استان تلاش کنیم. «محمدپرست» افزود: با بهتان و تخریب مسلما به جایی نمی رسیم و البته این نبود اتحاد بیشتر در بیرجند وجود دارد و در دیگر شهرستان ها خیلی خوب با هم متحد هستند.
رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری استان نیز در این مراسم گفت: گزینه مشترکی که بین تمام هیئت ها است وظیفه ایجاد نشاط و سلامت بین افراد جامعه و ورزشکاران است و گزینه متمایز کننده آموزش فنون و مهارت ها می باشد. «رجبی ستوده» تصریح کرد: فنون و مهارت ها در برخی از رشته های ورزشی فقط مخصوص خود آن رشته و آموزش آن قابل استفاده در همان محیط است ولی فنون برخی از ورزش ها برای تمام جامعه و نجات افراد هم کارایی دارد.
کوچ استعداد های ورزش
رئیس هیئت اسکیت استان هم بیان کرد: مشکل مربی داریم و به همین دلیل در آموزش ورزشکاران دچار مشکل می شویم. «شبانی» تصریح کرد: ورزشکاران اسکی باز بیشتر در رده سنی زیر ۲۰ سال هستند و مربی متخصص در این زمینه نداریم ، خود این جوانان به دلیل آموزش هایی که دیده اند می توانند مدرک مربی گری را بگیرند ولی در استان ما این امکان وجود ندارد و می گویند باید مربی بالای ۲۰ سال باشد تا مدرک مربی گری بدهیم در حالی که در دیگر استان ها اینگونه نیست. این روند باعث می شود خیلی از جوانان ما به استان های دیگر بروند.
رئیس هیئت ورزش کارگری استان نیز درخواست کرد که سامانه ای مانند برید یا دولت برای ورزش استان هم طراحی شود تا اطلاع رسانی به صورت دقیق و به موقع انجام شود. «علیزاده» اضافه کرد: این سامانه می تواند سایتی جامع از اطلاعات و عملکردها باشد.
هزینه ورود به مسابقات
رئیس هیئت فوتبال استان در این جلسه درخواست کرد که اداره کل تلاش کند تا خراسان جنوبی هم جزو مناطق محروم شناخته شود تا دیگر نیازی به واریز هزینه ورود به مسابقات نداشته باشیم چون مشکل اساسی است. «قهوه چی» ادامه داد: همچنین حمایت های ارگان ها باید بیشتر شود به ویژه در آموزش و پرورش که کمک آنها در زمینه فوتبال خیلی کمرنگ شده است و دیگر دارد به فراموشی سپرده می شود.
شهرستان ها پیست دو و میدانی ندارد
رئیس هیئت دو و میدانی استان هم با اشاره به اینکه در مرکز استان دو پیست وجود دارد که البته چندان مناسب نیست، گفت: با این وجود بودن آن بهتر از نبود است ولی در شهرستان ها هیچ پیستی نداریم و نیازمند اعتبار برای ساخت پیست و راه اندازی این ورزش در شهرستان ها هم هستیم. «چاجی» خاطر نشان کرد: در سفر وزیر قول همکاری و ساخت پیست را دادند ولی هنوز عملیاتی نشده است. وی به اجاره سالن ها و استادیوم ها هم انتقاد و بیان کرد: متأسفانه با واگذاری مثلا استادیوم غدیر به فوتبال دیگر ما نمی توانیم به درستی در پیست دو و میدانی کار کنیم و این در حالی است که در استان های دیگر استادیوم هایی که تلفیقی است زمین دو و میدانی متعلق به هیئت است اما در استان شرایط متفاوتی داریم.
رئیس هیئت ورزش های رزمی استان نیز در این مراسم عنوان کرد: هنرهای رزمی جزو رشته هایی هستند که جذب هنرجو در آن سخت است و نیاز به بسترسازی، فرهنگ سازی و آماده سازی دارد. «مؤمنی» با اشاره به ماده ۸۸ هم گفت: هر ساله قیمت اجاره افزایش پیدا می کند و ما می ترسیم که مربی نتواند پول اجاره را بدهد و سالن را از ما بگیرند. بهتر است در این مورد فکری شود. وی بیان کرد که برخی از سالن های ورزشی مجوز ندارند ولی فعالیت می کنند و این برای ورزشکاران مفید نیست و باید رسیدگی شود.
هیئت های شهرستانی استقلال ندارند
رئیس هیئت تیراندازی با کمان استان هم درخواست کرد: هیئت ها با هم همکاری داشته باشند و کمک همدیگر باشند. «نوروزپور» اضافه کرد: یکی از درخواست های ما داشتن محلی ثابت و مخصوص خودمان است تا بتوانیم در آنجا ورزش کنیم. وی افزود: اکنون ما در سه نقطه مختلف از شهر ورزش می کنیم چون محل ثابتی نداریم. سروری رئیس هیئت کشتی استان هم گفت: ما باید دنبال جذب ورزشکاران باشیم و بتوانیم المپیادهای ورزشی برگزار کنیم. «علوی»، رئیس هیئت دوچرخه سواری استان نیز در این جلسه با بیان اینکه با صدا و سیما رایزنی شود تا در معرفی رشته های ورزشی همکاری کنند، گفت: یکی از مشکلات ما نبود استقلال هیئت های شهرستانی است و همیشه هیئت استان دخالت می کند و این کار باعث می شود که آن ها هیچ کاری انجام ندهند.
گزارش نمی دهید اعتبار افت می کند
مدیرکل ورزش و جوانان استان هم به سوالات رؤسای هیئت ها پاسخ داد . افضل پور گفت : امسال کارهای خوبی در حوزه ورزش انجام شده است، ولی کافی نیست و برخی از هیئت ها خیلی پررنگ و قوی عمل کرده اند، نیمی متوسط و نیمی هم ضعیف بوده اند. وی با بیان اینکه برخی از هیئت ها خیلی منفعل عمل می کنند، افزود: حتی یک بار هم به دفتر ما نیامده اند که مشکلات خود را بگویند و گویا علاقه ای در این زمینه ندارند، اگر نمی خواهند بهتر است کس دیگری جای آنها بیاید. او درباره کاهش تعداد همایش ها و جشنواره ها بیان کرد: برخی از هیئت ها اگر این کار را انجام نمی دهند ولی ورزشکاران خود را بیمه می کنند و این خیلی خوب است. به گفتۀ وی وزارت خانه برای واریز اعتبارات به عملکردهای ورزش استان توجه می کند و هر چه بیشتر تلاش شود و تعداد ورزشکاران سازمان یافته بیشتر شود مسلما مبلغ اعتبار هم افزایش می یابد.
انتقاد سازنده همراه با پیشنهاد
این مقام مسئول درباره دریافت نشدن هزینه ورودی مسابقات از استان های محروم عنوان کرد: در مسابقات لیگ فدراسیون نقشی ندارد و همه استان ها باید واریز کنند ولی در مسابقات کشوری درست است و برخی استان های محروم هزینه نمی دهند و ما هم رایزنی هایی داشته ایم و قرار است نگاه ویژه ای شود. «افضل پور» اعلام کرد که برای ساخت و تکمیل باشگاه ها هم ۱۳ میلیارد تومان به ما تخصیص داده شد که البته هنوز ۵۴ درصد آن محقق شده است. او توصیه کرد که هیئت ها برای جذب اعتبارات فقط به اداره کل متکی نباشند و خودشان هم به فدراسیون ها نامه بزنند چون این مجموعه ها باید ۱۰ درصد از بودجه خود را به شهرستان ها بدهند. وی خاطر نشان کرد: اگر مطالبه ای دارید در ابتدا به اداره اطلاع دهید تا رسیدگی شود و اگر کاری انجام نشد آن وقت رسانه ای کنید، ما همیشه از انتقاد سازنده همراه با پیشنهاد استقبال می کنیم.
ماراتن جذب اعتبار برای ورزش بانوان
مدیرکل ورزش و جوانان خبر داد که اعتبارات خاصی برای ورزش بانوان آمده است و هر هیئتی کاری ویژه و برنامه ای در حوزه بانوان داشته باشد می تواند از این اعتبارات استفاده کند. «افضل پور»در پاسخ به گلایه سخت گیری ها در اجرای قوانین گفت: برخی آیین نامه ها و قوانینی که سختگیرانه در استان اجرایی می شود به دلیل فضای حاکم می باشد چرا که جو [تنگ نظری] نمی گذارد برخی کارها را پیش ببریم و اگر کمی کوتاه بیاییم به مراجع دیگر و نهادهای امنیتی و نظارتی شکایت می کنند و اتحادی در کار نیست. وی درباره دریافت وام بلاعوض هم گفت: صندوق کارآفرینی امید اکنون وام هایی به هیئت ها می دهد.
پاسخ او به سوالی درباره واگذاری سالن ها این بود که با نظارتی که داشته ایم اکنون ۷۵ درصد از سالن های ورزشی در اختیار خود هیئت ها است ولی برخی از سالن ها تلفیقی است و ما مجموعه را واگذار می کنیم، اگر هیئتی موفق نشده است و در پرداخت اجاره مشکل داشته ما اجاره مربوط را داده ایم.
«افضل پور» یادآور شد که بر اساس ماده ۵۳ یک درصد از بودجه ادارات دولتی باید صرف ورزش شود که فقط سه دستگاه در این زمینه اقدام می کنند و دستگاه های دیگر به هر دلیلی حاضر نیستند و آن یک درصد به تهران برگشت داده می شود. این مقام مسئول درباره خیرین ورزشی و اسپانسرها هم گفت: اسپانسرها انتظار دارند که اگر کمک می کنند کل مالیاتشان بخشوده شود ولی متأسفانه اینگونه نیست و می گویند همان مقدار که می دهید از همان فقط معافیت مالیاتی دریافت می کنید و به همین دلیل صنایع تمایلی نشان نمی دهند. «افضل پور» درباره سرویس های رفت و امد هم بیان کرد: برای استفاده از اتوبوس ممنوعیت های آیین نامه ای داریم و نمی توانیم استفاده کنیم.
در حاشیه
جلسه طولانی شد، برخی رؤسای هیئت ها در بین، مکان برگزاری را ترک کردند که مدیر کل ورزش و جوانان این رفتار را نشانه نبود اتحاد دانست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*