امسال در خراسان جنوبی ثبت شد ارزآوری ۸۳۹ هزار دلاری صنایع دستی

صادرات محصولات صنایع‌ دستی از خراسان جنوبی امسال ۸۳۹ هزار دلار ارزآوری داشت.
معاون هنرهای سنتی و صنایع‌ دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: بیشترین صادرات صنایع دستی استان، به شیشه های سنتی، گلیم و سایر محصولات صنایع دستی اختصاص دارد که به افغانستان صادر شد.
حسین عباس زاده افزود: محصولات صنایع دستی استان از پایانه مرزی ماهیرود صادر می شود. وی گفت: محصولات صنایع دستی خراسان جنوبی در ۳ هزار کارگاه، تولید و در بازارچه ها، سیاه چادر و فروشگاه صنایع دستی استان به فروش می رسد. در خراسان جنوبی ۴ هزار صنعتگر در ۸۰ رشته صنایع دستی فعالیت دارند.
برپایی ۵۰غرفه نوروزی
برای رونق بازار صنایع دستی، در گوشه و کنار استان بازارچه ها و غرفه های صنایع دستی راه اندازی شده است. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند در این باره گفت: در ایام نوروز ۵۰ غرفه صنایع دستی در چهار نقطه شهر بیرجند شامل؛ قلعه تاریخی بیرجند، راسته بازار صنایع دستی بیرجند، باغ و عمارت اکبریه و باغ رحیم آباد برپا می‌شود. حسن علی فولادی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز جشنواره غذاهای سنتی در قلعه بیرجند ۲۷ اسفندماه برگزار می‌شود که در این راستا به عموم مردم و سفره خانه‌های سنتی اطلاع رسانی شده است. وی بیان کرد: در این جشنواره فقط غذاهای بومی و سنتی شهرستان بیرجند طبخ و نفرات اول تا سوم نیز بنا بر رأی داوران و مردم انتخاب می‌شوند. فولادی ادامه داد: همچنین به مناسبت ایام نوروز جشن نوروزگاه را در قلعه بیرجند و باغ اکبریه خواهیم داشت که افتتاحیه آن نیز امروز (۲۷ اسفند) در قلعه تاریخی بیرجند است. وی ادامه داد: در ایام نوروز ۵۰ غرفه صنایع دستی در چهار نقطه شهر بیرجند شامل؛ قلعه تاریخی بیرجند، راسته بازار صنایع دستی بیرجند، باغ و عمارت اکبریه و باغ رحیم آباد برپا می‌شود تا علاقمندان به صنایع دستی بتوانند هم با صنایع دستی بیرجند آشنا شده و هم بتوانند خرید مورد نیاز خود را داشته باشند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند افزود: همچنین در ایام نوروز اجرای آیین موسیقی سنتی بیرجندی را هر روز بعد از ظهر در قلعه و باغ اکبریه بیرجند خواهیم داشت که همواره برای گردشگران جذابیت خاص خود را داشته اشت.
فولادی گفت: یکی از طرح‌های میراث فرهنگی شهرستان بیرجند در ایام نوروز طراحی کاریکاتوری مراکز گردشگری و تاریخی شهر بیرجند بر ماشین گردشگران است تا گامی در راستای معرفی این جاذبه‌ها به مسافران داشته باشیم.
وی یادآورشد: راه اندازی کارناوال و قطار شادی نیز از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی بیرجند در ایام نوروز است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*