افزایش مساحت سکونتگاه غیر رسمی بیرجند در شرف تصویب بازآفرینی شهری؛ آهسته و پیوسته

بحث احیای بافت های فرسوده شهری و بازآفرینی محلات هدف در شهرهای استان، چند سالی است که با در نظر گرفتن تسهیلات برای ساکنین و متقاضیان و نیز اعتبارات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با جدیت بیشتری به ویژه در شهرهای بیرجند و قاین در حال پیگیری است.
مساحت کل بافت فرسوده مصوب استان در ۶ شهرستان بیرجند، قاین، سرایان، فردوس، بشرویه و نهبندان ۴۲۵ هکتار است که با احتساب ۱۸۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در بیرجند مساحت محلات هدف مصوب استان به ۶۰۵ هکتار می رسد. در این زمینه پیگیری هایی صورت گرفته و مطالعات توسط مشاور انجام شده تا یکسری محدوده ها و از جمله روستاهای ادغام شده به بافت فرسوده بیرجند اضافه شود که ظاهرا این موارد در ستاد بازآفرینی شهری شهرستان بیرجند و استان و کمیسیون ماده ۵ مصوب شده و باید به تایید شورای عالی شهرسازی هم برسد.
براین اساس و در صورت تایید، مساحت ۱۸۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در بیرجند به ۲۲۵ هکتار می رسد. مجموع مساحت محلات هدف شناسایی شده برای بازآفرینی استان بیش از هزار و ۲۷۱ هکتار است. مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص پروژه های در دست اجرا در محلات هدف بازآفرینی شهری در خراسان جنوبی گفت: طی سنوات گذشته توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پروژه هایی در شهرهای بیرجند و قاین تأمین اعتبار و اجرایی شده که برخی به بهره برداری رسیده و برخی نیز در حال اجرا می باشد.
پروژه های هدف بازآفرینی بیرجند و قاین
مهندس مهدی جعفری افزود: در حال حاضر اصلاح شبکه و انشعابات آب محله کارگران بیرجند با اعتبار بیش از ۱۴۶۰ میلیون ریال ، پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد و اصلاح شبکه و انشعابات محله موسی بن جعفر(ع) بیرجند با اعتبار بیش از ۱۴۶۲ میلیون ریال و پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در دست اجرا می باشد. وی همچنین گفت: در قاین نیز اصلاح شبکه و انشعابات آب محلات قدی و خونیکی های این شهر با اعتبار ۱۳۹۰ میلیون ریال و پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد، زیرسازی و جدول گذاری و آسفالت محله قدی با اعتبار ۱۵۷۵ میلیون ریال، زیرسازی و جدول گذاری و آسفالت محله خونیکی های قاین با اعتبار ۲۰۲۵ میلیون ریال و زیرسازی و جدول گذاری و آسفالت محله شهید کاوه با اعتبار بیش از ۱۴۸۵ میلیون ریال در حال اجرا می باشد.
پروژه های به بهره برداری رسیده طی سال های اخیر
وی از احداث سالن ورزشی موسی بن جعفر(ع) بیرجند با اعتبار ۳ هزار میلیون ریال، خانه محله کارگران بیرجند با اعتبار ۵ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال، اجرای فاز یک و دو احیا و بازآفرینی محور تاریخی بهارستان با اعتبار ۸ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال، مطالعات بازآفرینی شهری و طرح بهسازی و نوسازی محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و ایجاد نهاد توسعه محلی با ۴ هزار میلیون ریال، اجرای روکش آسفالت خیابان شهید مصطفی خمینی بیرجند با ۱۲۳۰ میلیون ریال و اجرای روکش آسفالت خیابان شهید فهمیده بیرجند با ۴۰ ۱۰ میلیون ریال به عنوان پروژه های به بهره برداری رسیده شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بیرجند نام برد و اظهار کرد: پروژه های دیگری نیز برای اجرا در شهرهای استان داریم که به محض تأمین اعتبار و تخصیص آن از مرکز، عملیاتی خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: در بافت های فرسوده نیز در شهر بیرجند به متقاضیان بهسازی و نوسازی ۴۰ میلیون تومان و در شهرهای قاین، نهبندان، سرایان، بشرویه و فردوس ۳۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می شود که این تسهیلات ساخت پس از ثبت قطعی قرارداد، متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه در مراحل مختلف پرداخت می شود که حداکثر مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی ۱۲ سال می باشد. به گفته مهندس جعفری، در حال حاضر قرارداد مشارکت مدنی با واجدین شرایط با نرخ عادی ۱۸ درصد منعقد می شود که با دریافت یارانه مبالغ مربوط بر اساس ضوابط مربوط به شریک تخصیص خواهد یافت در این روش سهم متقاضی ۸ درصد و سهم دولت ۱۰ درصد می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*