آخرین خبر :

استاندار: سرمایه حیاتی استان جلوی چشم ها هدر می رود

آب ، سرمایه ملی و حیاتی جلوی چشم مان به هدر می رود. مسئولان متولی راهی برای جلوگیری از این هدر رفت بیابند.
استاندار در شورای حفاظت منابع آب استان به حجم آب پشت سدهای خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: درست است که این سدها حجم قابل ملاحظه ای از روان آبها را در خود جای داده است اما هر روزه شاهد تبخیر آب سدها هستیم و آب جلوی چشممان هدر می رود.مروج الشریعه از شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی خواست برنامه ای جامع برای جلوگیری از تبخیر آب سدها طراحی کنند تا این منابع آبی، برای کشاورزی حفظ شوند. استاندار با بیان اینکه هم اکنون در مصرف آب، هدررفت زیادی داریم، گفت: باید به جای اعمال محدودیت در برداشت آب از چاهها، جلوی هدر رفت آب در شبکه های فرسوده و تبخیر آن در سدها را گرفت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم در این نشست گفت: در سه سال گذشته، با نصب کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی، مصرف آب ۱۴۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.امامی افزود: ۷۰ درصد چاههای کشاورزی استان مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند اما هنوز ۱۰ میلیون متر مکعب آب از چاههای غیر مجاز برداشت می شود.
وی ادامه داد: کسری مخزن سفره های زیرزمینی از ۱۷۸ به ۱۲۶ میلیون متر مکعب رسیده است که این کسری را باید تا سه سال آینده به صفر برسانیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: بخشی از اضافه برداشت آب از سفره های زیر زمینی ناشی از حفر چاههای غیر مجاز است که باید پلمپ شوند.
ولی پور مطلق افزود: ۸۰ درصد سیستم های نوین آبیاری باعث صرفه جویی در مصرف آب شده است و امسال ۱۵ هزار هکتار از اراضی مجهز به این سیستم ها می شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*