اجرای جشنواره آیین سرزمین من، بیرجند شهر علم و ادب

روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در دبستان پسرانه سما با حضور مسئولین سما و آموزش و پرورش استان و شهر ستان بیرجند، همکاران و دانش آموزان دبستان پسرانه سما دوره دوم با تلاش وصف ناپذیر و در یک روز به یاد ماندنی «جشنواره آیین سرزمین من، بیرجند شهر علم و ادب» را در قالب اجرای نمایش «بیرجند شهر مردم مِهرَبو» به زیبایی هر چه تمام تر به تصویر کشیدند. برنامه های اجرایی این جشنواره به شرح ذیل توانست گام های ارزشمندی برای احیای آیین، رسوم و فرهنگ غنی مردم شهر بیرجندبردارد
۱-اجرای چهار سرود همگانی بوی گل سوسن و ..،هوا دلپذیر شد …،ای ایران …،ولایت با لباس های زیبا به رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران و در حالت چرخشی
۲-اجرای شعر زیبای محلی» عمو زنجیر باف» به صورت همگانی
۳-اجرای نمایش «بیرجند شهر مردم مِهرَبوُ» با لهجه بیرجندی در قالب چهار غرفه
غرفه «سنگردَرُن بی سنگر» در این بخش ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا سعی شد دِین و وظایف ما در قبال این مردان بی ادعا گوشزد گرد د.
ب)غرفه «بزُرگُونِ شهر ما» در این بخش ضمن یادآوری فرهنگ غنی بیرجند، به بیان اسامی و فعالیت های شاخص افراد علمی و علما که در سطح ایران و جهان فعالیت های ارزشمندی داشته اند پرداخته شد.
ج)غرفه «خُونه بابا کَلُو و جَدِه» در این بخش به اجرای مراسم و سنن قدیمی شهر بیرجند شامل مراسم های شب چِله، شب حَنابندان، رَمضونی خواندن، رَقص محلی، دو بیتی های محلی، کَف زنی، قُروت مالی، شب شِش نوزاد تازه متولد شده، معرفی وسایل سنتی قدیم و نتیجه گیری زیبای گوشزد کردن وظایف ما انسان های امروز برای امید داشتن به آینده و خلق رسو مات جدید برا ی آیندگان پرداخته شد.
د)غرفه «هُنَرُون بَچا مدرسه ما» در این غرفه که به نشان دادن توان بچه ها به منظور آماده شدن برای خلق آثار جدید برای آینده زیبا پرداختیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*