آژیر قرمز با معرفی اداره های غیر ایمن و برخی نقاط حادثه ساز بیرجند کشیده شد افشاگری شورا

ساختمان های ناایمن اداره های دولتی و برخی نقاط حادثه ساز برای شهر و مردم بیرجند در جلسه شورای شهر مشخص و فاش شد.
رئیس کمیسیون بهداشت سلامت و خدمات شورای شهر بیرجند در جلسه دیروز شورای شهر گفت : انبار نفت در وسط شهر و ساخت انبار واحدهای تجاری در طبقه منفی ۲ پروژه هلال در کنار مرکز فیزیوتراپی برای شهر بیرجند بسیار خطرساز است و باید برای ایمنی شهر به این موارد رسیدگی شود. دکتر حسنی صفت به گزارشی اشاره کرد که همین روزها و به دنبال حادثه سالن علامه فرزان توسط آتش نشانی ارائه شده است. در گزارش رسیده برای این عضو شورا آمده است که ۵۰ درصد ساختمان های ادارات حتی استانداری در بیرجند غیر ایمن است. حسنی صفت در اینباره هشدار داد: از ابنیه صاحبان کلیه حرف بویژه حرفی که با مواد محترقه سروکار دارند توسط آتش نشانی بازرسی به عمل خواهد آمد و گزارش آن نیز به شورا منعکس خواهد شد.حسنی صفت خواستار پیگیری و ارجاع پرونده آتش سوزی تالار علامه فرزان بیرجند به دادستانی بعنوان مدعی العموم شد و از رسانه های استان خواست اگر جرات دارند این مطلب را منعکس کنند. او افزود: اگر قصوری صورت گرفته باید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگو باشد، با این آتش سوزی بیش از دو میلیارد تومان خسارت وارد آمده پولی که نه متعلق به آمریکاست و نه کانادا بلکه متعلق به همه مردم و از بیت المال است بنابراین باید بصورت قانونی به مسأله رسیدگی شود .
سرمایه گذار هتل بند دره به تعهدات پایبند نیست
دکتر حسنی صفت در ادامه جلسه به طرح مصوبات کمیسیون خدمات شورا پرداخت و گفت: یک سرمایه گذار غیر بومی در سال ۸۷ با اخذ پروانه از شهرداری برای ساخت هتلی در بند دره متعهد شده ظرف سه سال این پروژه را به اتمام برساند که علاوه بر بهره مندی از تسهیلات ارزان قیمت ۷۵ میلیون تومان از تخفیفات شهرداری نیز استفاده کرده است. وی با بیان اینکه سرمایه گذار به تعهدات خود بعد از گذشت ۱۰ سال عمل نکرده است، افزود: طی سال های گذشته نامه های زیادی بین شورا و شهرداری برای تعیین تکلیف وضعیت این سرمایه گذار رد و بدل شده ولی نتیجه بخش نبوده که یک پیشنهاد کمیسیون اخذ کلیه هزینه های شهرداری به نرخ روز از سرمایه گذار و اعلام این وضعیت به سازمان های مربوطه از جمله سازمان بازرسی برای رسیدگی می باشد . در نهایت شورا با اخذ هزینه های شهرداری به نرخ روز بر اساس مصوبه شورای وقت از سرمایه گذار مربوطه موافقت کرد.
احتمال حذف معافیت مالکان بافت فرسوده
از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه طرح معافیت بافت فرسوده از هزینه های شهرداری بود که رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند در این زمینه گفت: تاکنون ساکنان بافت فرسوده ۱۰۰ درصد از پرداخت عوارض و هزینه های شهرداری معاف بودند، قرار بوده این معافیت در قالب حمایت دولت جبران شود ولی تاکنون چنین حمایتی صورت نگرفته است. میری با اشاره به تفاهم نامه شهرداری با راه و شهرسازی در پرداخت ۵۰ درصد هزینه های این معافیت در پایان هر سال افزود: با توجه به اینکه چنین حمایتی تاکنون صورت نگرفته در صورت ادامه این روند از سال آینده معافیت شامل حال بافت فرسوده نخواهد شد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه دولت در بافت فرسوده سرمایه گذاری زیادی کرده درخواست می شود جلسه ای با استاندار در این خصوص گذاشته شود .
انتقاد از حاضر نشدن مسئولان در جلسات محلات
رئیس شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه با انتقاد از حضور نیافتن مدیران دستگاه های اجرایی در جلسات مردمی دوشنبه شب های شورا که در محلات برگزار می شود، گفت: هدف از برگزاری این جلسات رسیدگی به مشکلات مردم است و با توجه به اینکه درخواست های مطرح شده مربوط به دستگاه های اجرایی مختلف است شورا نمی تواند به تنهایی پاسخگو باشد. دکتر تقی زاده با بیان اینکه از فرماندار خواسته ایم دستگاه ها را برای حضور در این جلسات مجاب کند، افزود: فشار روحی زیادی بر اعضای شورا در این جلسات وارد می شود و در جلسه اخیری که در مسجد امام هادی (ع) شمال شهر برگزار شد مدیران دستگاه های اجرایی با وجود اینکه دعوت شده بودند حضور نیافتند.وی خواستار تغییر رویکرد این جلسات با حضور مسئولان شد و ادامه داد: بدون حضور دستگاه های اجرایی این جلسات کارایی لازم را نخواهد داشت .
از دیگر نامه های مطرح شده در این جلسه که اختلاف نظرهایی را هم در پی داشت نامه شهرداری به شورا در مورد لغو یک مصوبه شورا در سنوات گذشته مبنی بر تملک برخی از املاک در مسیر تعریض بود که طاهری از اعضای شورا در این زمینه گفت: شهرداری بدلیل مشکلات اقتصادی و ضرورت نداشتن اجرای برخی از پروژه ها، درخواست لغو تملک برخی از املاک در مسیر تعریض را کرده و بلحاظ قانونی هم چنین حقی را دارد .
رئیس شورای شهر بیرجند نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی شهرداری و اینکه بخش زیادی از بودجه صرف تملک این املاک می شود، گفت: اطلاع پیدا کرده ایم که برخی از املاک در مسیر تعریض با قیمت واقعی و حقیقی تفاوت دارند و در قیمت کارشناسی شده ابهام دیده می شود بنابراین باید در این زمینه تجدیدنظر شود.
کارشناسان متخلف به اشد مجازات برسند
دکتر حسنی صفت نیز در ادامه با مخالفت با این موضوع گفت: مردم در طول سال های گذشته با مجوز شورا املاکشان را به شهرداری واگذار کرده اند و در این مدت حق فروش یا واگذاری هم نداشته اند بنابراین الان بر چه اساسی می خواهید این توافق را کنار گذاشته و به مصوبه شورا پشت پا بزنید. وی ادامه داد: اگر بعد از عبور یک پرونده تعیین قیمت از سه هیات مستقل باز هم تخلفی در نرخ گذاری صورت گرفته باید گفت وامصیبتا و آن کارشناس باید به اشد مجازات برسد. در نهایت مقرر شد هیات کارشناسی ۷ نفره وضعیت نرخ گذاری املاک درمسیر تعریض را بررسی و نتیجه را به شورا اعلام کند. رئیس شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه تعریض خیابان طالقانی و مدرس هم چنان در اولویت است، گفت: با این وجود شهرداری در پرداخت نقدی مشکل دارد و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود. تقی زاده خواستار تشکیل جلسه شهرداری با مالکان در مسیر تعریض خیابان های طالقانی و مدرس در اسرع وقت شد.
هم چنین در این جلسه در مورد نحوه هزینه کرد سهم نیم درصد شهرداری برای امور کتابخانه ها بحث و تبادل نظر و عنوان شد که تاکنون شهرداری ۱۰۰ میلیون تومان در این زمینه هزینه کرده است.
هم چنین عنوان شد که بهروزیان بعنوان سرپرست امور بافت های فرسوده و تاریخی شهرداری و حمید فخیم زاده بعنوان سرپرست مدیریت مطالعات طرح های توسعه شهری شهرداری انتخاب و معرفی شده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*